Ázsia: fogyasztói dinamika a vírus után

Szerző: Gyarmati Orsolya Dátum: 2020. 07. 28. 19:00

A koronavírus-járvány példanélküli esemény a világ számára. Terjedése megváltoztatta a fogyasztók vásárlási, költési szokásait, valamint azt, hogy hogyan viszonyulnak az egyes márkákhoz és termékekhez. A Nielsen tanulmánya ezúttal az ázsiai piacra fókuszál.

Nem egyformán állnak talpra

A járvány eltérően hatott az egyes piacokra attól függően, hogy mennyire terjedt el a vírus egy adott területen, mennyire voltak szigorúak a lezárások és egy-egy ország a hagyományos vagy a rendezett (modern kereskedelem és e-commerce) retailcsatornáktól függött-e inkább.

Kína vs India

Kínában a járvány leginkább egyetlen tartományra korlátozódott, ahol rendkívül szigorú intézkedésekkel hatékonyan kezelték a kialakult helyzetet, s ezáltal hamar talpra állt a térségben a gazdaság, ami pozitívan érintette az FMCG-kategóriákat is. Ráadásul Kínára inkább a rendezett retailcsatornák a jellemzőek például Indiához viszonyítva, ahol az ipar meglehetősen nehezen szedte össze magát, mivel a lezárás sokkal tovább tartott és súlyosan érintette mind a gyártócégeket, mind az ellátási láncot, számos bolt pedig egészen májusig zárva maradt.

Ennek ellenére India FMCG-ipara meglehetősen erősen elindult júniusban, ami elsősorban a hagyományos kereskedelmi csatornáknak köszönhető. A különböző FMCG-kategóriák ugyanakkor meglehetősen eltérő iramban tértek magukhoz, attól függően, hogy melyeket priorizálták a fogyasztók.

Rendkívül nagy népszerűségnek örvendenek például az otthoni főzéshez szükséges eszközök és alapanyagok, a tisztálkodószerek és takarítószerek, s ismét magukhoz tért a szépségápolás-kategória is, hiszen végre ki lehet menni az emberek közé.

Változó fogyasztói trendek

A fogyasztóknak az elmúlt néhány hónapban nagyon gyorsan kellett alkalmazkodniuk az új helyzethez és megváltoztatni szokásaikat. Néhány ilyen változás nem múlt el a járvány enyhülésével sem. A fogyasztók kénytelenek voltak hosszú távon felkészülni a bizonytalanságra. A növekvő munkanélküliség, a bércsökkentések és cégbezárások a háztartások nagy részében bevételcsökkenést eredményeztek. Emellé jöttek az egészséggel kapcsolatos aggodalmak. Mindennek az lett a következménye, hogy a vásárlók sokkal megfontoltabbak kiadásaikat illetően, ugyanakkor a bizonytalanság és az egészségmegőrzés miatt többet költenek magukra, hogy egészségesek maradjanak. A városban lakó fogyasztók előszeretettel veszik igénybe a házhozszállítási szolgáltatásokat, és ha csak lehet, nem mennek személyesen vásárolni, ha pedig mégis, igyekeznek a lehető legjobban minimalizálni a más emberekkel való érintkezést. Mindez az ecommerce fejlődésének kedvez.

Tömeges biztonságérzet

Az otthonfőzés az új étterem

A karantén idején nem mehettünk sehová enni, így aztán az embereknek át kellett állniuk séf-üzemmódra, és maguk állították elő az egészséges és bizonságos ételeket friss hozzávalókból, lehetőleg spórolva is közben. Rengetegen jöttek rá, hogy a főzés nem is olyan nagy dolog, ráadásul sokkal olcsóbb és egészségesebb, mint állandóan házhoz rendelni vagy elrohanni egy gyorsétterembe. Így aztán – legalábbis a felmérések ezt mutatják – sokan a járványt követően is megőrzik új szokásukat, és inkább saját konyhájukat választják étkezéseik helyszínéül.

Helyi termék, helyi érték

A járvány egyik érdekessége, hogy rendkívüli módon felértékelődtek a helyben készült termékek. A Nielsen arra is kíváncsi volt, mit jelent a „helyi” az átlag vásárlónak Indiában. A válaszok alapján öt kategória született: a termék készüljön Indiában (78%), a termék készítése teremtsen munkahelyet az indiaiaknak (50%), a termék legyen elérhető egész Indiában (49%), a cég központja legyen Indiában (48%), a termék elkészítéséhez használjanak Ayurveda / természetes összetevőket.

 

Kapcsolódó cikkeink