Borból több, sörből kevesebb fogyott 2009 első kilenc hónapjában
A GfK Hungária Consumer-Scan adatai szerint az alkoholos italok közül sörből kevesebbet, borból viszont többet vásároltak a háztartások 2009 január–szeptemberében, mint egy évvel korábban.
A vizsgált időszakban 6 százalékkal vettek kevesebb sört a háztartások. Mivel az átlagos ár enyhén növekedett, a kilenc havi forgalom mindössze 2 százalékkal csökkent.2008. és 2009. január-szeptember időszakában a háztartások közel kétharmada vásárolt sört. Egy átlagos sörvásárló háztartás az első időszakban 66 liter sört vásárolt, egy évvel később már csak 62 litert. A csökkenés mögött elsősorban a vásárlási gyakoriság mérséklődése áll: egy átlagos sörvásárló esetén 2008-ban 23, 2009-ben csak 22 alkalom volt a kilenc havi vásárlási gyakoriság.
A kiskereskedelmi forgalomban megvett sör mennyiségének csökkenését az üveges sörök szegmensének közel 20 százalékos szűkülése okozta. Ennek hátterében az áll, hogy a vizsgált időszakban 5 százalékkal kevesebb háztartás vett üveges sört, átlagosan 18 alkalom helyett csak 15-ször. Eközben a dobozos, a műanyag palackos és a hordós sör forgalma növekedett.
2009 első kilenc hónapjában 4 százalékkal több bort vettek a háztartások, mint egy évvel korábban, a forgalom értékben 6 százalékkal nőtt.
Mindkét időszakban a magyar háztartások kevesebb, mint fele vásárolt bort. A vásárlói hatókör 2009-ben enyhén csökkent. Egy átlagos borvásárló háztartás 2008 január–szeptemberében 17, egy évvel később 18 liter bort vásárolt, összesen körülbelül 7 600, illetve 8 400 forintot költve a kategóriára. A növekedés annak köszönhető, hogy kilenc hónap alatt átlagosan 10 helyett 11 alkalommal vásároltak bort.
A különböző típusokról elmondható, hogy a minőségi borok mellett a tájborok volumene nőtt. A legkevésbé jó minőségű asztali borokból azonban kevesebbet vettek a háztartások, mint egy évvel korábban. A mennyiség változásának hátterében az figyelhető meg, hogy a minőségi borokat kevesebben, de nagyobb mennyiségben vásárolják, mint 2008 január–szeptemberében, míg az asztali borokat több háztartás veszi, de kisebb intenzitással, mint a korábbi időszakban.
Ikvai-Szabó Emese
Alkoholos italok vásárlói hatóköre 2009. jan.–szept. vs. 2008. jan.–szept., százalékban
Bor Sör
2008. jan.–szept. 45 63
2009. jan.–szept. 43 64
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >