Bor ellen kampányol, miközben a borágazatot képviseli?  Wáberer György kihívása botrányt kavart

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 18. 10:24

Jelentős felháborodást váltott ki a hazai borászok körében Wáberer György közösségi médiában közzétett videója, amelyben alkoholmentes hónapra buzdítja követőit. A kampány, amely a borfogyasztás káros hatásaira hívja fel a figyelmet, elsőre hasznos egészségügyi üzenetnek tűnhetne – csakhogy a videót nem akárki, hanem a Tokaji borvidék egyik legfontosabb szereplője, a Tokaj-Hegyalja Egyetem fenntartója, a Tokaj Borvidék Fejlesztési Tanács elnöke tette közzé – írja a Pénzcentrum.

A szakma nem rejtette véka alá véleményét: a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) hivatalos közleményében „Wáberer-paradoxonnak” nevezte az esetet, és éles kritikát fogalmazott meg. A HNT szerint a kampány mélységes ellentmondásban áll a Tokaji Borvidék fejlesztési céljaival, a szőlész-borász képzéssel, valamint a Tokaj-Hegyalja Egyetemért Alapítvány tulajdonába került Grand Tokaj Zrt. érdekeivel.

„Jogosan vetődik fel a kérdés: hogyan egyeztethető össze a borfogyasztás elutasítása egy olyan személlyel, akinek feladata a borágazat érdekeinek szolgálata?” – olvasható a HNT nyilatkozatában. A testület szerint Wáberer kampánya nemcsak szakmai önellentmondás, hanem közvetlen támadás a mértékletes és tudatos borfogyasztás kultúrája ellen is, amelynek kialakításáért évek óta küzd a szakma.

A HNT szerint a videó egyértelműen jelzi, hogy Wáberer üzletemberi szempontjai felülírják a borágazat érdekeit – amit a Tanács „éppolyan károsnak ítél, mint a túlzott alkoholfogyasztást vagy a dohányzást”.

Az ügy túlmutat egy egyszerű Facebook-bejegyzésen: ráirányítja a figyelmet arra a feszültségre, amely a közéleti és üzleti szerepvállalások közti határvonalak elmosódásából fakad. Egy olyan személy esetében, aki egyszerre befolyásolja a borvidéki fejlesztéspolitikát, az egyetemi képzést és a legnagyobb helyi borászati vállalat irányát, a nyilvános állásfoglalások különös súllyal esnek latba.

A kérdés már nem az, hogy szabad-e alkoholfogyasztás-ellenes kampányt indítani – hanem az, hogy hiteles lehet-e egy ilyen üzenet olyan valakitől, akinek feladata épp az adott ágazat értékeinek és jövőjének képviselete.

Kapcsolódó cikkeink