Biztonsági rendszerek a leltárhiányok csökkentése érdekében – Európában évi 30 millió bolti lopást fel sem fedeznek
A kereskedelem teljesítményét jelentősen javítják az új informatikai megoldások. A modern kereskedelem minden fontos területét érintik az EuroCIS-en bemutatandó technológiák.
A legkorszerűbb fejlesztéseket tekinti át várhatóan 40 országból 5500 szakmai látogató, akik jórészt kereskedelmi vállalatok topmenedzsmentjét képviselik – tájékoztatott Máté Szilvia, a düsseldorfi vásár magyarországi képviselője. A kereskedelem számára kifejlesztett kommunikációs, informatikai és biztonsági megoldásokról ad áttekintést a kereskedelmi technológia vezető szakvására, az EuroCIS Düsseldorfban, 2012. február 28. és március 1. között. A szakvásáron 24 ország 223 kiállító cég mutatja be termékeit.. Jellemzi az élénk érdeklődést, hogy a külföldi kiállítók részaránya 40 százalékkal nőtt az előző EuroCIS-hez képest.
Nagy érdeklődés nyilvánul meg a vásár egyik legfontosabb témaköre, a leltárhiányok csökkentése, illetve a biztonság növelése iránt, ami minden piaci szereplőt érint Az EuroCIS szakmai védnöke, a kölni székhelyű Európai Kereskedelmi Intézet (EHI) felmérése szerint 3,7 milliárd euró leltárhiányt szenvedett el a német kereskedelem tavaly. Ez 5 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. A bolti lopások miatti feljelentések száma 1,6 százalékkal csökkent, éves összehasonlításban.
A pozitív trendek ellenére a kereskedelemben továbbra is mindent ellopnak, ami mozdítható, állapítja meg az EHI tanulmánya.
A rendőrségi statisztika azonban az összes lopás mindössze két százalékát fedi le, amely miatt a boltvezetők feljelentést tettek. Ez azt jelenti, hogy évente 30 millió lopást fel sem fedeznek. Azaz 100 ezer eset történik minden nyitvatartási napon, egyenként átlag 60 euró károkozással.
Képletesen szólva olyan ez, mintha minden kétszázadik bevásárló kosár vagy kocsi fizetés nélkül haladna el a pénztár előtt. Ezzel egyidőben pedig a német állam minden évben elesik 400 millió euró áfa-bevételtől.
Leggyakrabban az élelmiszer-kiskereskedelemben kisméretű, nagy értékű árucikkeket lopnak, mint például zsilett penge, égetett szeszesital, kozmetikum és dohányáru.
Az EHI által megkérdezett kereskedelmi szakértők szerint az összes ágazat átlagában a leltárhiányok 53 százaléka jut vásárlók által elkövetett lopásokra. További 21 százalék a cégek alkalmazottainak részaránya. A többiért szállítók, szolgáltatók és szervezési hibák felelősek. Számszerűsítve a vevők évente mintegy 2 milliárd euró, míg a saját dolgozók 800 millió euró kárt okoznak.
Mivel a leltárhiány mértéke a forgalom mindössze egy százaléknál kisebb részét éri el, sok vállalatnál felmerül a kérdés, hogy érdemes-e beruházni a megelőzésbe, személyzet továbbképzésébe és biztonságtechnikába. Lehet, hogy a sok ellenőrzés és informatikai beruházás többe kerül, mint amennyi veszteség a lopások miatt keletkezik?
Jelenleg az úgynevezett leltárhiány csökkentésére, például lopások megakadályozását szolgáló biztonsági őrökre, kamerákra és áruvédelmi rendszerekre a német kereskedelem évi mintegy 5,1 milliárd eurót költ. Ezt a költséget természetesen bekalkulálják a fogyasztói árakba.
Szakértők szerint, ha a biztonsági és ellenőrzési rendszerekbe kevesebbet ruháznának be, azt a tolvajok rögtön kihasználnák. Hiszen sokféle árucikket már most sem szabadon hozzáférhető polcokon vagy önkiszolgálással értékesítenek.
A Magyarországon is ismert Bizerba mérleggyártó cég globális kereskedelmi megoldásokért felelős igazgatója, Tudor Andronic a technológia fejlődésétől várja, hogy javuljon a helyzet:
Ha a pénztáros helyett még több vevő saját maga olvassa le az árucikkek vonalkódjait, és önkiszolgáló kasszánál, készpénz nélkül, akkor új helyzet áll elő. Szűkül a manipuláció lehetősége, megnövekszik a vásárlók felelőssége, és kevesebb lesz a bolti lopás. Ma a boltok személyzete közvetlenül vagy közvetve 30 százalékban hozzájárul ahhoz, hogy a vevők lopnak. A videóanalízis és az árubiztonság jobb technológiái révén előbbre léphetünk ezen a területen.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
AI a vezetésben: több mint automatizálás, a munka támogatása
A mesterséges intelligencia (AI) alkalmazása az üzleti életben már nemcsak…
Tovább olvasom >Jön az idei utolsó Trade Marketing Klubülés – POPAI POP díjátadóval
November 28-án a MOM Kulturális Központ (MOMKult) különtermébe várunk mindenkit,…
Tovább olvasom >Bioélelmiszerek a közétkeztetésben? Jön a 34. Biokultúra Nap!
A Magyar Biokultúra Szövetség immár 34. alkalommal rendezi meg a…
Tovább olvasom >