Beperelte a Sheint a Tudatos Vásárlók Egyesülete: sötét trükkökkel manipulálják a vásárlókat

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 05. 11:56

A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) több európai fogyasztóvédelmi szervezettel közösen hivatalos panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz a Shein ellen. A fast fashion óriásvállalatot azzal vádolják, hogy észrevétlen, érzelmi alapú manipulációval – úgynevezett „sötét mintázatokkal” – befolyásolja a fogyasztók döntéshozatalát, és túlzott vásárlásra ösztönöz.

Visszaszámlálók, felugró ablakok, készlethiány – tudatosan alkalmazott nyomásgyakorlás

A panasz szerint a Shein számos technikát használ, melyek célja a vásárlók sürgetése és pszichológiai nyomás alá helyezése. Ezek közé tartoznak:

  • Időkorlátos ajánlatok és visszaszámlálók, amelyek hamis sürgősséget keltenek;

  • Készlethiányra utaló üzenetek, mint például „már csak 3 darab maradt”;

  • Túlzóan pozitív vásárlói értékelések, amelyek eltorzítják a termékek megítélését;

  • Érzelmi manipuláció, például olyan felugró üzenetek, amelyek az oldal elhagyásakor próbálják visszacsábítani a látogatót („Most már jogosult vagy az akciókra!”);

  • Végtelen görgetés, ami fenntartja a vásárlási impulzust.

Haraszti Anikó, a TVE ügyvezetője hangsúlyozta: ezek a módszerek nemcsak etikátlanok, de uniós szinten akár jogellenesek is lehetnek, mivel akadályozzák a tudatos, informált fogyasztói döntéshozatalt, és közben súlyos környezeti, társadalmi és gazdasági következményeket idéznek elő.

Több mint egy cég: az egész iparág célkeresztbe kerülhet

A panaszosok szerint a Shein nem egyedül alkalmazza ezeket a manipulációs módszereket – hasonló gyakorlatok a fast fashion teljes rendszerét áthatják. A fogyasztóvédők ezért azt kérik az uniós hatóságoktól, hogy ne csak a Sheint, hanem az összes hasonló kereskedőt is vizsgálják meg, és hozzanak létre szigorúbb szabályozást az online vásárlói környezet átláthatóságára.

A kezdeményezés kapcsolódik az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok májusi fellépéséhez, amikor felszólították a Sheint, hogy hagyjon fel a megtévesztő gyakorlatokkal. A Shein egy hónapot kapott a válaszadásra és a módszerek megváltoztatására, különben bírság várható.

Fogyasztók helyett algoritmusokat szolgál a rendszer

A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint a Shein stratégiája nem a vásárlók érdekeit, hanem a fogyasztás maximalizálását szolgálja – mindezt az algoritmusok által optimalizált eladási környezetben, amely egyre kevésbé hagy teret a tudatos döntéseknek. A szervezet emlékeztet: ezek a manipulációk nemcsak a pénztárcát, hanem a környezetet és a dolgozók jogait is veszélyeztetik.

A panasz célja, hogy az EU végre egységes, átfogó szabályozással lépjen fel az online kereskedelemben alkalmazott sötét trükkök ellen – legyen szó Sheinről, Temuról vagy más hasonló platformokról.

Kapcsolódó cikkeink