Boltválasztás és vásárlási döntések a polcnál
Elsősorban a széles választék, a kedvező árérték arány és a jó minőség jelent versenyelőnyt egy boltlánc számára. De például a hazai tulajdonban lévő láncok fő erőssége a fogyasztók szerint a kényelmes megközelíthetőség. Többek között ezt tárta fel a Nielsen új ShopperTrends kutatása.A fogyasztók elvárásai különböznek csatornánként, lánconként, sőt sok szempontból üzletenként is, így nincs könnyű dolguk a piaci szereplőknek a bolti eladásösztönzéssel. Diszkontnál az élelmiszerek kedvező árérték aránya és a könnyű parkolási lehetőség viszi el a pálmát. A szupermarketek első számú erénye, hogy a rendszeres vásárlókat jutalmazzák, hűségprogramokat kínálnak. Hipermarketnél a legtöbbet az számít, hogy a vásárlók egy helyen megtalálnak mindent, amire szükségük van.
Amit mondanak, és ahogyan viselkednek
A legtöbb magyar fogyasztó számára idén a boltválasztás legfontosabb kritériumává
lépett elő, hogy egy üzletben megtaláljon mindent, amire szüksége van. Tavaly ezt még a harmadik legfontosabbnak tartották a boltválasztás tényezői között. Idén második a tavalyi első megfontolás: „Olyan boltba megyek szívesen, ahol könnyen és gyorsan megtalálom, amire szükségem van”. A tavalyi hatodik helyezés után most dobogóra került az élelmiszerek kedvező ár-érték aránya. Negyedik változatlanul a friss élelmiszerek magas minőségű kínálata. Ötödik pedig, szintén stabilan, hogy a választékban legyenek magas minőségű márkák. A fenti öt kritérium alkalmas leginkább arra, hogy egy lánc különbözni tudjon konkurenseitől, versenyelőnyt szerezzen. A sorrendet nem csak aszerint állapítottuk meg, hogy mit mondtak a megkérdezett fogyasztók; figyelembe vettük valóságos viselkedésüket, boltválasztási
döntéseiket is.
Hazai lánc és diszkont
Hogyan teljesítenek az egyes csatornák a fogyasztók megítélése szerint? A hazai tulajdonban lévő láncok olyan alapvető elvárásoknak felelnek meg legjobban, mint a kényelmes megközelítés vagy a legtöbb termék alacsony ára. Utána egy fontosnak minősíthető tényező következik: a személyzet által nyújtott jó kiszolgálás. A versenyelőnyt hozó szempontok közül azt díjazzák a fogyasztók, hogy a hazai láncokban kapható élelmiszer általában megéri az árát. Tovább tallózva a lakóhely közeli bolttípusok között; a diszkont legjobban annak az igénynek felel meg, hogy az ott kapható élelmiszer általában megéri az árát. Ezenkívül a diszkont erénye, hogy könnyű parkolni, a legtöbb termék alacsony áron vásárolható meg, és kényelmes a megközelítése. Az utóbbi szempont azt jelzi, hogy az Aldi, Lidl, Penny Market és Profi penetrációja, azaz elterjedtsége átlépett egy fontos határt. A közel 450 diszkontegység révén a fogyasztók nagy része számára könnyen elérhetővé vált ez az üzlettípus.
Szuper- és hipermarket
Ugyancsak a lakóhely közeli boltok mezőnyébe tartozik a mintegy 1 800 szupermarket. Igyekeznek a fogyasztóknak magas hozzáadott értéket nyújtani. Teljesítményükből a megkérdezett fogyasztók leginkább kiemelik a hűségprogramokat, az üzletek tisztaságát és higiéniáját, valamint a választékban található magas minőségű márkákat. A hipermarket relatív erősségei közül kiemelkedik az általában is legfontosabbnak tartott, már említett kritérium, hogy a vevő egy helyen talál meg mindent, amire szüksége van. Szintén nyomatékos elismerést kapott a csatorna a friss hal és hús széles kínálatáért, valamint a tágas eladótérért. Továbbá igen kedvezően ítélik meg a válaszadók az ismert márkák széles kínálatát, valamint a hosszú nyitvatartási időt.
Gyakoribb, gyorsabb adatszolgáltatás
A boltválasztás befolyásolása, illetve a bolti eladás ösztönzése és vele a BTLkommunikáció egyre inkább előtérbe kerül. A piaci szereplők növekvő információs igényeit a Nielsen gyakoribb, gyorsabb adatszolgáltatással elégíti ki. Jelenlegi termékportfóliónk már lehetőséget ad arra, hogy a problémákat komplex
módon, a különböző kutatásokat integrálva elemezzük. A fogyasztók megkérdezése fontos támpont a kutatási adatok szintetizálásához, valamint következtetések bevonásához. Mivel a Nielsen az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalomról kiemelkedő minőségű adatokkal rendelkezik, azok fogyasztói kutatásokkal és modellezéssel kombinálva mélyebb összefüggések, valamint következtetések feltárását teszik lehetővé. A néhány évvel ezelőtti, kéthavonkénti adatszolgáltatástól eljutottunk oda, hogy láncszintű, sőt akár boltszintű adatokat is tudunk szolgáltatni heti bontásban.
Elérhetőség, készletnélküliség…
A vásárlási döntést támogató eszközök hatékonyságának mérése is egyre fontosabb.
Hiszen a vevők nagy része a polc előtt dönti el, mit tegyen a kosarába. A Nielsen olyan bolti felméréseket végez, amelyek átfogó képet adnak a termékek elérhetőségéről, a készletnélküliségről, elsődleges, illetve másodlagos kihelyezésről, fogyasztói árról, az akciós tevékenységek bolti megvalósításáról és a
BTL-eszközök használatáról. Ezzel kapcsolatban, rendszeres ügyfélelégedettségi felmérésünk során, egyik partnerünk a következőt mondta: „Egy olyan gazdag eszközökkel rendelkező cég, mint a Nielsen, kellő rugalmassággal minden üzleti problémára képes megoldást találni, még a HoReCa-piacon is. Ez nagyon pozitív.”
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >