Magazin: Borban a gyöngy

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 06. 08. 11:40

Komoly divattá vált a gyöngyözőborok készítése és fogyasztása, ma a jelentősebb borászatok szinte kivétel nélkül készítenek a sikeritalból. Az eszközpark még hiányos, de a választék nagy tempóban nő.

A fogyasztók jelentős hányada nem tesz különbséget a pezsgők, a gyöngyözőborok és a habzóborok között (pohárban különösen nem). Tegyük hozzá, nem is könnyű feladatról van szó, és a vásárló nyilván nem az egyébként pontos törvényi szabályozásban előírt túlnyomást vagy alkoholtartalmat jelző adatokat keresi a termékcímkén.

Itthon, hála borászaink kísérletező kedvének, a fogyasztó már nemcsak külföldi gyöngyöző- és habzóborokat talál az üzletek polcain. A két kategória bizonyos értelemben össze is olvad, hiszen a szakma legnevesebb képviselői sem értenek egyet definiálásukban: sokan a legdrágább termékek készítésekor is kiegészítik a gyöngyözőbor természetes szénsavtartalmát. Ők az alapként használt bor jó minőségét emelik ki elsődleges termékelőnyként.

Tipikusan 21. századi

A szakemberek értékelése szerint a hazai „szénsavas borokra” nincs általános recept, vagy jellemző szőlőfajta – a képlet borászatonként változik. Általánosságban mindenesetre elmondható, hogy a jó savú, gyümölcsös, illatosabb fajták rendre feltűnnek a leggyakrabban felhasznált fajták között. A borászok legtöbbször évente más-más fajtából készítik a gyöngyözőbort, ami ugyancsak a termékhez köthető játékos asszociációnkat erősíti, akárcsak a termékek neve: Frici, Ficánka, Bubi, Frisecco és hasonlók.

A növekvő kereslet a közelmúltban egyértelmű választékbővülést generált. Csíki Sándor szakíró-blogger összefüggést lát a rosék és a gyöngyözőborok népszerűsége között, szerinte az előbbiek enyhe szénsavassága vezette el a fogyasztókat az utóbbiakhoz. Állítja, a buborékok esztétikusabbá teszik az italt, és hatásukra komplexebbé válik az ízlelés élménye, ugyanakkor ezek a termékek még mindig valamiféle arisztokratikus érzést keltenek, márpedig a luxus keresése a világban jól érzékelhető makrotrend.

– Mostanában nagyon felkapott lett a gyöngyözőbor – elemez Gere Andrea, Gere Attila Pincészetének társtulajdonosa –, és számos borászat elő is rukkolt ilyen termékkel. Az, hogy ez éppen most történt, valamelyest betudható a 2010-es évjáratnak is, amely pontosan ilyen típusú, könnyed, friss borok készítésére volt alkalmas. Nem gondolom, hogy pusztán egy múló divatról lenne szó – hangsúlyozza a fiatal borász. – A szélesebb kínálatnak köszönhetően talán a borfogyasztók is most ismerkedtek meg igazán ezzel a kategóriával, és a fiatalok körében mindig hódíthat egy ilyen típusú bor. Ami az árat illeti, lehet, hogy lesznek mozgások a kereslet-kínálat függvényében, de nem hiszem, hogy nagy horderejűek lennének.

A minőségen múlik

– Egyre népszerűbbek a könnyen fogyasztható, üde, gyümölcsös borok, és a gyöngyözőborok tökéletesen képviselik ezt a kategóriát – véli Frittmann Anita is, a Frittmann Borászat társtulajdonosa. – Mint minden trend, valószínűleg idővel ez is változik, de jelenleg felfelé ívelőben van ezeknek a boroknak a fogyasztása. Mi a gyöngyözőborainkban is próbálunk megőrizni minél több, erjedés során keletkezett természetes szénsavat, de az erjedés után hozzáadagolunk még mesterségesen is szén-dioxidot. A palackban uralkodó nyomás jóval kisebb, ezáltal sokkal finomabb, lágyabb buborékok jelennek meg a borban. Korábban gyakori volt, hogy a gyöngyözőborokat rosszabb minőségű borból készítették, a szén-dioxidot a borok feljavítására használták. Ezt az irányt semmiképpen nem szerettük volna követni. Így nagyon fontos számunkra, hogy gyöngyözőborainkat magas minőségű szőlőből, illetve borból készítsük el.

Elsősorban a piaci szegmentációval indokolja a gyöngyö-
zőbor iránti igényt Sipos László, a Polgár Pincészet marketing- és sales mana-gere. A borfogyasztók több szénsavasságot, csípősséget kívánnak, ugyanakkor mégsem pezsgőt.

– Az elmúlt pár évben több pincészet is elkezdte készíteni a gyöngyöző-, illetve habzóborát, van, aki fehérben is – emeli ki a szakember. – Az ital piaca emelkedő trendet mutat. Az árak tekintetében komolyabb „árháborút” nem látok kibontakozni, ugyanis a legtöbb pincészet még nem rendelkezik a megfelelő technológiával.

Mucsi Zalán, a Pántlika Pincészet borásza szélesebb összefüggésekből indul ki. Úgy látja, a gyöngyözőborok fogyasztása Európa-szerte növekszik, a termék egyre nagyobb általános népszerűsége gyűrűzik be a hazai fogyasztási kultúrába.

– Nem hiszem, hogy csak trendisége miatt fogyasztják – húzza alá –, a sikerben legalább ekkora szerepe van üdítő hatásának is. Az, hogy egyre többen jelennek meg ilyen „szénsavas” boritalokkal a piacon, szerintem nem eredményez jelentős változásokat az árban.

A fiatal szakembernek meggyőződése, hogy a habzó- és gyöngyözőborok nemcsak növelik a szénsavas boritalok választékát, de népszerűsítik is a borfogyasztást az „új belépők” között, ez növeli jelentőségüket az ágazati piacon.

Kapcsolódó cikkeink