Black Friday: Az egynapos akciótól az egész hónapos vásárlási lázig

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 11. 22. 11:41

A Black Friday, az Egyesült Államokból indult hatalmas leárazási hullám, mára már Magyarországon is mélyen gyökeret vert. Az eredetileg egyetlen napra korlátozódó vásárlási őrület idővel kibővült, és sok üzletben egy hetes, sőt egész novemberre kiterjedő akciókkal csalogatják a vásárlókat. Az online kereskedelem előretörésével a Black Friday már nemcsak a boltokban, hanem az interneten is igazi vásárlási lázat kelt – írja a Pénzcentrum.

A Black Friday hagyományosan az év egyik legnagyobb bevásárlónapja

A Black Friday eredete

A Black Friday története egészen a 20. század első feléig nyúlik vissza, amikor az amerikai Hálaadás utáni péntek kezdte jelezni a karácsonyi vásárlási szezon indulását. A név eredete Philadelphiából származik, ahol a rendőrség „fekete pénteknek” nevezte el a napot a hatalmas tömegek és a közlekedési káosz miatt. Az üzletek akkoriban még nem hirdettek hivatalos akciókat, de a vásárlók már akkor is tömegesen indultak útnak, hogy beszerezzék a karácsonyi ajándékokat.

A Black Friday átalakulása Magyarországon

Magyarországon a Black Friday 2015 körül kezdett igazán ismertté válni, és mára szinte az egész november erről szól. A Google Trends adatai is alátámasztják ezt a folyamatot: a keresések száma már a hónap elejétől növekszik, és a legnagyobb kiugrásokat minden novemberi pénteken tapasztalhatjuk. Bár az eredeti akciós nap a hónap utolsó péntekére esik, a hazai érdeklődésben a hónap korábbi péntekei is jelentős növekedést mutatnak.

A Google Trends alapján látható, hogy a magyar vásárlók főként elektronikai termékek és slágerajándékok után kutatnak ilyenkor, miközben a boltok egyre kreatívabb akciókkal próbálják fenntartani a figyelmet az egész hónapon át.

Nemzetközi érdeklődés: Az USA és a világ többi része

Az Egyesült Államokban, ahol a Black Friday hagyománya megszületett, a keresések és vásárlások eloszlása egyenletesebb, mint Magyarországon. Az amerikai adatok azt mutatják, hogy már 2004-től kezdve stabil érdeklődés övezi a napot, de a csúcsidőszak a 2010-es évek második felére tehető. Azóta némi visszaesés figyelhető meg, ami részben a Cyber Monday és más akciós időszakok elterjedésének köszönhető.

Világszerte a Black Friday iránti érdeklődés leginkább Európában, az Egyesült Államokban, Ausztráliában és Dél-Afrikában emelkedik ki. A Google Trends világtérképe szerint Románia, Ausztrália és Dél-Afrika vezet a relatív keresési intenzitásban.

Hova tovább?

Bár a Black Friday hagyományosan az év egyik legnagyobb bevásárlónapja, az utóbbi években a vásárlási szokások és az üzleti stratégiák átalakították a hagyományos modellt. Az egész hónapra kiterjedő akciók, az online vásárlás előretörése, és a vásárlói figyelemért folytatott egyre erősebb verseny új kihívásokat és lehetőségeket hoz mind az üzletek, mind a fogyasztók számára.

A Black Friday immár nemcsak egy nap, hanem egy hónapnyi lehetőség, hogy a vásárlók kedvezőbb áron szerezzenek be ajándékokat, miközben az üzletek számára is egyre nagyobb teret ad arra, hogy kitűnjenek a piacon. Az izgalom pedig minden évben garantáltan újraindul – hiszen november minden péntekje a vásárlás ünnepe lett.

Kapcsolódó cikkeink