Magazin: Bővülő szerepkör
A magyar borászat eredményeinek alakulásában, a magyar fogyasztó ízlésének formálásában jelentős szerepet játszanak a kiskereskedelmi üzletláncok. Körképünkben meghatározó súlyú áruházláncok illetékes vezetői nyilatkoznak borkereskedelmi stratégiájukról.
Pirint János, a Tesco-Globál Áruházak Zrt. beszerzési igazgatója:
– A Tesco jelenleg a legnagyobb borkereskedő Magyarországon. Az elmúlt pénzügyi évben 82 borbeszállítóval dolgoztunk, ezeknek háromnegyede magyar partner volt. Jelentős szerepünk van a kelet-európai piacon, hiszen Csehország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia borforgalmának 40 százalékát a magyarországi Tescókban értékesítettük. És hogy még a számoknál maradjunk: 24 saját márkás borunk (15 Tesco Standard, 9 Tesco Finest) előállítása kapcsán 10 magyar borászattal/borkereskedéssel működünk együtt.
Jellemző adat, hogy értékesített boraink mennyiségének 97, bevételeinek 96 százalékát a magyar borok adják. Hazai áruházainkban több mint 17 millió palack magyar bort értékesítettünk.
A borok kiválasztásánál alapvetően négy szempontot veszünk elsődlegesen figyelembe. Nagy hangsúlyt fordítunk arra, hogy minőségi termékek kerüljenek polcainkra, ezért szervezett kóstolások keretében választjuk ki a megfelelő palackokat. Rendkívül fontos, hogy olyan borok kerüljenek az áruházainkba, amelyek a vásárlói igényeknek és a piaci helyzetnek is megfelelnek, figyeljük, hogy milyen stílusú borokat keresnek a vásárlók, illetve mely fajták a legnépszerűbbek, keresettebbek. A kiválasztásnál fontos tényező az adott termék arculata, a palack címkéje, a pincészet logója és marketingaktivitása is. Emellett természetesen figyelembe vesszük a termék árát is.
A Tesco a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) legfontosabb kiskereskedelmi partnereként és fő támogatójaként vett részt az ország legfontosabb borversenye, a Magyar Bormustra megújításában. A HNT és a Tesco közös célként határozták meg, hogy az ország legjobb borait a nemzetközi piacokon is ismertté és elismertté tegyék.
A Tesco Európa létrejöttével új lehetőség nyílik számunkra és a magyar bor számára is, hiszen egy regionális piacon, a visegrádi négyek piacán mutatkozhatunk be. Azon dolgozunk, hogy minél jelentősebb exportlehetőséghez juthassanak a legkiválóbb minőség hazai képviselői. n
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője:
– 2014-ben a SPAR országszerte több mint tízmillió palack bort értékesített, ezek 99.9 százaléka magyar termék volt – elkötelezettek vagyunk a magyar borok és borászatok iránt!
Érékesítési koncepciónk alapvetően négy pilléren nyugszik: elsősorban magyar borokat értékesítünk, borválasztékunk elemeit igyekszünk közvetlenül a borásztól beszerezni, figyelünk az ár-érték arányra a választék kialakításánál, és figyelmet fordítunk a régiók közötti megoszlásra, hogy minél jobban igazodjunk a fogyasztói szokásokhoz.
Vásárlóink tapasztalataink szerint két fontos szempont alapján választanak: a minőséget és az ár-érték arányt veszik elsődlegesen figyelembe. Ennek megfelelően kiemelkedő forgalmat könyveltünk el a magas árkategóriájú és a jó ár-érték arányú borok terén a múlt évben.
A SPAR Válogatás programunkban kizárólag hazai borászatok egyedi tételeit értékesítjük üzleteinkben. Emellett a Budavári Borfesztivál főtámogatójaként a rendezvény keretein belül kóstoltatást szervezünk egyedi tételeinkből a borászok meghívásával.
Marketingaktivitásaink érdekes eleme az INTERSPAR reklámújságban havonta egy-egy borrégió különleges tételeinek bemutatása, amelyeket a fogyasztók promóciós áron érhetnek el egy hónapon keresztül. Szeptemberben pedig Borkatalógust jelentetünk meg, így is támogatva a kiváló minőségű termékeket. n
Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt. PR vezetője:
– A több mint 160 áruházzal a magyar piacon jelenlévő Lidl üzletlánc 2013-ban indult „Lidl a magyar beszállítókért” programjának célja többek között a magyar borászok támogatása, lehetőségük megteremtése arra, hogy termékeikkel akár a külföldi Lidl áruházak polcain is bemutatkozhassanak. Ebbe a programba illeszkedik az az elképzelés is, amely a magyar borok népszerűsítését tűzte ki céljául mind a hazai, mind a külföldi vásárlók körében.
A Lidlben éves szinten a több mint hétmillió értékesítésre kerülő palack 80 százaléka hazai termék. Cégünk fontosnak tartja, hogy a vásárlókkal közelebbről is megismertessük a minőségi borfogyasztás kultúráját: tematikus magyar borheteket tartunk, bemutatjuk a kisebb és nagyobb hazai pincészetek borait. Ezzel párhuzamosan az is kiemelten fontos a számunkra, hogy a világ más tájairól is elhozzuk és megmutassuk a területre jellemző borokat, így a kínálatbővítésen túl a kiváló minőségű külföldi borok is lehetőséget kapnak a bemutatkozásra. Az elmúlt 10 év tapasztalatait, a vásárlói szokásokat és igényeket, valamint a különböző tendenciákat figyelembe véve a Lidl sommelier-je alakítja ki a szortimentet, a vásárlók pedig nagy örömmel fogadják a bővülő és változatos kínálatot, a tematikus heteket: egyre szívesebben próbálnak ki újdonságokat, és egyre nyitottabbá válnak a különböző típusú borok irányába. Napjainkban a kínálatot tekintve egyre inkább eltolódik a hangsúly a félédes boroktól a száraz borok felé, de nőtt a rozék iránti kereslet is, utóbbi főleg a nyári időszakban mutat jelentős emelkedést.
Áruházláncunk fontosnak tartja a külföldi borok megismertetését is a hazai közönséggel, ugyanakkor elsődleges célunk mégis a hazai termelők segítése, a magyar gazdaság támogatása és fejlesztése, valamint a magyar borok exportjának erősítése. Mindezek elősegítése érdekében 2014-ben a Lidl elindította a WINE EXPO-t, amelynek célja, hogy mind a magyarországi áruházainak kínálatában, mind a szomszédos országok Lidl áruházainak polcain elérhetővé váljanak a magyar termelők borai.
A hazai borok exportjára irányuló törekvéseinknek nagy sikere van. Míg 2014-ben 7 hazai borrégió 130 borászatának mintegy 564 bora mutatkozhatott be 3 szomszédos ország érdeklődőinek (Lengyelország, Csehország és Szlovákia), addig ez a szám 2015-re emelkedésnek indult, idén további 4 ország áruházláncai képviseltették magukat a rendezvényen: Románia, Bulgária, Szlovénia és Nagy-Britannia. Az expón nemcsak az érdeklők száma nőtt, de 2014-hez késpest a megrendelések száma is nagyot emelkedett: az első alkalommal 800.000 üveg hazai palackra érkezett megrendelés, míg ez a szám a második borkiállításon már közel 2 millióra nőtt. n
Az ALDI borokért felelős központi beszerzője:
Néhány évvel ezelőtt úgy döntöttünk, hogy megújítjuk borbeszerzésünk szerkezetét, és a választékot új kritériumok alapján fejlesztjük tovább. Az volt a célunk, hogy olyan kínálatot állítsunk össze vásárlóinknak, amely a magyar borfajták és a termőterületek teljes sokszínűségét visszatükrözi. A magyar termékek mindig is kiemelkedően fontosak voltak számunkra, ezért az ALDI-ban az állandóan kapható borkészlet 70-80 százaléka magyar, 90 százalékban száraz fajta. Valamennyi borunkkal szemben a legmagasabb követelményeket támasztjuk, egy bor csak abban az esetben kerül a kínálatunkba, ha szakértőink többlépcsős értékelés után azt jóváhagyták.
Az áruházlánc diszkont alapfilozófiájához hűen kiváló minőségű, különböző kategóriájú borokat kínálunk a legjobb ár-értékarányban. A prémiumfogyasztókról sem feledkezünk meg: a legdrágább, a diszkontkategóriához képest prémium boraink 2000 és 3000 forint közötti áron érhetők el az ALDI-ban. Érzékeljük a rosé borok térnyerését az elmúlt években, ezért kiszélesítettük kínálatunkat ebből a fajtából, emellett – a paletta színesítése érdekében – külföldi borok is megtalálhatók kínálatunkban, és folyamatosan bővítjük állandó készletünket.
Szeptemberben nagyszabású borakciót indít az áruházlánc, amelynek keretében neves magyar borászok borait mutatjuk majd be. A csak magyar termékeket tartalmazó átfogó, színes borkínálat hozzávetőlegesen 20 borból áll majd, bemutatja az ország összes fontos borvidékének borait, amelyek az állandó kínálatban nem szerepelnek. Az akciós borkínálat ezen túl a bolti prezentációnkban is kiemelt megjelenést kap: szeptembertől országszerte, mind a 102 ALDI üzletben igényes külsejű, fából készült polcokon mutatjuk majd be az akcióban részt vevő borainkat.
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >A Lidl sikerének titka: így vált fapados diszkontból piacvezetővé az áruházlánc
A Lidl Magyarország 20 éves születésnapja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón ismertette…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >