Borús évre készülnek a kereskedők
Nem túl rózsás jövőkép alakulhatott ki az Országos Kereskedelmi Szövetség évzáró konferenciáján a laikus résztvevőben. A szakmát jobban ismerők számára már kevés újdonságot mondhattak az előadók, ugyanis szinte kivétel nélkül minden kereskedelmi szegmensben érezhető a visszalépés. Idén minden bizonnyal folytatódik a vásárlás csökkenése, ugyanis az áremelések miatt visszaszoruló vásárlóerő jelentősen apasztja a családok elkölthető pénzét. Feiner Péter elnök elmondása szerint 2007-ben csökkent a fogyasztás, a GDP, ugyanakkor növekedett az infláció. A kereskedelmi statisztikákban jól nyomon követhető volt, hogyan roppantak össze az egyes családi költségvetések. A KSH hónapról hónapra visszaesésről számolhatott be. Az is várható volt, hogy a háztartások az esztendő második felében már az élelmisze-vásárlásra fordított kiadásaikat is visszafogták. Az élelmiszer áfakulcsának növelése, a tavaszi jelentős fagy és a nyári aszály miatt jelentősen emelkedtek az élelmiszerárak. A második félévben az élelmiszerre költött pénz már 3 százalékponttal csökkent. Ezek után bizonyos, hogy az előző évhez képest a kiskereskedelmi értékesítés mennyisége és valószínűleg az értéke is visszaesik.
Áremelés vagy költségcsökkentés?
A konferencián részt vevő kereskedők többsége borús évet vár 2008-ban. Az idei folyamatok továbbgyűrűzésére számítanak, és nemcsak a tartós fogyasztási cikkek, hanem az élelmiszerek fogyasztásának csökkenésére. A kormányzati prognózisok, a 2007-es mélypont után a háztartások fogyasztásának félszázalékos emelkedésére számítanak, ez azonban a fogyasztásicikk-kereskedelem számára kevés – említette Vámos György, a szervezet főtitkára. Beszámolt arról is, hogy az év végi ünnepek sorozata alaposan megterheli a vásárlók pénztárcáját, az elmúlt évek kereskedelmi adatai ezt egyértelműen bizonyítják. A 2007. évi kiskereskedelmi adatok kedvezőtlenebb képet mutatnak: a KSH legutóbbi szeptemberi összefoglalója szerint miközben az év első kilenchavi értékesítése 6041 milliárd forint, az előző év azonos időszakában 5945 milliárd forint volt. A különbség csekély mértékű, különösen annak tükrében, hogy a 2007. évi szeptember kereskedelmi értékesítés 722 milliárd forint volt, az előző év szeptemberi pedig 720 milliárd forint.
2006 óta a kereskedelem teljesítménye elmarad a teljes nemzetgazdaságétól – állította Karvalits Ferenc, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke. Véleménye szerint a bevételek növelésének nem lehet alternatívája az árak emelése, ezért a bevételek és a csökkenő kereslet növelésének egyik lehetőségeként inkább a költségek csökkentését javasolta. A jegybank prognózisa szerint a fellendülésre 2009-ig kell várni.
Magvas hiány
Tari István, az Erste Bank üzletágvezetője szerint 2007 nagy vesztesei a reálbérek csökkenése és a munkanélküliség növekedése miatt a kereskedők voltak. Az élelmiszer-, ruházati, műszaki és kulturális termékeket forgalmazók is veszélyben lehetnek. A pénzügyi szakértő úgy véli, hogy a teljes termelési-kereskedelmi láncokon jelentős teher a fizetési határidők csúszása, ennek hazai átlagos hosszát 105 naposnak mondta. Emiatt a kevésbe tőkeerős beszállítók egy része csődbe jut.
Vesztésre áll az EU és Magyarország mezőgazdasága. Ijesztő mértékű takarmányhiány fenyegeti a világot – mondta Raskó György agrárközgazdász. Az agrártárca korábbi államtitkára, jelenleg szövetkezeti vezető arra számít, hogy 2008-ban igen magasak lesznek a termelői árak.
Gabonából és olajos magvakból 30 éve nem volt ilyen kevés készlet a világon, mint jelenleg. A tartalékok mindössze két hónapra elegendőek. Ezért, ha a világ déli részének termése elmarad a várttól, akkor további áremelkedésre kell számítani. Véleménye szerint a malmi búza ára 2008-ban tonnánként 40-50 ezer forint körül mozog majd. Hasonló tendencia várható az olajos magvak piacán is.
A takarmányköltségek növekedése bizonyára együtt jár a húsipar termékeinek drágulásával is. Kérdésként vetette fel, hogy vajon a kereskedelem lenyeli-e vagy továbbhárítja a fogyasztókra például a sütőipar 11-13 százalékos, vagy a húsipar 14-16 százalékos – első félévben várható – költségnövekedéséből adódó áremelési próbálkozását.
Cz. P.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >