Bővülhet az online árfigyelő
A családok védelme, az infláció alacsony szinten tartása és a kiskereskedelmi verseny erősítése érdekében pénteken társadalmi egyeztetés indul az online árfigyelő rendszer 100 termékkategóriára történő bővítéséről – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteken az MTI-vel.
Az online árfigyelő többek között olyan termékekkel bővülhet, mint a halak, kávé, tea, rizs, marhahús, zsemle, kakaópor, valamint további tejtermékek. Az árfigyelő továbbra is azt a célt fogja szolgálni, hogy a legnépszerűbb élelmiszerek eladási árának közzétételével átláthatóvá tegye a legnagyobb hazai üzletláncok árait, ezzel segítve a fogyasztókat a tudatosabb vásárlási döntések meghozatalában.
A kormány folyamatosan figyelemmel kíséri az élelmiszerárak alakulását, és szükség esetén kész minden rendelkezésére álló eszközzel azonnal beavatkozni
– írták.
A közlemény szerint a kormány számára kiemelten fontos, hogy a magyar családok megfizethető áron jussanak hozzá az alapvető élelmiszerekhez, ennek érdekében 2023. július 1-jén elindította az online árfigyelő rendszert, amely az infláció letörésében az egyik legsikeresebb eszköznek bizonyult. Az árfigyelő bevezetése jelentős versenyt eredményezett a kiskereskedelmi szektorban, ami hozzájárult az élelmiszerárak csökkenéséhez.
Az árfigyelő indulását követő első három hónapban a kezdeti 62 termékkategória közül 56 esetében csökkentek az árak, átlagosan 6,7 százalékkal.
Hozzátették, hogy az elmúlt időszakban az online árfigyelő mellett az olyan célzott és hatékony kormányzati intézkedések, mint az élelmiszerár-stop és a kötelező akciózás jelentősen hozzájárultak az infláció mérsékléséhez. Ennek eredményeként 2024 első negyedévére az élelmiszerinfláció gyakorlatilag 0 százalékra csökkent. A legfrissebb adatok szerint az élelmiszerinfláció 5,7 százalék. Ebben szerepet játszanak nemzetközi tényezők, például a nyerstej és a gabona árának emelkedése, ugyanakkor egyes termékek esetében jelentős kiskereskedelmi árrésemelkedés is tapasztalható.
A kormány töretlenül azon dolgozik, hogy megvédje a magyar családokat az áremelkedésektől, és biztosítsa az alapvető élelmiszerek megfizethetőségét. Az élelmiszerárak alakulása és a fogyasztói visszajelzések alapján a kormány szükségesnek tartja a rendszer további termékkörökkel való bővítését, ezért pénteken társadalmi egyeztetést indít az árfigyelő 100 termékkörre bővítése érdekében.
Az újonnan bevonni tervezett termékek között szerepelnek többek között halak, például pontyszelet és harcsafilé, kávé, tea, rizs, marhahús, szalonna, zsemle, kakaópor, gluténmentes liszt, valamint további tejtermékek, például főző- és habtejszín, gyümölcsjoghurt
– írták.
A kormány folyamatosan figyelemmel kíséri az élelmiszerárak alakulását, és szükség esetén kész minden rendelkezésére álló eszközzel azonnal beavatkozni. A családok érdekeit szem előtt tartva nem zárja ki az árstop újbóli bevezetésének lehetőségét, és folyamatosan vizsgálja azokat az új eszközöket, amelyekkel hatékonyan felléphet a tisztességtelen árazási gyakorlatok ellen.
A kormány a magyar családok és a nyugdíjasok védelme érdekében minden szükséges lépést megtesz, hogy az alapvető élelmiszerek ára stabil, kiszámítható és megfizethető maradjon – olvasható a közleményben.
Kapcsolódó cikkeink
Új pályán a kiskereskedelem
A kiskereskedelem nem csupán a gazdasági növekedés motorja, hanem a…
Tovább olvasom >NGM: a SZÉP-kártya jelentős segítség a magyar családoknak
A SZÉP-kártya jelentős segítség a magyar családoknak, áprilisban 14 százalékkal…
Tovább olvasom >Új szabályok jöhetnek a fürdőkre: társadalmi egyeztetés indult a rendeletmódosításról
A közhasználatú fürdőket szabályozó rendelet átfogó módosítását készíti elő a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A lakosság harmada keresi még, hogyan tudna egészségesebben étkezni, és csak minden negyedik magyar táplálkozik tudatosan
Az étkezés nemcsak testünk megfelelő működésének alapja, hanem kritikus szerepe…
Tovább olvasom >Lezajlott az első Fenntartható Csomagolás Fórum
2025. június 4-én a Pasaréti Közösségi Házban került megrendezésre az…
Tovább olvasom >III. Employer Branding Konferencia: A jövő már jelen?
2025. június 3-án a Pasaréti Közösségi Ház adott otthont a…
Tovább olvasom >