Bővült a piac értékben is, mennyiségben is
A fűszerek, pirospaprika és ízesítők kategóriájának kiskereskedelmi forgalma meghaladja az évi 18 milliárd forintot, a Nielsen 2008. április–2009. márciusi adatai szerint. A növekedés mértéke értékben 11 százalék, az előző hasonló időszakhoz képest. Ugyanakkor a mennyiségben 9 ezer tonna felett mozgó bolti eladás 2 százalékkal nőtt.Legnagyobb szegmens mennyiségben, csaknem kétharmados részaránnyal az ízesítőké. Utánuk az egyfajta, úgynevezett mono fűszerek következnek 15 százalékkal, majd az őrölt paprika 13-mal. A többi termék részesedése a kiskereskedelmi forgalomból 4 százalék alatt marad. Sorrendben: hús fűszerkeverékek, pác, nemzetközi fűszerkeverékek, magyaros fűszerkeverékek, saláta fűszerkeverékek és grill fűszerkeverékek.
Legdrágábbak az egyfajta fűszerek. Mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagáruk tavaly február–márciusban 3945, idén ugyanabban a periódusban 11 százalékkal magasabb, 4361 forint/kilogramm. Ugyanakkor kevésbé emelkedett a fűszerkeverékek átlagára: 4016 forint/kilogrammról 4 054 forintra. Egy kilogramm őrölt paprika múlt év február–márciusban átlagosan 2589 forintba került, idén pedig 2961 forintba. Az áremelkedés mértéke 14 százalék, egyik évről a másikra.
A bolti eladás eltérően oszlik meg a csatornatípusok között. Legkevésbé az őrölt paprika eladása koncentrálódik: a 400 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek piaci részesedése – mennyiségben – 38 százalék, a legutóbbi adatok szerint. Ez 2 százalékponttal alacsonyabb, mint egy évvel korábban.
Leginkább koncentrált a grill fűszerek forgalma. Ez az egyetlen szegmens, ahol a hipermarketek piaci részesedése nagyobb, mint a szupermarketet és diszkontot egyesítő 401–2500 négyzetméteres csatornáé. Ebben a két csatornában adták el az összes grill fűszerkeverék 71 százalékát.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >