Bio terméket csak minden nyolcadik magyar szokott vásárolni
Bio terméket minden nyolcadik magyar fogyasztó (13 százalék) szokott vásárolni, míg Európában átlagosan minden harmadik (35 százalék) – állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat 54 országban, köztük Magyarországon végzett felmérése.
A vásárlók zömének fő motívuma, hogy a bio termékeket egészségesebbnek tartják. A nem vásárlást legtöbben azzal magyarázzák, hazánkban és másutt is, hogy túl drágák a bio termékek.
A megkérdezett magyar bio-vásárlók 84 százalékának véleménye szerint a bio termékek egészségesebbek. 70 százalékuk úgy tartja, hogy bio élelmiszerrel elkerüli a növényvédő szereket és más mérgeket.
Hazánkban a vásárlók további motívumai, fontossági sorrendben: A bio termékek mentesek a génmódosítástól (53 százalék); termelésük kedvezőbb a környezet számára (48); vásárlásukkal is segítik a kistermelőket és a vidéki településeket (44), helyes magatartásnak látszik (31); a bio élelmiszerek táplálóbbak (31); jobban ízlenek (25); „helytelenítem a modern mezőgazdasági termelési módszereket” (11).
A bio magyar híveinek szempontjai eléggé hasonlítanak az európai átlaghoz, a sorrendet tekintve. Földrészünkön ugyanis a megkérdezettek első sorban szintén azért vesznek bio terméket, mert egészségesebb (átlagosan 67 százalék). Utána következik a növényvédő szerek és mérgek elkerülése (55), majd negyedik helyen a bio-termelés előnyös volta a környezet szempontjából (52). Más országokban a génmódosítást kevésbé veszik figyelembe, mint nálunk.
A vizsgált 28 európai ország válaszadóit nem mindenhol az ösztönzi legjobban bio árucikkek vásárlására, hogy egészségesebbek. Az osztrákok és svájciak számára a bio termék fogyasztásának fő oka, hogy támogassák a kistermelőket és a vidéki településeket. A bio-termelés környezetkímélő hatását említették legtöbben a finnek, hollandok, norvégok és svédek. Legnagyobb mértékben a növényvédő szerek és más mérgek elkerülése vezérli a briteket, dánokat és németeket.
A bio-termékek túl drágák a nem vásárló magyarok 78 százaléka számára. Fő okként mindegyik vizsgált országban a magas árral indokolják tartózkodásukat a válaszadók.
„Nem hiszem hogy a bio élelmiszerek tápértéke magasabb lenne vagy egészségesebbek volnának” – mondja honfitársaink 26 százaléka, hasonlóan az európai átlaghoz.
A magyarok 25 százaléka nem jut el olyan üzletbe, ahol bio-terméket árusítanak. (Európában 12 százalékos ez a mutató).
Hazánkban a megkérdezettek 22 százaléka nem hiszi, hogy a bio termékek finomabbak lennének. Az arány hasonlít az európai átlaghoz.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >