Bejgli a kosárban: a magyar karácsonyi szokásaink nyomában

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2025. 08. 26. 08:01

Bár a karácsonyi időszak még távolinak tűnhet, sokan már ilyenkor elkezdenek tervezni, készülni az ünnepekre. Egy 1000 fő bevonásával készült, online kérdőíves, reprezentatív kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy hogyan ünneplik a magyarok a karácsonyt, mire költenek a leginkább, mikor kezdik meg a készülődést az ünnepre

A cikk a Trade magazin 2025/8-9. lapszámában olvasható.

Vendégszerző:
Lászlóffy Emma
junior kutató
NMS Hungary

Karácsonykor sokan szeretünk inkább bekuckózni, az emberek több mint kétharmada nem szokott elutazni ilyenkor. Akik mégis, azok többsége (62%) belföldön marad, körükben a wellness-szállodák (34%) és apartmanok (27%) a legnépszerűbbek, főleg fővárosiak és kis háztartások körében. Külföldre jóval kevesebben, a válaszadók negyede utazik el, legnagyobb arányban a 40–45 éves korosztály. Bárhová is utaznak az emberek, a fő motiváció a kikapcsolódás és pihenés iránti vágy.

A következő részben pedig nézzük meg, hogy milyen is ez az ünnep a lakosság körében.

A karácsonyfa örökzöld

A karácsonyt sokan el sem tudják képzelni az örökzöld fenyő nélkül. Kutatásunkból kiderült, hogy 84% szokott karácsonyfát állítani. Az emberek 59%-a jellemzően minden évben vásárol fát. Legtöbben december második felében (23%) vagy a szentese előtti napokban (15%) vásárolják meg a fát, de sokan (15%) már december első felében beszerzik. Jellemzően minél fiatalabb valaki, annál korábban fel is állítja a karácsonyfát, a 18–24 éves korosztály például már december első felében megteszi ezt. Egyre elterjedtebb a műfenyő, több mint az emberek fele a műfenyőt részesíti előnyben. Az élő fenyőt a legnagyobb arányban a fővárosban élők preferálják, illetve a főiskolai vagy egyetemi végzettséggel rendelkező emberek, akiknek a háztartása 3-4 főből áll. A dráguló árak mellett, háromból két ember maximum 30 000 Ft-ot hajlandó karácsonyfára költeni egy évben.

Az, hogy az ünnep elengedhetetlen része a díszítés, jól látszik abból, hogy a megkérdezettek kétharmada dekorálja a lakását karácsony alkalmából. Azonban új dekorációs elemekre körülbelül a megkérdezettek fele, legfeljebb 10 000 Ft értékben költ csak. Az emberek harmada egyáltalán nem költ új karácsonyfadíszekre, aki mégis, azok túlnyomó többsége maximum 5000 Ft-ot. A dekorálási időszak jellemzően december második felére (29%), advent idejére (28%) vagy december elejére (23%) esik, de vannak olyanok (15%) is, akik már november végén megkezdik az előkészületeket a díszítés terén. Itt is látható volt az, hogy minél fiatalabb valaki, annál hamarabb kezd el dekorálni.

Top 3 étel: bejgli, töltött káposzta, halászlé

De hol lenne a karácsonyi varázsételek nélkül? Hazánkban a legnépszerűbb karácsonyi ételek, amelyek sokunk étlapján szerepelnek ilyenkor a bejgli (69%), töltött káposzta (63%), halászlé (46%), rántott hal (38%), zserbó és mézeskalács (33%). Vajon fontos az, hogy ezek az ételek otthon készüljenek el, vagy a boltban megvásárolt finomságok is megfelelőek?

A megkérdezettek 40%-a a fentebb felsorolt ételek közül vásárol készételeket, legtöbben (27%) a bejgli otthoni elkészítésével nem bajlódnak. Az emberek 75% -a nyitott újdonságok kipróbálására ételek területén, a legnagyobb hajlandóság a desszertek területén van (55%), majd 40%-kal a főételek következnek.

Az élelmiszerárak drágulása sokaknak jelent mindennapos problémát. Vajon ez a karácsonyi menüre is hatással van?

Az előző évhez képest 60%-nak nem változott a megfőzött ételek mennyisége, harmaduk kevesebbet főz, mint tavaly. Aki valamilyen okból mégis többet főz annak hátterében bővülő család, vagy az ,,inkább legyen több, mint kevesebb” mentalitás áll. Azok, akik kevesebbet főznek, leginkább a romló anyagi helyzet, ételpazarlás kerülése, valamint drágább élelmiszerek miatt teszik azt.

A karácsonyi menüre összességében a megkérdezettek 37%-a 10 000–29 000 Ft között, 24% pedig 39 000–49 000 Ft között költ, ennél többet ritkán.

Bevásárlás: a plázák és az online csatornák az élen

A válaszadók 82% szokott ajándékozni karácsony alkalmával, de ki hol szerzi be az ajándékokat? Minden második ember szokott ajándékot online rendelni, és körülbelül ugyanennyien vásárolnak bevásárlóközpontokban ajándékot. A nagyobb élelmiszerüzletek, hipermarketek, szintén népszerűek (38%), meg kell említeni a kisebb üzletek, boltokat (nem élelmiszerüzleteket) is, ahol az emberek körülbelül negyede vásárol, valamint a karácsonyi vásárok (12%) és kisebb élelmiszerboltok (8%) is sokak beszerzési helyszínei. Mindössze 4% az, aki csak saját készítésű ajándékot ad karácsonykor.

Az online rendelés leginkább a 18-39 éves korosztályra, valamint a fővárosban élőkre jellemző. Az élelmiszerüzletekben, hipermarketekben történő ajándékvásárlás pedig leginkább az 55-65 év közöttiekre igaz.

Már ősszel kezdődik a felkészülés

A karácsonyi ajándékvásárlást sokan már a dekoráció és a faállítás előtt elkezdik. A legtöbben ősszel, október-november végén (38%) vagy december elején (27%) vágnak bele. Akadnak olyan tudatosabb vásárlók is, akik már nyáron (11%) elkezdik, míg csak kevesen hagyják az utolsó pillanatra (4%). Az idősebbek jellemzően korábban, míg a fiatalok hajlamosabbak halogatni.

A megkérdezettek 81%-a ajándékoz gyerekeknek, 65% pedig a szűk családnak vagy a párjának. A szülők ajándékozása az emberek felére, a barátoké és rokonoké nagyjából negyedükre jellemző. Meglepően magas azok aránya, akik a háziállatokat is megajándékozzák (18%), míg a munkatársakat kevesebben lepik meg (15%). A fiatalok körében gyakoribb a szülők, barátok és állatok megajándékozása, míg a gyerekeké és munkatársaké inkább az idősebbeknél bevett szokás. A legtöbben (47%) 10–50 000 Ft között költenek ajándékra, további 25% 50–100 ezer forint között, 14% pedig ennél többet szán ilyen célra. A karácsonyi költekezést hitelből finanszírozni az emberek 10%-ára jellemző.

Átalakulások és hagyományok

Nem meglepő módon, a karácsony az egyik legkedveltebb és legtöbb készüléssel járó ünnepünk. Bár a válaszadók több mint felének nem változtak jelentősen a karácsonyi szokásai az utóbbi 1-2 évben, kisebb változások és elmozdulások minden évben tapasztalhatóak. A hagyományok továbbra is fontosak, de folyamatosan alakítjuk ezeket, és ez a fogyasztói magatartásunkra is hatással van. Kutatásunkból látszik, hogy karácsonykor sokan keresik a kényelmes megoldásokat; egyszerűbb, online ajándékbeszerzések, készételek vásárlása, vagy éppen egy pihentető utazás – amelyek mind egyszerűbbé és kényelmesebbé teszik a karácsonyi időszakot az emberek számára.

Sokan, főleg a fiatalabb generációk már ősz közepén elkezdik a karácsonyra készülődést, és keresik az online felületeken és az üzletekben a különleges ajándékötleteket – sokak számára a háziállatok is az ajándéklista állandó részei már. Szolgáltatóként, kereskedelmi szereplőként érdemes ezekre a változó trendekre figyelmet fordítani és felkészülni az ünnepi időszakra.

Kapcsolódó cikkeink