Beváltja-e?
A kupon a jóléti világban számos virágkort és megújulást ért már meg, hazánkban azonban egyelőre nem ért el igazi áttörést. Beváltja-e most, a promóciódömping idején a hozzá fűzött reményeket? A technikai újdonság ereje átüti-e az eddig szkeptikus piacot? Ezekre a kérdésekre keressük a választ a téma szakértőivel.A kupon története a 19. század végén kezdődött, természetesen az USA-ban. A Coca-Cola népszerűsítésére találták ki a dolgozók és kereskedelmi képviselők által, de postai úton is terjesztett és magazinokban is megjelentetett, kedvezményre jogosító papírdarabkát. Az első kuponkampány 8,5 millió beváltást és teljes országos disztribúció kiépülését eredményezte a Coca-Cola számára. A sikertörténet több mint egy évszázada töretlen, csak az Egyesült Államokban 3,5 milliárd dollárra becsülik a 2010-ben kuponbeváltással generált forgalmat. Az érdeklődés felkeltése mellett a kupon ozás célja, hogy az árérzékeny vásárlóknak vagy valamilyen szempontból kiemelt célcsoportnak egyedi ajánlatot – árkedvezményt, ajándékot, szolgáltatást stb. – adjanak, amit a kuponnal nem rendelkezőknek nem biztosítanak.
A kutatások szerint a vásárlók hazánkban is egyre árérzékenyebbek, megnézik, hol és miért kapnak legtöbbet a pénzükért. Az akcióvadászat közkedvelt tömegsport, anyagi helyzettől, életkortól vagy társadalmi hovatartozástól függetlenül. A terep ideálisnak tűnik tehát a kuponozás fellendítésére.
Nyomtatott vagy online?
Bombera Gábor, az Infonity Kft. ügyvezető igazgatója szerint biztos, hogy felfutás előtt áll a kuponok használata, de sokan még nem is ismerik a bennük rejlő lehetőségeket, ezért nem mindennapos a használatuk. A válság hatására a nemzetközi trendek is emelkedést mutatnak mind a kibocsátott kuponok számában, mind a kínált kedvezmény értékében. Itthon inkább rövid távon, eseményekhez kötve, marketingcélzattal bocsátanak ki nyomtatott kuponokat. A szakember úgy gondolja, hogy több komoly gátja van az elterjedésnek. A marketingesek nem hisznek a komoly üzleti lehetőségeket rejtő, hosszú távú kuponing stratégia forgalomgeneráló erejében, a próbálkozók túl kicsi, érdektelen kedvezményekkel akarják elérni a fogyasztókat, és legtöbbször csak kampány végén számolnak el. Jelenleg a Drogerie Markt folytat valóban sikeres kuponozást Magyarországon, hűségkártyás pontgyűjtéssel kombinált rendszerben – teszi hozzá a kupongyűjtő weboldal üzemeltetésében, divatárura és napi cikkekre specializált kuponok kibocsátásában tapasztalt cég ügyvezetője.
Reményre adhat okot, hogy egyre több online kupon jelenik meg, főként multinacionális vállalatok saját honlapjain és kuponra specializált oldalak is folyamatosan indulnak. Le kell azonban szögezni, hogy az online kuponozás még fejlődő szakaszban van, az internetellátottság emelkedésével alakul és növekszik a népszerűsége. Előmozdítója a gondolkodás változása, a vásárlás előtti tájékozódás igénye, valamint több sikeres beváltás után a kuponbeváltás szokássá válása lehet.
Az online kupon nagy előnye, hogy minimális költséggel eljuttatható a felhasználóhoz, egyszerű, ráadásul környezetbarát, hiszen jellemzően csak az nyomtatja ki, aki valóban fel is akarja használni. A hagyományos kuponhoz hasonlóan új vevők szerzésére, vásárlásösztönzésre, üzletnyitás, kiárusítás beharangozására kiválóan alkalmas. Mivel a beváltás mérhető, a vásárlási szokások, fogyasztói célcsoportok alakulásának pontos nyomon követhetését teszi lehetővé.
A kupon kibocsátójának feladata, hogy megfelelő, vonzó akciót állítson össze, megszervezze a kupon elfogadásának feltételeit, és elegendő árut biztosítson. A kivitelező, jelen esetben az Infonitymedia pedig megfelelő hátteret biztosít a tárgyalások lebonyolításához, tapasztalt az elszámolások pontos vezetésében, időzítésében, statisztikák készítésében, és garantálja a megfelelő felület stabil, folytonos működését. Érdemes az előkészítésre, a kampány kidolgozására a kuponos céggel együttgondolkodva is időt és energiát fordítani, így születnek meg a legsikeresebb ötletek. Kulcsfontosságú, hogy a kínált kedvezmény és a feltételek pontosan, egyértelmű megfogalmazással jelenjenek meg a kuponon. Ha bármi félreérthető, esetleg mégsem fogadják el az üzletben, vagy mire a vásárlóhoz jut, már nem használható fel a kupon, akkor komoly vásárlói bizalomvesztéssel kell számolni, ami kihat a márkára, kereskedőre és a kuponpromóciók összességére is.
Mobilizálva
A mobiltelefonnal való ellátottság rendkívül magas hazánkban, és ez a kis eszköz általában kéznél van, ideális felület tehát akciók bonyolítására, sőt kuponok terjesztésére is. Huber Kornél, az Origo Zrt. sales executive-ja kiemelte, hogy erre a felismerésre alapozva már 1997 óta bonyolítanak SMS-kampányokat Magyarországon, amit a mai napig örömmel és sikerrel alkalmaznak a partnereik. Mára az egyik leggyakrabban értékesített termékük az a kapcsolódó, bérelhető adatbázis, amely a legkülönfélébb paraméterek szerint szűrhető a pontos elérés érdekében. Hirtelen fellendülés jellemzi a kampány kiegészítéseként alkalmazott egyedi Java-fejlesztéseket, és egyre kreatívabban használják az ügyfelek a bluetooth marketinget is.
A mobilmarketingen belül a mobil kuponokban nemzetközi szinten is előretörés tapasztalható, ezért fejlesztett az Origo három felhasználási szinten is használható rendszert. A legegyszerűbb, ha a megbízónak nem célja az adatbázis-építés, nincs szüksége pontos mérésekre, illetve kimondottan előny, ha a felhasználók regisztráció nélkül küldik gerillamarketingszerűen tovább az ismerőseiknek a kuponokat. Akkor a nyomtatott és a mobil alapú kuponok között csupán annyi a különbség, hogy ezt nem hagyja otthon a vásárló, nincs nyomdaköltség, és a terjesztés sem a közzétevőt terheli, hiszen a felhasználó maga küldi el ismerőseinek a kupont.
A legkomplexebb verzió használata során egy olyan központi adatbáziskezelő rendszert kínálnak ügyfeleiknek, amely egyik oldalról közvetlenül kapcsolódik a kasszarendszerhez, másik oldalon pedig egy olyan felhasználói felülethez, amelyen a partner maga képes a kampányokat menedzselni. Ez a rendszer épp a napokban már bevezetésre is került Szolnokon, a T-City keretében induló Jövő Áruháza pilot keretében.
A harmadik, köztes verzió a rendszer flexibilitásának köszönhetően kasszarendszerhez való kapcsolódás nélkül is képes kuponokat kezelni. Ebben az esetben is lehet olyan beváltási adatokat mérni, amelyek a hagyományos, nyomtatott kuponok esetén nem állhatnak rendelkezésre. Összességében mindhárom alkalmazásról elmondható, hogy praktikusabb, költséghatékonyabb és mérhetőbb, mint a hagyományos formátumok, ráadásul a környezetszennyezés és a felhasználói feledékenység sem játszik szerepet a kampányok során.
A rendkívül komplex modell mellett egészen egyszerű, akár egy-egy rövid rendezvényen is bevethető platformot hoztak létre, és az egyedi bluetooth rendszerüknek köszönhetően könnyedebb és egyben olcsóbb is a mobil kuponok terjesztése. A hazai nyitottságot jól példázza, hogy 2010-ben idáig már két élelmiszer-hálózat mutatott érdeklődést a szolgáltatás iránt, egy hálózatban pedig már a bevezetési szakaszban tartunk – hangsúlyozza a szakember.
Aki mer, az nyer
Itt is igaz a bekapcsolódó márkagyártókra és kereskedőkre egyaránt: „Aki mer, az nyer”. A legfőbb előny, hogy a beváltó személy érdeklődési körének megfelelően szólítható meg, így a későbbi promóciós üzeneteket nem elviselni, hanem kimondottan igényelni fogja. Hosszú távon kell tehát gondolkodni, hiszen egy mobilkupon-kampány során olyan információk, adatok generálódnak, amelyeket a későbbiekben a hatékonyság növelésére lehet használni. Fontos azt az egészséges határt érezni, amikor a felhasználó valóban hasznosnak érzi a kommunikációt. Ehhez a testreszabott tartalmaknak a helyes kezelése lehet csupán megoldás.
Jelenleg 1700 telefontípust szolgál ki ez a Telekom hátterén nyugvó, gigantikus rendszerpark, amelyet a legtapasztaltabb szakemberek hosszú évek alatt fejlesztettek és a mai napig bővítenek. Rengeteg kijelzőmérettel, mobilszoftver-mutációval dolgoznak, ami versenyelőnyt és egyben biztonságot is ad a megrendelőnek és a megvalósítónak is.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >