Biztos üzletfejlesztésekkel a jövő szolgálatában
Az elmúlt évben is jelentős mértékben határozta meg a folyamatosan változó gazdasági és szabályzói környezet a hazai kereskedelmi szektor szereplőinek mindennapi működését. Ennek ellenére a Coop Gazdasági Csoport tavaly is tervszerűen valósította meg kitűzött fejlesztési céljait, amely munkát elsősorban a környezet- és energiatudatossági szempontok határoznak meg. Az ország legnagyobb lefedettséggel rendelkező üzletláncának vezetői úgy látják, hogy egy dolog biztos: a jövő kereskedelmét a jelen modernizációs beruházásai alapozzák meg. A tavalyi évről, valamint a végrehajtott üzlet- és szolgáltatásfejlesztési munkáról Pekó Lászlóval, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnökével és Tóth Gézával, a társaság vezérigazgatójával beszélgettünk.
– Milyen év volt 2023 a Coop számára?
Pekó László: – Ahogy a korábbi éveket, úgy a tavalyi évet is egy folyamatosan változó, nehezen tervezhető gazdasági környezet jellemezte, ami továbbra is kihívásként jelent meg a kereskedelmi piac valamennyi szereplője, így a Coop számára is. Ennek ellenére elmondhatjuk, hogy valamennyi dolgozónk áldozatos munkájának köszönhetően megőriztük stabilitásunkat, és eredményes évet zártunk.
A Coop Csoport árbevétele 2023-ban 830 milliárd forint volt, ami több mint 10%-os növekedés 2022-hez képest. Ebből a Coop üzletlánc forgalma 521 milliárd forintot tett ki, ez mintegy 11%-os növekedés az előző évhez viszonyítva. És persze szeretném kiemelni, hogy 1450 településre kiterjedő lefedettségünkkel és 2150 üzletünkkel továbbra mi biztosítjuk a legtöbb helyen a bevásárlás lehetőségét. A hálózaton belüli integrációs folyamatok révén tavaly az 5 legnagyobb franchise-tagunk adta az összbevételünk 52%-át, az 50 legnagyobb pedig a 89%-át.
Tovább folytattuk technológiai fejlesztéseinket, amelynek programja a napelemek telepítése. Jelenleg 560 üzletünkön működik ez a technológia, amelyek összesen 21GWh áramot termelnek, ezzel pedig a kereskedelmi csoportunk áramfogyasztásának 19%-át megújuló módon biztosítjuk.
– Milyen további beruházásokat hajtottak végre?
Tóth Géza: – Üzletfejlesztési programunk folyamatosan zajlik, amely kiemelt jelentőségű a kistelepülések esetében. A tavalyi évben zárult le egy nagyszabású kistelepülési fejlesztési program, melynek megvalósításához a Magyar Falu Program állami forrásai is hozzájárultak. Ennek eredményeként összesen mintegy 12 milliárd Ft ráfordítással 461 üzlet újult meg, ez 450 ezer kistelepülési lakos életkörülményeit javította. Ezen túlmenően 91 településen postai, 9 településen pedig nem vényköteles gyógyszerek forgalmazása is elérhetővé vált a Coop vásárlói számára.
Emellett tovább bővítettük a tavaly Star Store Év Franchise üzletlánca címet kiérdemelt Szuper Plusz hálózatunkat is, ezekben a szupermarketjeinkben egyszerre biztosítjuk a minőségi vásárlási élményt, a legszélesebb Coop-választékot és egészségtudatos kínálatot, valamint a legmodernebb környezettudatos technológiákat. Jelenleg több mint félszáz ilyen üzlet működik országszerte, ezek mintegy 42 milliárd Ft-os forgalmat realizáltak 2023-ban.
Törzsvásárlói rendszerünket, amellyel 1 milliónál több visszatérő vevőnket fogjuk össze, szintén folyamatosan fejlesztjük. Dinamikusan nő a Coop Klub applikációt használók létszáma. Folytatódott a hűtők és a LED-világítások korszerűsítése, amivel tovább növeltük szerepvállalásunkat a környezetterhelés csökkentésében. A használtétolaj-visszagyűjtési szolgáltatásunk már több mint 560 boltunkban elérhető. Vásárlóink jelenleg több mint 590 csomagautomatánál vehetik át webes rendeléseiket a piacot meghatározó szolgáltatóknál, sőt, a Foxpost és Paketa automaták esetében a Coop-törzsvásárlók 300–500 Ft kedvezményt is kapnak rendelésenként. Bővül az önkiszolgáló kasszákkal rendelkező boltjaink száma, összesen 12 franchise-üzletben immár 39 ilyen kassza áll vásárlóink rendelkezésére.
– A Coop hogyan áll az állami RePont program bevezetésében?
T. G.: – A környezettudatosság, ami a RePont programot is életre hívta, a Coop számára is fontos stratégiai célkitűzés. Azonban az alkalmazkodás egy ilyen törvényi és szabályozói előíráshoz egy több mint 2000 üzletből álló hálózat esetében rengeteg munkát és kihívást jelent. Ennek ellenére kiemelt célunk, hogy vásárlóink számára minél szélesebb körben biztosíthassuk a RePont gyöngyöleg visszaváltási lehetőségét.
Összesen 1042 db automataigénylés regisztrációját adtuk le a MOHU-nak, amiből jelenleg már több mint 440 telepített automata várja vásárlóinkat. Azzal együtt, hogy 188 üzlet kézi átvételi pontként fog hamarosan rendelkezésre állni összességében 628 RePont átvételi helyen biztosítjuk az új, visszaváltható göngyölegek leadásának lehetőségét.
– Változott a magyar termékek aránya a kínálatban?
P. L.: – Nálunk ez mindig is preferencia volt. A magyar termékek aránya tartósan 80% felett van. Olyan frissáruk tekintetében, mint a tőkehús, a baromfi vagy a hazánkban megtermő zöldség-gyümölcsök, még ennél is magasabb. De például pékáruk vagy cukrásztermékek, a helyi ízeket biztosító kézművestermékek esetében is sok kisebb helyi beszállítóval dolgozunk.
A hazai partnereinkkel együttműködve optimalizáljuk a saját márkás termékpalettánkat is. Itt nem annyira a termékszám bővítését tartjuk már szem előtt, sokkal inkább a szerkezet átalakítását a különlegesebb igények, a minőségi előrelépés irányába. Ennek keretében több kereskedelmi innovációt jelenleg is tesztelünk.
– Tavaly milyen társadalmi felelősségvállalási programok zajlottak?
P. L.: – Ez a terület mindig is kiemelt része volt a Coop életének, így a tavalyi évben is folytattuk korábbi kezdeményezéseinket, programjainkat. A 2023-as évben tovább folytattuk a magyar élelmiszeripar támogatásáért létrehozott egyre értékesebb hagyományunkat, így immár a XVII. Coop Rally keretében járulhattunk hozzá a minőségi hazai termékek népszerűsítéséhez.
A Magyar Olimpiai Bizottsággal huszonnyolc éve zajlik az együttműködésünk, stratégiai partnerként járultunk hozzá az idei párizsi olimpiára készülő olimpikonjaink eredményes felkészüléséhez.
A hazai élelmiszer-ellátás biztonságának és a szakember-utánpótlás támogatásának ügye kapcsán kialakított stratégiai együttműködésünk a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel egy új mérföldkőhöz érkezett. Az egyetem budai campusán kialakítottunk és átadtunk közösen egy, a Coop nevét viselő, modern digitális táblával felszerelt tárgyalástechnikai oktatótermet a hallgatóknak.
A Coop Segély Alapítványunk 14 éves működése során eddig több mint 160 millió forintot fordított segítségnyújtásra, és az állami közintézményekben élő különleges ellátást igénylő gyermekek étkeztetésének támogatására, ami világjárvány idején nagy segítséget jelentett a rászorulóknak.
– Végül: hogyan látják, miként valósulhatnak meg az idei tervek?
T. G.: – Úgy véljük nem lesz könnyebb idén sem a helyzetünk, továbbra is rendkívül változékony és bizonytalan gazdasági helyzetben kell helytállnunk. Kiemelt célunk, hogy működési területünkön biztosítsuk a megbízható, zavartalan ellátást, amelynek során ezen túl is a magyar termékekre szeretnénk építeni. Emellett folytatjuk környezettudatos üzletfejlesztéseinket és mindent megteszünk a változó vásárlói igények követése és a meglévő szolgáltatásink színvonalának emelése érdekében. Mert jól tudjuk, hogy a jövő kereskedelmét a ma elvégzett fejlesztésekkel alapozzuk meg. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Innováció, fenntarthatóság és magyar identitás a logisztikai piacon
A FOXPOST 2014-ben indult útjára magyar start-up vállalkozásként azzal a…
Tovább olvasom >Tovább szigorítanak az üvegvisszaváltás szabályain: új korlátozások az áruházláncokban
Egyes áruházláncok újabb szigorításokat vezettek be az üvegvisszaváltás rendszerében, amelyek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >