BRIC: az új világgazdasági pólus
Nyolc év telt azóta, hogy a Goldman Sachs (GS) először használta a BRIC kifejezést. A BRIC Brazília, Oroszország, India és Kína országainak összefogása annak érdekében, hogy a világgazdaságban komolyabb szerepet játszanak, mint korábban.
A GS már korábban megfogalmazta, hogy a BRIC igazi tesztje egy válsághelyzet lesz. Napjainkban, amikor világszerte a gazdasági hanyatlásról lehet hallani, a BRIC-országokra a stabil növekedés a jellemző. A GS számításai szerint 2027-re a BRIC-országok gazdasági teljesítménye nagyobb lesz, mint a hét legfejlettebb országé együttvéve.
Kína a korábban exportvezérelt gazdaságot kénytelen volt átállítani a belső fogyasztás növelésére, mivel európai és amerikai felvevőpiacai komoly válságba kerültek. Most úgy tűnik, a kínai gazdaságélénkítő modell működik, amit bizonyít a 8 százalékos stabil gazdasági növekedés is. Számítások szerint Kína 2009 végére leelőzi Japánt, a világ második legnagyobb gazdaságát, és 17 éven belül az Egyesült Államok elé kerülhet.
Brazília hasonlóan jól vészelte át a krízist, annak ellenére, hogy a nyersanyagárak nagyot zuhantak. A dél-amerikai ország stabilizálta a kulturális erdőművelést és megkezdte a gazdaság átalakítását a környezetkímélő technológiák irányába. Jelenleg 5 százalékos évi növekedést tudhat maga mögött.
India annak ellenére képes 6 százalékos növekedést produkálni, hogy két legnagyobb partnere, Nagy-Britannia és az Egyesült Államok súlyos recesszióba került. Ha képes lesz az ország infrastruktúráját jelentősen fejleszteni, akkor a következő évtizedben a kínai fejlődés ütemét is elérheti.
A BRIC-országokon belül a legnagyobb fenntartásokkal Oroszországot kell kezelni. Az olaj világpiaci árának esése súlyosan érintette az országot, és ráébresztette az elitet a gazdaság egyoldalúságára. Ahhoz, hogy ismét komoly növekedést tudjon produkálni Oroszország, át kell alakítania a jogrendjét, hogy a vállalkozások erőre kapjanak, így indítva be a gazdaságot – írja a Newsweek nyomán a Magyar Nemzet Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >