Bemutatkoznak az idei nyár kedvencei: ázsiai koktélok és snackek
Az ázsiai gasztronómia már régóta hódít világszerte, ám eddig kevés figyelem irányult a koktélokra és snackekre. A több mint 30 éve Magyarországon élő vietnámi származású Nguyen Thuy Phuong és barátai megmutatják az ázsiai italok és ropogtatnivalók sokszínűségét. Ezek a kreációk nem csak az ízlelőbimbókat kényeztetik, hanem egy képzeletbeli utazásra is csábítanak.
Ázsia hatalmas kontinens, italokkal kapcsolatos kíváncsiságunk középpontjában most Vietnám áll. Phuong gyerekkora óta Magyarországon él, de a vietnámi gasztronómiai hagyományokat a mai napig őrzi családjával. A közös ételkészítés a mindennapok része, gyerekek és felnőttek, nők és férfiak közös elfoglaltsága. Többek között ezeket a gyerekkori emlékeket és ízeket hívta emlékül, amikor 10 évvel ezelőtt barátaival megnyitották SÁO nevű vietnámi éttermüket a Gozsdu udvarban. Itt a nyitás óta az autentikus ételek mellett az italoknak is nagy szerepe van. Az italkülönlegességek mindegyike Phuong nevéhez fűződik:
“Vietnámban a meleg idő és a páradús klíma miatt a teázás egész nap általános. Emellett a nap folyamán szívesen fogyasztunk limonádékat is. Napnyugta után az esték főszereplői a koktélok.”
Minden érzékszervet megmozgató élmény
A túlzott cukor- és alkoholtartalom a múlté. Napjaink bárkultúrájában az élvezeté a főszerep. Ahogyan az ételek esetében, az italoknál is jellemző, hogy minden érzékszervet szeretnének megmozgatni: “a bolti szirupok helyett saját gyümölcs alapokat használunk, amikben a kereskedelmi forgalomban kapható változatokhoz képest kevebb a cukor, és sokkal több a gyümölcs.”
A legismertebb trópusi gyümölcsfajták mellett – mangó, passion- és dragon fruit – olyan kevéssé ismerteket is szívesen használnak mint például a tamarind. Így az ital olyan lesz, mintha valódi gyümölcsbe harapnánk. Gyakran kerülnek hosszabb vagy rövidebb ideig fermentált hozzávalók is a kreációkba. A kiváló minőségű vietnámi szálas teák hidegen áztatva (cold brew) autentikus ázsiai alapot adnak a koktéloknak, csak úgy mint a kókusz- vagy uborka víz.
Szinte nincs olyan citrusféle, ami ne jelenne meg az italokban, itthon az utóbbi időben divatos alapanyag például a yuzu és a kumkvat. A vietnámi ételekben gyakran megjelenő zöld fűszernövények koktél ízesítőként is jól működnek, legyen szó citromfűről, pandan levélről, gyömbérről, mungóbabról, lótuszmagról vagy akár kardamomról.
Ázsiai snackek – mik azok?
A koktélok ízeit még inkább harmonizálják és az illuminált állapotot is késleltetik az italok mellé kínált snackek, amik szintén ázsiai ízlés és fűszerezés szerint készülnek. A SÁO-ban a mindannyiunk által ismert földimogyorót wokba teszik és héjában, magas hőfokon pirítva forgatják össze egy sós-citromfüves fűszerkeverékkel. Hasonlóan frissítő és üde összhatást kelt a menta-koriander szósszal kínált wonton chips, ami megjelenésében a mexikói tortilla chipssel mutat hasonlóságot. Az olajban kisütött wonton tészta ízeit jól balanszírozza a friss fűszernövényekből készített könnyű szósz. Egy másik családi kedvenc az olajban kisütött alga- és rizslap, ami a bolti verziókhoz képest felesleges adalékanyagok nélkül készül, ezért egészségesebb is. Akár gyerekeknek is adhatjuk. Aki a natúrabb ízeket kedveli, azoknak a ropogós mangó szeletekből álló fruit shake-et ajánljuk. A még kemény gyümölcsöket gerezdekre vágják és sós-chilis fűszerkeverékkel forgatják össze, majd kicsit állni hagyják, hogy az ízek összeérjenek. A fűszerek előhozzák a gyümölcs ízeit, jól balanszolják a koktélok komplexitását. A snackek között mindig nagy kedvenc a kimchi, ami Phuongéknál pak choiból készül. A zöldség legzsengébb részeit használják, ress, roppanós, bizonyos részeken puha textúra lesz a végeredmény kellemes savanyúsággal és csípősséggel.
Kapcsolódó cikkeink
A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A probiotikus és botanikai összetevők képezik az egészséges élelmiszerek ázsiai piacának hajtómotorját
A probiotikumokat és növényi alapú összetevőket egyre inkább „feltörekvő szuper…
Tovább olvasom >A fogyasztói magatartás változását a „digitális bennszülöttek” mozgatják Ázsiában
Jelentős átalakuláson megy keresztül az ázsiai kiskereskedelmi szektor, amelyet a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >