Bővült idén a piac
A fogkefe éves kiskereskedelmi piaca 3 milliárd forint felett mozog. Értékben plusz 6, mennyiségben plusz 4 százalékot regisztráltunk idén január–áprilisban, a tavalyi hasonló periódushoz viszonyítva.
Még mindig 1,2 fogkefe fogy átlagosan fejenként hazánkban az ideális évi 4 darabbal szemben, hiszen a szakemberek 3 havonta a fogkefék cseréjét javasolják. Fogkrémből évente átlagosan kevesebb, mint 3 tubust használ egy magyar ember.
A „szájtan”-t is oktatni kell
Pedig edukációban nincs hiány. A Colgate 1999 óta minden év szeptemberében megszervezi a szájápolási hónapot. Az esemény fő célja felhívni a figyelmet a szájápolás fontosságára, a helyes szájápolási szokások kialakítására.
Idén kiemelt figyelmet kapnak a különböző igényeknek megfelelő termékcsoportok – fogkrém+fogkefe+szájvíz – megismertetése a fogyasztókkal. Az esemény keretein belül ingyenes fogászati szűrésen vehetnek részt az érdeklődők Budapest forgalmas terein. A boltokban pedig hoszteszek segítik a megfelelő szájápolási termékek kiválasztását.
A Blend-a-Med és az Oral-B közös honlapján szintén számos tipp található az egészséges fogak és a teljes körű szájápolás népszerűsítése érdekében. Jó tanácsokkal szolgálnak a manapság egyre többet emlegetett dentális plakk és a fogkő elleni védelem mindennapi megvalósítására.
Megszerettetni a gyerekekkel
A Henkel Vademecum márkája a gyermekfogkrém-szegmensben betöltött piacvezető szerepe miatt úgyszintén szükségesnek tartja, hogy részt vegyen az edukációban, nevelésben.
– Idén Makai Andrea Ilona: Márton medve fogkeféje című könyvének kiadatását támogattuk, amelyből ingyenes példányt kapott minden óvoda és bölcsőde. A kis mesék és gyönyörű illusztrációk segítségével a gyermekek megszerethetik a fogmosást, és megtanulhatják a helyes szájápolást is – mondja Baranyi Szilvia, a Henkel Magyarország Kft. trade marketing és brand menedzsere.
– Sok családnál, ahol a szülők nem fordítanak kellő figyelmet a szájápolásra, ott a gyerekek is hanyagolják a fogmosást, ezért más, közösségi helyszínen kell megismerkedniük az orális egészség fontosságával – hangsúlyozza Pallós Anita Brand Deployment Assistant Manager az Unilever Magyarország részéről. Ezért a cég a mintegy 200 nemzeti fogászati egyesületet és szakértői csoportot képviselő FDI világszervezettel közösen vesz részt abban a programban, amelynek segítségével több ezer 6-7 éves gyerek tanulhatja meg, miért kell rendszeresen fogat mosni. Az együttműködés kapcsán Signal fogkefét és fogkrémet is kapnak a gyerekek ajándékba.
A Wrigley kiadványaiban és honlapján a helyes táplálkozás szerepét emeli ki a fogak egészségének megőrzésében. Az étkezések után pedig cukormentes Orbit rágógumi fogyasztását javasolják, ami serkenti a nyálképződést.
– A száj első számú védelmi vonala ugyanis az ásványi anyagokban gazdag nyál, amely amellett, hogy kiöblíti az ételmaradékokat és a szennyeződéseket, segít semlegesíteni a káros savakat, és fenntartani a fogak ásványi anyagának ellátottságát is. Így akár 20 perc rágózással élvezetes módon állíthatjuk helyre a szájüreg pH-szintjének egyensúlyát – magyarázza Besenyei Zsófia, a Wrigley Hungária Kft. Junior Brand menedzsere.
2011-ben folytatódik az év elején megkezdett Orbit tv-kampány, melyet BTL-kommunikációval is kiegészítenek.
A fogfehérítés továbbra is sláger
Az Unilever tapasztalata szerint a magyar szájhigiénés helyzet kicsit javulni látszik az előző évekhez képest. A jelenlegi trend azt mutatja, hogy a teljes körű védelmet és ápolást kínáló termékek kezdenek háttérbe szorulni, és előretörnek az adott problémákra specializálódott termékek. A kommunikációban is erre helyeződik a hangsúly. Egyre több olyan termék jelenik meg a piacon, ami egy problémára (pl. fogínyvérzés) fókuszál.
A fogfehérítés azonban továbbra is kulcsfontosságú. A Signal White Now termék az első olyan fogkrém, amely már egyetlen fogmosással láthatóan fehéríti a fogakat, és így ragyogóvá varázsolja a mosolyt. Használata kellemes, és hatása klinikailag igazolt, hiszen a Signal újításának köszönhetően a fogkrém kék habja optikailag azonnal fehérebbnek mutatja a fogakat. Ugyanakkor fokozatos fogfehérítő hatással is rendelkezik, sőt fluoridtartalma révén a fogakat is segíti megóvni.
A Henkel Magyarország Kft. idén készített reprezentatív fogyasztói kutatásából egyértelműen az derül ki, hogy ma Magyarországon a háztartásokon belül zömmel 1 fajta fogkrémet használnak, és a többség a teljes körű ápolást biztosító fogkrémeket részesíti előnyben. Jó hír, hogy 8 év után a gyermekfogkrémek szegmense is növekedni kezdett.
A fogkrémfogyasztás éves szinten nőtt. A piaci adatokból az derül ki, hogy az úgynevezett Medical-szegmens (professzionális, gyógyhatású fogrémek) nő a legdinamikusabban, de még mindig vezet a fogfehérítés, mint termékelőny. Épp ezért az innovációkkal is itt jelenik meg legerőteljesebben a vállalat. A Vademecum White Booster a legújabb fejlesztése a népszerű Vademecum expert fogkrémválasztéknak. Szakértőik egyesítették a tudományt a természettel, és megalkották azokat a magas minőségi elvárású prémiumtermékeket, amelyek megfelelnek a vásárlói igényeknek, és az áruk is elfogadható.
Fogmarketing minden csatornán
A Henkel új bevezetéseit, innovációit ATL- és BTL-eszközökkel egyaránt rendszeresen támogatja. Így van ez az idei évben is, hiszen a Vademecum White Booster fogkrémek spotfilmje május elejétől látható a tv-ben. A Vademecum részt vesz minden Henkel & Schwarzkopf többmárkás fogyasztói promócióban is. Emellett hozzáadott értékes összecsomagolások, túltöltéses termékek, árakciók, duopackok jellemzik a márka promóciós tevékenységét.
Az Unilever Signal márkája legutóbb egy digitális kampány keretében szólította meg a fogyasztókat és kínált szórakozási, illetve nyerési lehetőséget. A Facebookon elérhető alkalmazás során fotókat tölthettek fel a résztvevők, amelyek témája a mosoly volt.
A legsikeresebb promócióik a 2+1, illetve az 1+1 típusú akciók, amelyek akkor a legnépszerűbbek, ha a vásárló fogkefét és fogkrémet is tud választani, hiszen sokan nem szívesen vesznek meg 3 fogkrémet egyszerre. A fogkrémek közül a normálméret mellett (75 ml) a nagy kiszerelésű variánsok (100 ml) is sikeresek, a fogkefék piacán pedig a közepes keménységű mellett a puha sörtéjű fogkefék használata kezd jellemzővé válni.
Minden év augusztus–szeptemberében, a szájápolási hónap keretében nagyobb figyelmet fordítanak a promóciókra, és árakciókkal, hoszteszaktivitásokkal jelennek meg a kereskedelemben. A Signal White Now-kampány megerősítéseként augusztus–szeptember periódusban folytatják a tv-kampányt, szeptember végére pedig egy rendezvénnyel készülnek.
Szeptemberben a Colgate is kedvezményes áron kínálja termékeit a boltokban, ugyanakkor nagy hangsúlyt fektet az oktató jellegű kommunikációra, valamint a prevenciós tanácsadásra is.
Véleményük szerint az elmúlt évtized törekvéseinek már láthatók az eredményei. Tagadhatatlan tény, hogy egyre több olyan gyermekkel és fiatallal lehet találkozni, akiknek épek és egészségesek a fogai. n
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: októberben 3,2 százalékkal nőttek átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapjához képest
2024. októberben a fogyasztói árak átlagosan 3,2 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >Nagy Márton: továbbra is alacsony szinten az infláció
Az infláció az előzetes kormányzati jelzéseknek megfelelően kedvező, alacsony szinten…
Tovább olvasom >