Bővül az édesség, főleg a csokoládé piaca
Két számjegyű növekedés a csokoládék piacán, értékben is, mennyiségben is, 2007. október–2008. szeptemberben, az előző időszakhoz képest. Szintén mindkét szempontból, de kisebb mértékben bővült a Nielsen által mért édességek közül az édes keksz, a nápolyi-ostya és a rágógumi piaca. Csak értékben adtak el többet a boltokban cukorkából.A csokoládé kiskereskedelmi forgalma közeledik az évi 70 milliárd forinthoz. Értékben 21 százalék pluszt regisztráltunk a szeletes, 18-at a táblás csokoládénál, míg a pralinénál 16 százalékot.
Figyelemre méltó a beszerzési helyek eltérő szerepe. A praliné kétharmad részét meghaladó, a táblás csokoládénak pedig közel kétharmadát a 400 négyzetméteresnél nagyobb boltokban adták el 2007. október–2008. szeptemberben.
A szeletes csokoládénál viszont a hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb üzletek dominálnak, és pozíciójuk stabil maradt egyik évről a másikra.
Figyelemre méltó a csokoládé piacán, hogy a kereskedelmi márkák részaránya alacsonyabb, mint az élelmiszerek átlaga: pralinénál 11 százalékot tesz ki, szeletes csokoládénál 10-et, táblásnál 17-et.
Az édes keksz közel 25 milliárd forintos piacán a sima édes keksz pozíciója javult, és piaci részesedése értékben 33 százalék 2007. október–2008. szeptemberben.
Stagnált viszont az utána következő szárazkekszek, piskóták részaránya, míg a mártott keksz stagnál. A többi szegmens részesedése értékben 10 százalék alatt marad. Az átlagárak érzékelhetően emelkedtek mindegyik szegmensben. Például egy kilogramm édes keksz átlagosan 1011 forintba került augusztus–szeptemberben, míg egy évvel korábban 973 forintba. A cukorka bolti eladásai túllépték a 20 milliárd forintot. Itt szembetűnik a kereskedelmi márkák magas, 32 százalékos piaci részesedése idén augusztus–szeptemberben, az értékben mért forgalomból 20 százalék jut rájuk. Az átlagos fogyasztói árak emelkedése minden szegmensben jellemző.
Például egy kilogramm kemény cukorka idén augusztus–szeptemberben 1638 forintba került, ami 8 százalékkal haladja meg az előző hasonló periódusét.
A nápolyi és ostya piacmérete közeledik a 8 milliárd forinthoz, a rágógumié pedig meghaladjak a 14 milliárdot.
Csokoládé – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a szegmensek részesedése. %-ban
Szegmens 2006. október– 2007. október–
2007. szeptember 2008. szeptember
Szeletes csokoládé 47 48
Táblás töltött 11 11
Táblás dúsított 9 9
Táblás sima 16 15
Praliné, nem alkoholos vegyes 5 5
Praliné, nem alkoholos egyfajta 9 9
Praliné, alkoholos egyfajta 3 3
Megjegyzés: Kerekített számadatok. Nem szerepel a táblázatban a vegyes praliné, mivel pontos mutatója mindössze
0,1 százalék.
Forrás: Nielsen
Néhány édeskeksz szegmens átlagos fogyasztói ára az utóbbi időben. Forint/kilogramm
Szegmens 2006 augusztus– 2007 augusztus– 2008 augusztus–
szeptember szeptember szeptember
Édes keksz sima 883 973 1011
Szárazkeksz (például háztartási) 478 504 576
Mártott keksz 1197 1252 1395
Piskóta 1003 1050 1097
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >