Bővülő FinTech szektor Magyarországon: tovább javul a digitális fejlettség
A magyar FinTech szektor folyamatos növekedést mutat, jelenleg több mint 200 aktív FinTech vállalkozás működik hazánkban. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ötödik alkalommal tette közzé a globális és hazai FinTech ökoszisztémáról, valamint a banki, biztosítói és befektetési szektor aktuális digitalizációs szintjéről szóló jelentését. A pénzügyi szolgáltatások digitalizációja és az innovatív technológiai megoldások térnyerése töretlen, melyeket a közeljövőben átfogó szabályozási keretek között fog ellenőrizni az Európai Unió.

A kiberbiztonsági kihívások 2023-ban erősödtek
Stabil növekedés és új kihívások
A globális FinTech befektetések értéke ugyan csökkent, de a kis összegű befektetések és a technológiai megoldások iránti érdeklődés továbbra is erős maradt. A digitális fizetési és hitelezési szolgáltatások a legígéretesebbek, bár az elmúlt évek magas inflációja érdemi hatást gyakorolt bizonyos FinTech üzleti modellek terjedésére. A kiberbiztonsági kihívások 2023-ban erősödtek, nőtt a csalási kísérletek száma és a megszerzett adatok, pénzösszegek volumene, amit a mesterséges intelligencia alapú megoldások is befolyásoltak. A Z generáció digitális pénzügyi megoldásokra való nyitottsága kiemelkedő, így a pénzügyi piac szereplőinek érdemes figyelmet fordítaniuk erre a korosztályra.
Növekvő hazai FinTech ökoszisztéma
Magyarországon az elmúlt hat év alatt megduplázódott a FinTech cégek száma, jelenleg több mint 200 aktív vállalkozás működik az országban. A FinTech cégek négyötöde mikro- és kisvállalat, különösen az adatelemzés és üzleti intelligencia, valamint a blokklánc és virtuális fizetőeszközök szegmensekben tapasztalható növekedés. A hazai FinTech szektor szolgáltatási köre átrendeződött, és új szereplők jelentek meg az eddig kevésbé aktív területeken.
Új szabályozási keretek 2024-től
2024 jelentős év lesz az Európai Unióban a technológiai és FinTech szektor szabályozása terén. Számos új jogalkotási kezdeményezés lép hatályba, köztük a világ első átfogó mesterséges intelligencia (MI) szabályozási keretrendszere. Az új szabályozások célja, hogy felelősen és biztonságosan használják ki az MI transzformatív erejét. Az Európai Unió új, szabályozott kriptoeszköz-piacának keretrendszerével kapcsolatos felügyeleti feladatokat az MNB látja el.
Javuló digitális fejlettség a hazai bankoknál
A hazai bankok digitális fejlettsége tovább javult 2023-ban, bár összességében még mindig közepesen fejlett digitalizáltsági szinten állnak. Az ügyfélkapcsolat és partner pillérek digitalizációja érdemi növekedést mutatott, a mobileszközön keresztüli selfie-s számlanyitás egyre népszerűbb. A biztosítók digitalizációs szintje stagnált, de néhány intézmény bővítette a digitális csatornákon elérhető ügyintézési funkciókat.
Befektetési szektor digitalizációja
Az MNB felmérése szerint a hazai lakossági befektetési szolgáltatók digitális fejlettsége közepes szintű. A mobilalkalmazás a legnépszerűbb ügyfélkapcsolati forma, de a belső folyamatok digitalizáltsága kevésbé fejlett. A befektetési szolgáltatói szektorban jelentős tér van a fejlődésre, különösen a lemaradó intézmények esetében.
Összességében elmondható, hogy a hazai FinTech és digitális pénzügyi szektor dinamikusan fejlődik, és a jövőben még több innovatív megoldás várható, melyek tovább növelik Magyarország versenyképességét a nemzetközi piacon.
Kapcsolódó cikkeink
Digitális hagyományőrzés az alfa generáció jegyében
Az idei húsvétkor kiváló példát mutat számos magyar település arra,…
Tovább olvasom >A vélemények kora – hogyan alakítják át az utazási élmények piacát a vendégértékelések?
Ha ma valaki utazást szervez, nem térképet nyit ki, hanem…
Tovább olvasom >Íme, a Felelős Fintech Tartalmakért pályázat nyertesei
Kiosztották a Felelős Fintech Tartalmakért pályázat elismeréseit – négy újságíró…
Tovább olvasom >További cikkeink
Szétzilált piac, bizonytalan jövő – súlyos következményekkel járhat a ragadós száj- és körömfájás-járvány
Miközben a hatóságok versenyt futnak az idővel, hogy megfékezzék a…
Tovább olvasom >Ma is megbéníthatja az európai turizmust egy vulkán?
Tizenöt évvel az izlandi Eyjafjallajökull vulkán 2010-es kitörése után, amely…
Tovább olvasom >Kiderült, melyik a reklámpiac legerősebb hónapja
Továbbra is a november a legerősebb hónap a reklámpiacon –…
Tovább olvasom >