Bécsi vásár: elégedett rendezők
„Ezt nem lehet kihagyni” – gondoltuk a szerkesztőségben, olvasva a meghívót az „Élelmiszer és Ital Kelet- és Közép-Európából” című vásárra, amit idén először rendeztek meg, Bécsben, április közepén. Húsz magyar vállalat vezetői is úgy vélekedtek, hogy mindenképpen érdemes kiállítaniuk. Az előzetes hírverés komoly osztrák keresletet sejtetett a keleti áruk iránt, és értékes üzleti kapcsolatokat ígért. A vásárszervező Reed Exhibitions – Messe Wien vonzó kommunikációjának köszönhetően a magyar nemzeti stand az egyik legnagyobb lett a maga 140 négyzetméterével.
A helyszínen, a Praterben lévő vásárváros „A” pavilonjában már különböző véleményeket hallottunk a magyar kiállítóktól arról, hogy megérte-e négy napot és költségeket nem kímélve részt venniük a rendezvényen. A többség csalódott, mert több érdeklődőt várt, mint ahányan felkeresték a magyar standokat.
A vendéglátó ország kereskedőinek és beszerzőinek mozgósítása ugyanis kevésbé jól sikerült, mint a külföldi kiállítóké.
Igyekeznek élni a lehetőséggel
Jól járt viszont a tudósító, mivel megint felfedezett olyan, külföldi piacokra törekvő magyar kis- és középvállalatokat, amelyek versenyképes termékeket kínálnak. Konzervgyártók és bioélelmiszerek előállítói alkották a többséget.
A lajosmizsei Inwest Kft. sokszínű kínálatát Ádám Mária kereskedelmi igazgató mutatta be. Fő erősségük a Gárdonyi Teaház márkanéven forgalmazott különleges teák választéka. A Ripsz Ropsz név puffasztott gabonafélék révén ismert. Mellettük jódozott tengeri só és rizs egészíti ki a palettát.
– Egy kivétellel mindegyik hazai láncnak szállítunk – tájékoztatott Ádám Mária. – Exportunk 20 százalék körüli aránnyal részesedik az eladásokból. Szlovénia, Románia és Bulgária után szeretnénk Ausztriában is vevőt találni. Ez a vásár lehetőség, amit igyekszünk kihasználni.
A cég vegyes profilját azzal magyarázza, hogy olyan termékekben látnak fantáziát, amelyek nincsenek a piacon, vagy kicsi belőlük a kínálat, és egészségesek.
Szintén a Duna–Tisza közéről, Kistelekről jött a Balatoni Húsüzem igazgatója, Pacsay Imre. Fantasztikus szárazáru-szortimentet kóstoltat. A szalámi többek között mangalica, szürkemarha, liba, kacsa, csirke, strucc, birka vagy ló húsából készül, részben finom, fűszeres bevonattal. „Fructa” néven gyümölcsízű szalámi is létezik. A kolbászok is sokfélék.
Meglepő, hogy az egyik legnépszerűbb élelmiszer-kategóriában alig ismertek ezek a kisteleki különlegességek.
– Mostanra nőtt meg a gyártói kapacitásunk annyira, hogy érdemes aktívabban foglalkoznunk a marketinggel – magyarázza Pacsay Imre. – Szeretnénk bekerülni valamelyik hazai láncba, bár annak nagyon magasak a költségei. Egyelőre szakboltokba, nagykereskedőknek és vendéglátósoknak szállítunk. Külföldön Hollandiában már van vevőnk, és szeretnénk bővíteni exportunkat.
Jóleső érzéssel egészíthetjük ki a tájékoztatásokat azzal, hogy mindkét cég finom papírra nyomtatott, színes, képes, német és angol nyelvű prospektusban ismerteti termékeit.
Ausztria: közeli, jó piac
Több hazai és külföldi vásáron találkoztam már dr. Losó Józseffel, a Mirsa elnök-vezérigazgatójával:
– A HoReCa-piacot érdemes megcélozni, azért állítunk ki. Érzékelhető a kereslet zöldségre, gyümölcsre és tésztára is. Az osztrákok sokat importálnak. Nekünk is van itteni vevőnk, és szeretnénk új partnereket találni. Igaz, hogy Ausztria nem nagy piac, de közel van, és jók az üzleti lehetőségek. Magas minőségű árut kérnek, rugalmas, gyors kiszolgálást, és megfizetik az árát.
A stabilan fejlődő vállalatok közé tartozik a Mirsa. A cég három üzemében, Albertirsán, Domoszlón és Miskolcon összesen 40 ezer tonna gyártási kapacitással rendelkezik.
Eljött Bécsbe kiállítani egy régi ismerős is, Somogyi Tibor Nyíregyházáról. Üdítőital- és szörpgyártóként vált ismertté az 1990-es években. Most azonban népművészeti kerámiakulacsban szabolcsi, szatmári és újfehértói pálinkát, „Kincsek íze” márkanévvel 100 százalékig gyümölcsből készült, mézzel ízesített lekvárt, valamint „Zümi” mézes gyümölcsszörpöket kínál.
Miért váltott profilt?
– Tömegáruval nem tudtunk versenyképesek maradni. Hiszen a nemzetközi láncok tenderein igényelt mennyiség gyártására nem volt kapacitásunk. A magyar piacon pedig megjelent a sok, olcsó import. Keresik viszont a speciális magyar, tájjellegű, minőségi termékeket, és azokban nagyobb perspektívát látok. Két vonalon értékesítünk; egyik a delikatesz, a másik pedig az ajándéknak való.
Milyenek a külföldi kilátások?
– Tapogatózunk az export irányába. Próbaszállításaink már voltak.
„Fillérekért kell küzdeni”
Kuti János, a szolnoki Nádas és Kuti Kft. társtulajdonosa a Húsvarázs nevű pácot ismertette meg az érdeklődőkkel. Lényege, hogy ha tíz deka húst ebben a fűszereket és gyógynövényeket tartalmazó pácban sütnek meg, akkor nincs sütési súlyveszteség.
A gasztronómiában Maggi prémium pác néven a Nestlé már elterjesztette Kuti János hat év alatt kifejlesztett találmányát. Konyhafőnökként huszonöt év alatt szerzett tapasztalatait ötvözte a gyógynövényekről szerzett szakismeretével.
– A kiskereskedelemben egyelőre nem kapható a termék, mert a bevezető reklámhoz nagyon sok pénz kellene.
Amíg a többség keresi a külföldi értékesítési lehetőségeket, addig a Dunakiliti Konzervüzem Kft. forgalmának 90 százalékát adja az export, és csak tízet a belföldi piac. A jelenleg indiai tulajdonban lévő vállalat árbevétele tavaly elérte az 5 milliárd forintot.
Makai József kereskedelmi igazgató elmondta, hogy legkelendőbb portékájuk az uborka és a meggy. Exportjuk 52 országba irányul. Legnagyobb vevőik Franciaország, Németország és Hollandia:
– A magyarországi élelmiszerpiacon fillérekért kell küzdeni. Kicsi a haszonkulcs, és a hazai konzervipar túltermelése miatt gyakran áron alul kínálják a boltok az árut. Pedig ha fél áron adjuk az ecetes uborkát, egy család akkor sem fog az évi tíz üveg helyett 40-et vásárolni.
Fő- és alvásárok kavalkádja
A Reed Exhibitions öt különböző profilú vásárt igyekezett egyszerre eladni. „Fővásárnak” az Alles für den Gast – Wien elnevezésű Hoventa jellegű mustra számított, a maga 275 oldalas katalógusával. Abban szerepeltek három további „alvásár” kiállítói is.
Degusta néven mélyhűtött termékeket mutattak be külön esemény gyanánt. Célcsoportjuk a szálloda- és vendéglátóipar. Food & Beverage Vienna (f&b) néven nemzetközi élelmiszer- és italkiállítás premierjének szemtanúi lehettünk. Azon belül kapott helyet a minket is érintő harmadik „kisvásár: Food & Beverage, Közép- és Kelet-Európa.
Az ötödik vásár a Vinova, amelynek külön katalógusában mutatkozott be a bort kínáló 80 vállalat.
A rendezők szempontjából sikeres lett a vásárkavalkád. A kiállítók számát kereken százzal tudták növelni az előző évhez képest, összesen 473-ra. A 18 100 szakmai látogató stagnálást jelent. Egy felmérés szerint több mint 10 ezren keresték fel az f&b vásárt.
Gernot Blaikner, a Reed Exhibitions projektvezetője elégedetten nyilatkozott az innovációkról:
– Bécs mint vásárváros alapvető feladata, hogy fokuszáljon Közép- és Kelet-Európára, mert ezzel az európai vásárkínálatban speciális, önálló profilt nyer. Azonkívül a szomszéd országok kulináris hagyományai Bécsben kiemelkedő szerepet játszanak. Helyesen tettük, hogy saját platformot adtunk ennek a régiónak, és így nemcsak a vendéglátás, hanem az élelmiszerek nagy- és kiskereskedői számára is bemutattuk termékeiket.
B. E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >