Beperelte a Sheint a Tudatos Vásárlók Egyesülete: sötét trükkökkel manipulálják a vásárlókat
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) több európai fogyasztóvédelmi szervezettel közösen hivatalos panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz a Shein ellen. A fast fashion óriásvállalatot azzal vádolják, hogy észrevétlen, érzelmi alapú manipulációval – úgynevezett „sötét mintázatokkal” – befolyásolja a fogyasztók döntéshozatalát, és túlzott vásárlásra ösztönöz.
Visszaszámlálók, felugró ablakok, készlethiány – tudatosan alkalmazott nyomásgyakorlás
A panasz szerint a Shein számos technikát használ, melyek célja a vásárlók sürgetése és pszichológiai nyomás alá helyezése. Ezek közé tartoznak:
-
Időkorlátos ajánlatok és visszaszámlálók, amelyek hamis sürgősséget keltenek;
-
Készlethiányra utaló üzenetek, mint például „már csak 3 darab maradt”;
-
Túlzóan pozitív vásárlói értékelések, amelyek eltorzítják a termékek megítélését;
-
Érzelmi manipuláció, például olyan felugró üzenetek, amelyek az oldal elhagyásakor próbálják visszacsábítani a látogatót („Most már jogosult vagy az akciókra!”);
-
Végtelen görgetés, ami fenntartja a vásárlási impulzust.
Haraszti Anikó, a TVE ügyvezetője hangsúlyozta: ezek a módszerek nemcsak etikátlanok, de uniós szinten akár jogellenesek is lehetnek, mivel akadályozzák a tudatos, informált fogyasztói döntéshozatalt, és közben súlyos környezeti, társadalmi és gazdasági következményeket idéznek elő.
Több mint egy cég: az egész iparág célkeresztbe kerülhet
A panaszosok szerint a Shein nem egyedül alkalmazza ezeket a manipulációs módszereket – hasonló gyakorlatok a fast fashion teljes rendszerét áthatják. A fogyasztóvédők ezért azt kérik az uniós hatóságoktól, hogy ne csak a Sheint, hanem az összes hasonló kereskedőt is vizsgálják meg, és hozzanak létre szigorúbb szabályozást az online vásárlói környezet átláthatóságára.
A kezdeményezés kapcsolódik az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok májusi fellépéséhez, amikor felszólították a Sheint, hogy hagyjon fel a megtévesztő gyakorlatokkal. A Shein egy hónapot kapott a válaszadásra és a módszerek megváltoztatására, különben bírság várható.
Fogyasztók helyett algoritmusokat szolgál a rendszer
A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint a Shein stratégiája nem a vásárlók érdekeit, hanem a fogyasztás maximalizálását szolgálja – mindezt az algoritmusok által optimalizált eladási környezetben, amely egyre kevésbé hagy teret a tudatos döntéseknek. A szervezet emlékeztet: ezek a manipulációk nemcsak a pénztárcát, hanem a környezetet és a dolgozók jogait is veszélyeztetik.
A panasz célja, hogy az EU végre egységes, átfogó szabályozással lépjen fel az online kereskedelemben alkalmazott sötét trükkök ellen – legyen szó Sheinről, Temuról vagy más hasonló platformokról.
Kapcsolódó cikkeink
A Temu már az európai élelmiszerpiacot is célba vette
Egyre komolyabb fenyegetést jelent az európai kiskereskedelem számára a kínai…
Tovább olvasom >Fulfilment szolgáltatást vezet be Európában az AliExpress
Új logisztikai szolgáltatást indít Európában az AliExpress Local+ néven, amely…
Tovább olvasom >Algoritmusok irányítják a kosarat – így alakítják át az online platformok a vásárlói döntéseket
Az impulzusvásárlás már nem csupán fogyasztói pszichológia, hanem üzleti modell:…
Tovább olvasom >További cikkeink
Közeleg a Lidl Balaton-átúszás
A jövő héten, július 26-án rendezik a 43. Lidl Balaton-átúszást,…
Tovább olvasom >Tudatos táplálkozás – az okos döntések számítanak, nem a szigorú szabályok
Továbbra sem érzik a fogyasztók, hogy enyhülne rajtuk a magas…
Tovább olvasom >Falusi romantika Budapest szívében: megnyitott a Puli és Juhász pesti csárda a belvárosban
Harcsapaprikás, túrós csusza és aranygaluska – juhászbölcsességgel tálalva, puli-lelkesedéssel fűszerezve.…
Tovább olvasom >