Beelőzött az önkiszolgáló kiszerelés
Növekszik a húskészítmények kiskereskedelmi forgalma: értékben plusz 8, mennyiségben plusz 1 százalékot regisztrált a Nielsen piackutató vállalat 2006. május–2007. áprilisban, az előző időszakhoz képest. Most először jut az eladásokból nagyobb rész az önkiszolgálásra, mint a kimért árura. Mégpedig mennyiségben 51, értékben pedig 57 százalék a legújabb adatok szerint.A húskészítmény a legnagyobb forgalmú élelmiszer kategória, amelynek éves forgalma szinte eléri a 190 milliárd forintot. Az értékesített mennyiség pedig közeledik a 170 ezer tonnához.
Az önkiszolgálás fölényét az magyarázza, hogy tovább nőtt a modern bolttípusok piaci részesedése. Hiper- és szupermarketben, valamint diszkontban adják el a húskészítmények több mint felét. A 400 négyzetméternél kisebb üzletek piaci részesedése ebből a kategóriából tovább csökkent.
Mennyiségben a legnagyobb forgalmat változatlanul a párizsit és virslit magában foglaló vörösáru-termékcsoport éri el, egyharmados részaránnyal. Értékben a kolbász szegmens közeledik a vörösáruhoz. Számottevő mértékben, 10 százalékkal nőttek a vörösáruk, sonkák és füstölt húsok eladásai az értéküket tekintve.
Az olcsóbb, baromfiból előállított készítmények átlagos fogyasztói ára a kimért szegmensben kilónként 859 forintra emelkedett idén március–áprilisra, ami 17 százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló periódusét. Ennél kisebb mértékben, csak 10 százalékkal drágultak a sertéshúskészítmények.
A kimért szegmensben egy kiló párizsi átlagosan 804 forintba került idén március–áprilisban, ami 17 százalékkal haladja meg a tavalyi harmadik–negyedik hónapét.
Az önkiszolgáló szegmensben a legnagyobb forgalmú vörösáruk fogyasztói átlagára 8, a kolbászoké 21, a főtt sonkáké 23, a felvágottaké pedig 15 százalékkal lett magasabb egyik évről a másikra. Itt majdnem mindegyik termékcsoport átlagára emelkedett.
Az önkiszolgálásban értékesített, sertésből készült húskészítményekre jut a bolti értékesítés 80 százalék körüli része. A baromfi részesedése megközelíti a 20 százalékot, míg a marháé 1–2 százalék között mozog.
A húskészítmények bolti eladásában mennyiségi szempontból a kereskedelmi márkák részaránya 25 százalékot ért el idén március–áprilisban, szemben a tavalyi hasonló időszak 20, és a még egy évvel korábbi 16 százalékkal.
A húskészítmények átlagos fogyasztói ára az elmúlt időszakban. Forint/kilogramm
Termékcsoport 2006. március–április 2007. március–április Növekedés mértéke,
százalékban
Húskészítmény összesen 1021 1145 12
Kimért húskészítmény összesen 898 1000 11
Önkiszolgáló húskészítmény összesen 1148 1288 12
Kimért vörösáru 668 778 16
Önkiszolgáló vörösáru 861 932 8
Kimért kolbász 912 995 9
Önkiszolgáló kolbász 1479 1787 21
Kimért sonka 1227 1346 10
Önkiszolgáló sonka 1206 1485 23
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >