Bizakodóbb háztartások
Négy százalékpontnyit nőtt a GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös komplex fogyasztói bizalom indexe 2008 első negyedévében. A javuláshoz legnagyobb mértékben a háztartások jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásai és a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási hajlandóság járult hozzá – előbbi 10, utóbbi 7 százalékpontot javult az előző negyedévhez képest. Az idei első három hónapban 7 százalékponttal kevesebben gondolták úgy, hogy reáljövedelmük az inflációnál alacsonyabb mértékben fog nőni. Az ország gazdasági helyzetének megítélése gyakorlatilag nem változott a 2007 decemberében mérthez képest.
A vásárlási hajlandóság index (VHI) az előző negyedévhez képest 4,1 pontos növekedést mutat, jelenleg 133,3 ponton áll. Ez ugyan javulás az előző negyedévhez képest, de még mindig a második legalacsonyabb mért érték 2002 óta. Összehasonlítva 2006 márciusával az index idei tavaszi értékét, a különbség mintegy 41 pont.
Növekvő hitelkamatokra számítanak
A munkanélküliségre vonatkozó várakozások kissé javultak 2007 decemberéhez képest, jelenleg a megkérdezettek 51 százaléka számít a munkanélküliség növekedésére, 30 százalék gondolja azt, hogy nem fog változni a helyzet, emberek 11 százaléka szerint pedig csökkeni fog a munkával nem rendelkezők aránya.
A hitelkamatokkal kapcsolatos várakozások nem mutatnak kedvező képet: a válaszadók 53 százaléka – az előző negyedévhez képest 5 százalékponttal többen – számít növekvő hitelkamatokra. A negatív várakozások időközben be is következtek, hiszen április 1-jétől 8, majd április 29-től 8,25 százalékra emelkedett a jegybanki alapkamat.
Az előző negyedévhez hasonlóan most is tízből kilenc megkérdezett számít növekvő árakra. A válaszadók – az előző negyedévhez képest stabil – átlagosan 10,4 százalékos inflációval számolnak a tavaly nyáron mért 8,9 százalékhoz képest.
Többen bíznak a jobb fizetésben
Legnagyobb mértékben a család reáljövedelmére vonatkozó várakozások javultak tavaly decemberrel összevetve: a válaszadók 9 százaléka gondolja úgy, hogy reálértéken számolt jövedelme az inflációnál nagyobb mértékben, a megkérdezettek negyede szerint pedig az inflációval megegyező mértékben fog nőni. Ugyanakkor 57 százalék vélekedik úgy, hogy az infláció mértékétől elmarad majd fizetésének emelkedése – az ő arányuk azonban 7 százalékponttal alacsonyabb, mint az az előző negyedévben látszott.
A válaszadók 21 százalékának nincsen megtakarítása, és 46 százalék nem tartja alkalmasnak a mostani időpontot arra, hogy megtakarításait felhasználja – ez az arány 6 százalékponttal kevesebb, mint decemberben volt. A válaszadók 53 százaléka sohasem venne fel hitelt, 34 százalék az időpontot nem tartja megfelelőnek a hitelfelvételhez.
Megnőtt a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv az előző év decemberéhez képest. A válaszadók 55 százaléka szerint érdemes most nagyobb háztartási eszközt vásárolni, szemben a tavaly decemberi 51 százalékkal. A növekvő kedvet a megkérdezettek a kedvezőbb vásárlási feltételekkel magyarázzák.
Az előző negyedévhez képest többen tervezik autó vásárlását, illetve cseréjét: a megkérdezettek 12 százaléka cserélné, 9 százalék pedig új autót kíván venni az elkövetkező 1-2 évben. Minden negyedik válaszadó érdemesnek tartja az autóvásárlást az elkövetkező 12 hónapban, a növekvő vásárlási kedvet – a tartós fogyasztási cikkekhez hasonlóan itt is – a kedvező vásárlási feltételekkel magyarázzák a válaszadók. Legnagyobb ellenérvként a magas fenntartási költségeket hozták fel, ami nem is csoda, tekintve, hogy hónapok óta 300 forint körül mozog a benzin literenkénti ára.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >