Bevásárlóturizmus a szlovák határszélen: megéri átugrani?
Az északi vármegyékben egyre gyakoribb kérdés, hogy érdemes-e átruccanni Szlovákiába bevásárolni. A kedvező árak, a kisebb áfa és az akciók számos magyar vásárlót vonzanak Nagymegyerre, Révkomáromba vagy akár Rozsnyóra. A határhoz közeli településeken, mint például Győr, ez a trend szinte mindennapossá vált, és a bevásárlóturizmus új szokásokat alakított ki az emberek körében. Sokan letöltik az ottani áruházak applikációit, beszereznek kedvezménykártyákat, és célzottan az akciós termékekre utaznak. A Telex friss cikke ezt a jelenséget vizsgálja.
Akciók vonzásában
Egyre több magyar vásárló jár át Szlovákiába, hogy kihasználja a kedvezőbb árakat. Az áfa Szlovákiában alacsonyabb, ami az árakon is érezhető. Egy Győrből érkező vásárló a nagymegyeri Kauflandban így nyilatkozott: „Hetente jövök át, főleg az akciók miatt. A kóla, a sör és a húsfélék különösen jó áron vannak.” Az akciós termékekért érdemes előre felkészülni, akár listával is érkezni, mert a szlovák nyelvű feliratok miatt a bevásárlás elsőre kihívást jelenthet. Az árak forintra átszámítása sem mindig egyszerű, de a rendszeres vásárlók számára ez már megszokott rutinná vált.
A különböző árucikkek közül sokan a söröket emelik ki: a nyolcas Kozel-csomag 4,75 euróért (kb. 1900 forint) kapható, ami lényegesen kedvezőbb ár, mint Magyarországon. Az élelmiszerek közül az édesburgonya, a jégsaláta és a mosószerek szintén népszerű választások, főként a jelentős árkülönbségek miatt.
Tudatos vásárlók titkai
A tudatos vásárlók kihasználják az összes elérhető kedvezményt. A szlovákiai Kaufland például magyar nyelvű akciós újságokat is kiad, amelyekben forintos árak szerepelnek, ezzel is megkönnyítve a magyar vásárlók dolgát. A rendszeres vásárlók számára a Kaufland-kártya, illetve a Lidl applikációjának szlovák nyelvű verziója további árkedvezményeket biztosít. Sok vásárló a Facebookon osztja meg tapasztalatait és az aktuális akciókat, egy ilyen csoportnak már több mint 75 ezer tagja van.
Mi éri meg és mi nem?
Számos terméknél valóban jelentős árkülönbségeket lehet találni, de nem minden esetben éri meg a szlovákiai bevásárlás. A mosószerek, lekvárok, olívaolaj és alkoholtartalmú italok jóval olcsóbbak, míg a liszt, a tejtermékek és a sertéshús drágábbak, mint Magyarországon. Például a Jägermeister literes kiszerelése Szlovákiában majdnem fele annyiba kerül, mint itthon, míg a lisztért kétszer annyit kell fizetni.
A vásárlói vélemények megoszlanak: míg egyesek szerint a tudatos akcióvadászat miatt megéri átjárni, mások szerint egy tervezetlen bevásárlás akár 20-25%-kal is drágább lehet, mint egy magyarországi szupermarketben.
Szlovákul vásárolni – kihívások és megoldások
A magyar vásárlók számára a nyelvi akadályok elsőre nehézséget jelenthetnek. „Bocsánat, ez itt zsemlemorzsa?” – kérdezte egy magyar vásárló a nagymegyeri Kauflandban. A szlovák feliratok között nehéz eligazodni, de a modern technológia, mint a telefonos fordítóprogramok, megkönnyíti a bevásárlást. Emellett a zöldségosztály mérlegei angol és német nyelven is kínálnak opciókat, ami további segítséget jelent.
Összességében a szlovákiai bevásárlás akkor éri meg igazán, ha tudatosan, célzottan az akciós termékekre utazik valaki. A határ közelsége, a kedvezőbb árak és a nagyobb leértékelések miatt egyre többen választják a szomszédos ország áruházait, miközben a magyar láncok küzdenek a vásárlóik megtartásáért.
Kapcsolódó cikkeink
Nullára csökkentené kibocsátását a Kaufland 2050-re
A Schwarz Csoporthoz tartozó Kaufland 2050-re nettó zéró kibocsátást céloz…
Tovább olvasom >Állatjólét terén Németországban az ALDI Süd és a Kaufland jár az élen
Állatjóléti törekvések terén a német élelmiszer-kiskereskedelmi láncok közül az ALDI…
Tovább olvasom >Lassuló infláció, de továbbra is dráguló élelmiszerek Szlovákiában
Szlovákiában szeptemberre 2,6 százalékra mérséklődött az infláció, azonban az élelmiszerárak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >