Borban az újdonság
Ha a borfogyasztó változik, akkor a bornak is kell változnia. De tényleg a bor változik? Tény, hogy a kínálat a világpiacon egyre magasabb minőségű, és egyre inkább közvetlenül a fogyasztóhoz szól. De ami megdöbbentő, hogy a termék jobban változik, mint maga a bor. Mert a bor még nem termék. Csak ha neve lesz, becsomagolják, kiszerelik, piacra viszik.Tehát akkor mi is változik a boron? Szinte minden, de vegyük szemügyre egyenként. Ha ránézünk a palackra, el sem hisszük, hogy mennyire más rajta minden, mint példának okáért húsz évvel ezelőtt.
Itt a BiB
Először is ott a palack. Kezdjük azzal, hogy nagyon sokszor már nem is csak palackba, hanem bag-in-boxba (BiB) töltik a bort a nagy borfogyasztó országokban. (ld. fent) Érthető, hiszen a gyakorta kiránduló, utazó család nagyon jól ki tudja használni, de a nagyobb családok otthon is tárolhatják, mondjuk a kamrában, amolyan házi boroshordóként. Csapját megnyitva mindenki kiszolgálhatja magát. A bor romlása pedig kizárt, a „bag” légmentesen követi a bor fogyását. A környezetvédők is szeretik, mert 5 vagy 10 litert tesznek egy bag-in-boxba, ami fajlagosan kevesebb csomagolási felületet jelent, kevesebb energiát fogyaszt a gyártása.
A BiB (cask wine, bladder pack) nem más, mint fóliával bélelt erős kartondobozba letöltött bor, a dobozos tej vagy gyümölcslé mintájára. Az ötlet a hatvanas–hetvenes években született, azóta óriási mennyiségű bort töltenek papírdobozokba világszerte. Ausztráliában és Új-Zélandon annyira kedvelik ezt a kiszerelési formát, hogy még az éttermekben is általában ilyen borokból szolgálják ki azokat a vendégeket, akik csak egy pohár borra vágynak. Kizárólag egyszerű, olcsó, fiatalon fogyasztandó italok ezek, hiszen nincs olyan bor, ami egy évnél többet kibírna ilyen csomagolásban. A dobozok tetején rendszerint feltüntetik a szavatosság dátumát is.
Színesedő dugódivat
A hagyományos palackok tele vannak a borvidék logójával, nyaknyomattal. Nagyon jól sikerültet is lehet látni, de nem ritka a bonyolult, nehezen memorizálható eset sem. Na és a dugó! Ki hitte volna, hogy ma már a műanyag dugó teljesen elterjedt lett! Az üvegdugó is megjelent, de a csavarzár is teljesen elfogadott a mai borpiacon. A fogyasztók is hozzászoktak, de tudják, bizonyos borkategória csak magas minőségű dugóval néz ki jól. Igaz, azt is tudják, hogy a csavarzár és a műanyag dugó gyakorlatilag hiba nélkül zár. A kapszula sok esetben eltűnt, vagy átlátszóvá lett. Megmutatja a dugót, „nem árulunk zsákbamacskát” hirdeti az ilyen megoldás. Természetesen a természetvédőknek is tetszelegni akarnak, hiszen ők is borfogyasztók. A fém lekerült a palack nyakáról.
Átlátszó minimál
A termékfejlesztés egésze innovatív időszakát éli, de a csomagolásban élik ki igazán magukat a tervezők. A címke megsokszorozta funkcióját. Már nem csak a bor nevét adja meg, de a márka grafikusan is ott díszeleg a címke valamelyik részén, életérzést ad, tradíciót jelentet meg, a termőhelyet érzékelteti stb.
Természetesen, csak ha van címke. Mert divat a minimál címke, olyannyira minimál, hogy néha szinte nincs is. Csupán egy írás a palackon, a papír helyett az átlátszó fólia látszik. Illetve nem látszik, hogy majd csak egy-két szó látszódjék.
Még a virágárusok is szégyenkezve nézegethetnék azt a kollekciót, amiből a borajándékozók választhatnak, ha nem akarják csupaszon ajándékba szánni borukat. A nyakcímke, a viaszpecsét, a kartondobozok forma- és színsokasága a csomagolásnak olyan színvonalát hozta magával, ami korábban elképzelhetetlen volt a bor világában.
B. E. P.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >