Ázsia: fogyasztói dinamika a vírus után
A koronavírus-járvány példanélküli esemény a világ számára. Terjedése megváltoztatta a fogyasztók vásárlási, költési szokásait, valamint azt, hogy hogyan viszonyulnak az egyes márkákhoz és termékekhez. A Nielsen tanulmánya ezúttal az ázsiai piacra fókuszál.

Nem egyformán állnak talpra
A járvány eltérően hatott az egyes piacokra attól függően, hogy mennyire terjedt el a vírus egy adott területen, mennyire voltak szigorúak a lezárások és egy-egy ország a hagyományos vagy a rendezett (modern kereskedelem és e-commerce) retailcsatornáktól függött-e inkább.
Kína vs India
Kínában a járvány leginkább egyetlen tartományra korlátozódott, ahol rendkívül szigorú intézkedésekkel hatékonyan kezelték a kialakult helyzetet, s ezáltal hamar talpra állt a térségben a gazdaság, ami pozitívan érintette az FMCG-kategóriákat is. Ráadásul Kínára inkább a rendezett retailcsatornák a jellemzőek például Indiához viszonyítva, ahol az ipar meglehetősen nehezen szedte össze magát, mivel a lezárás sokkal tovább tartott és súlyosan érintette mind a gyártócégeket, mind az ellátási láncot, számos bolt pedig egészen májusig zárva maradt.
Ennek ellenére India FMCG-ipara meglehetősen erősen elindult júniusban, ami elsősorban a hagyományos kereskedelmi csatornáknak köszönhető. A különböző FMCG-kategóriák ugyanakkor meglehetősen eltérő iramban tértek magukhoz, attól függően, hogy melyeket priorizálták a fogyasztók.
Rendkívül nagy népszerűségnek örvendenek például az otthoni főzéshez szükséges eszközök és alapanyagok, a tisztálkodószerek és takarítószerek, s ismét magukhoz tért a szépségápolás-kategória is, hiszen végre ki lehet menni az emberek közé.
Változó fogyasztói trendek
A fogyasztóknak az elmúlt néhány hónapban nagyon gyorsan kellett alkalmazkodniuk az új helyzethez és megváltoztatni szokásaikat. Néhány ilyen változás nem múlt el a járvány enyhülésével sem. A fogyasztók kénytelenek voltak hosszú távon felkészülni a bizonytalanságra. A növekvő munkanélküliség, a bércsökkentések és cégbezárások a háztartások nagy részében bevételcsökkenést eredményeztek. Emellé jöttek az egészséggel kapcsolatos aggodalmak. Mindennek az lett a következménye, hogy a vásárlók sokkal megfontoltabbak kiadásaikat illetően, ugyanakkor a bizonytalanság és az egészségmegőrzés miatt többet költenek magukra, hogy egészségesek maradjanak. A városban lakó fogyasztók előszeretettel veszik igénybe a házhozszállítási szolgáltatásokat, és ha csak lehet, nem mennek személyesen vásárolni, ha pedig mégis, igyekeznek a lehető legjobban minimalizálni a más emberekkel való érintkezést. Mindez az ecommerce fejlődésének kedvez.

Tömeges biztonságérzet
Az otthonfőzés az új étterem
A karantén idején nem mehettünk sehová enni, így aztán az embereknek át kellett állniuk séf-üzemmódra, és maguk állították elő az egészséges és bizonságos ételeket friss hozzávalókból, lehetőleg spórolva is közben. Rengetegen jöttek rá, hogy a főzés nem is olyan nagy dolog, ráadásul sokkal olcsóbb és egészségesebb, mint állandóan házhoz rendelni vagy elrohanni egy gyorsétterembe. Így aztán – legalábbis a felmérések ezt mutatják – sokan a járványt követően is megőrzik új szokásukat, és inkább saját konyhájukat választják étkezéseik helyszínéül.
Helyi termék, helyi érték
A járvány egyik érdekessége, hogy rendkívüli módon felértékelődtek a helyben készült termékek. A Nielsen arra is kíváncsi volt, mit jelent a „helyi” az átlag vásárlónak Indiában. A válaszok alapján öt kategória született: a termék készüljön Indiában (78%), a termék készítése teremtsen munkahelyet az indiaiaknak (50%), a termék legyen elérhető egész Indiában (49%), a cég központja legyen Indiában (48%), a termék elkészítéséhez használjanak Ayurveda / természetes összetevőket.
Kapcsolódó cikkeink
Kínából érkezik az import áruk 90 százaléka légi úton
Gyógyszerek, romlandó áruk, gyártáshoz szükséges alapanyagok – leggyakrabban ezek az…
Tovább olvasom >Kína feloldotta az argentin baromfihús behozatali tilalmát
Kína feloldotta az Argentínából származó baromfihús behozatali tilalmát, amelyet 2023…
Tovább olvasom >Kilőtt Kína kiskereskedelmi forgalma az év első két hónapjában
Kína ipari termelése a decemberinél kisebb, de a várakozásokat meghaladó…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: A kiskereskedelmi forgalom bővülése 4-5 százalékos sávban van jelenleg
Az idei a gazdasági áttörés éve, 2025 második felében már…
Tovább olvasom >Az élelmiszeripar értékesítési árai 6,1 százalékkal emelkedtek
2025 februárjában az ipari termelői árak átlagosan 8,2 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >Emelkednek a reálbérek, nő a bizalom, emelkedik a kiskereskedelmi forgalom
Januárban folytatódott a bérek dinamikus emelkedése, állapította meg a legfrissebb…
Tovább olvasom >