Boltszámban a Lidl vezet, de az Aldi olcsóbb

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 12. 27. 00:00

Az Aldi az utóbbi években szinte naponta nyitott új egységet valahol Európában, a Lidl azonban csaknem dupla akkora sebességgel terjeszkedett.

 A Lidl a kereskedelem történetében először átvette a vezetést, 2007-ben a kontinensen 7 271 üzletet működtet, míg az Aldi 6 997-et. Az Aldi csak tíz európai országban van jelen, és általában úgy terjeszkedik, hogy egy-egy boltjára 25 000 lakos jusson. Ezzel szemben a Lidl majdnem kétszer annyi országban működtet üzleteket, például Skandinávia mellett az új EU-tagországokban is – többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat elemzése földrészünk diszkontjairól.

Azokban az országokban, ahol mind a két cég részt vesz a kereskedelem versenyében, az Aldi piaci részesedése – kivéve Franciaországot – jóval magasabb. Például Németországban az élelmiszer-kiskereskedelem bevételének negyed része az Aldi és a Lidl pénztáraiba kerül. Ebből azonban oroszlánrész jut az Aldinak: 60 százalék.

Más európai piacokon az Aldi forgalma összességében stabil, miközben az egy üzletre eső bevételek kis mértékben csökkennek. Viszont a Lidl számai növekednek: A tíz európai országban a csomagolt termékek forgalmának növekedéséből egynegyed rész a Lidlnek köszönhető, amit expanziója révén ér el.

– A Lidl sikerének fő oka valószínűleg a gyártói márkák magas aránya a választékban, míg az Aldi főleg kereskedelmi márkás termékeket preferál. Azon kívül a Lidl választékában a cikkelemek száma olyan gyorsan növekszik, hogy ezt a fogyasztók mint jelentős különbséget érzékelik, az Aldival szemben – állapítja meg Turcsán Tünde, a Nielsen magyarországi vállalatának ügyfélszolgálati osztályvezetője. 

Ugyanakkor az Aldi általában agresszívebb árpolitikát folytat, mint a Lidl. Sőt, Hollandiában is olcsóbb tud lenni az Aldi, ahol a Lidl nem árusít gyártói márkákat. Németországban az árak agresszivitása az Aldinál némileg erősödött, miközben a Lidlnél kis mértékben csökkent. Ennek következtében a két diszkont lánc árai egyre jobban különböznek egymástól.

##

Táblázat. Az Aldi és a Lidl összes európai boltjainak száma az elmúlt időszakban.

 

Év

Aldi

Lidl

1991

3 248

   754

1995

4 116

2 105

2000

5 104

3 685

2005

6 475

6 060

2007

7 271

6 997

 

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

 

 

Táblázat. Az Aldi és a Lidl árszínvonalának alakulása 25 árucsoportban, az egyes országok élelmiszer-kiskereskedelmének átlagához képest. Százalékban.

 

Ország

Al

di

Li

dl

 

2006

2007

2006

2007

Németország

71

71

81

84

Belgium

52

53

55

54

Hollandia

59

58

66

67

Írország

65

65

75

73

 

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

 

 

 

 

Kapcsolódó cikkeink