Beindult a karácsonyi roham a németeknél és nálunk is
Advent ezüstvasárnapján beindult az igazi bevásárlási roham az üzletekben. A forgalom jóval nagyobb, mint tavaly ilyenkor. A Német Kereskedelmi Szövetség (HDE) tapasztalatai szerint a slágercikkek a laposképernyős tévék, az ékszerek, az órák, de jól fogynak a játékok is. Hasonló trendet mutat a hazai kiskereskedelmi forgalom is. Az előző évek csökkenése idén biztosan megáll, enyhe növekedés várható tavalyhoz képest.
Összességében elégedettek az eddigi karácsonyi forgalommal a német kereskedők. Stefan Gneth, a HDE elnöke szerint idén jóval többen vásárolnak az üzletekben, mint a tavalyi szezonban. Idén 2,5 százalékos forgalombővüléssel számolnak. A német üzletek csak az adventi időszak alatt 77 milliárd eurós forgalmat realizálnak.
A legkeresettebbek a laposképernyős televíziók, elsősorban a 3D-s technológiával. Az átlagosnál többet vásárolnak ékszerből és órából, de sok játék, baba és szakkönyv is kerül idén a német karácsonyfák alá. A hideg miatt a téli ruházati cikkek, elsősorban a sportfelszerelések fogynak. Több helyen a szánkó is hiánycikknek számít.
Hasonló a helyzet idehaza is: míg tavaly a 2008-as 767,2 millióról 756,6 millió forintra csökkent a decemberi kiskereskedelmi forgalom, idén már néhány százalékos növekedés várható – mondta a Világgazdaság Online megkeresésére Vámos György . Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) harmadik negyedéves számai már egyértelmű növekedést mutatnak. Több éves tapasztalata azt mutatja, hogyha az év második fele jól indul, akkor a decemberi eladások is kedvezőek lesznek.
Vámos György szerint a jövő évi adóváltozások is kedvezően hatnak a lakosság fogyasztási kedvére: a legtöbben tisztában vannak azzal, hogy 2011-ben a 16 százalékos egykulcsos adóval több marad a zsebükben, így bátrabban költenek most karácsonykor. A gazdasági válság azonban kissé átalakította a hagyományos ajándékok körét. Idén továbbra is az éves átlagnál több fogy játékból, könyvből és háztartási elektronikából, de egyre több helyen napi használati cikk is kerül a fa alá, s értékben is kevesebbet vásárolnak az emberek.
A főtitkár hangsúlyozza, a kiskereskedelmi szektort érintő, mintegy 30 milliárd forintra rúgó válságadó sem a karácsonyi árakat, sem a termékek körét nem befolyásolja. Ugyanakkor jelzi, hogy az inflációnak megfelelő emelés decemberben sem kerülhető el.
A GfK Csoport és a Wall Street Journal Europe 2010 őszi, reprezentatív felmérése szerint a magyarok közel fele ugyanakkora összeget tervez elkölteni idén, mint a válság által még nem sújtott 2007-es évben. Míg Magyarországon a lakosság háromnegyede legfeljebb 100 eurót – körülbelül 28 000 ezer forintot – tervez ajándékokra elkölteni az idei karácsonyi szezonban, addig a megkérdezett európai országok többségében magasabb összeget szánnak erre a célra – írja a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >