Azok a vállalatok fejlődnek, ahova a legtehetségesebbek mennek dolgozni
A Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatója elődje eredményeire építve fejleszti tovább a változatos fogyasztási alkalmakat kiszolgáló termékportfóliót, és tovább folytatódnak a kapacitásbővítő beruházások is. Békefi László szerint a növekedési pálya fenntartásához azonban arra is szükség van, hogy a vállalat továbbra is képes legyen megtartani és magához vonzani a tehetséges szakembereket és pályakezdőket.
Az elmúlt időszakban nagy változások voltak a cég életében, termékkörbővítések, váltások, és a vezetői csapat is új karrierutakra talált. Mit jelent ez a rövid és hosszú távú stratégiában?
– A stratégiánk régóta változatlan, ezt a vezetőváltások sem érintették. Magam is építek az elődöm, Minas Agelidis eredményeire. A célunk az, hogy a közép-európai térség regionális gyártóközpontjává váljunk a Coca-Cola Hellenic csoporton belül, amely a világ második legnagyobb üdítőital-palackozója. A közeljövőben további jelentős beruházásokra készülünk, annak érdekében, hogy biztosítani tudjuk a bővülő hazai és export ellátást. Már most is mi vagyunk a cégcsoport legnagyobb exportőre, ami azt jelenti, hogy a csoport teljes exportjának harmada Magyarországról származik. Termékeink előállításához szükséges alapanyagok kétharmadát Magyarországon szerezzük be, így végeredményben magyar termelőknek biztosítunk külpiacokat.
Társaságunk árbevétele tavaly meghaladta a 131 milliárd forintot. Ez 11%-os növekedést jelent éves szinten, amihez a hazai piac 14%-kal járult hozzá. Az elmúlt hat évben több mint 40%-kal növekedett az árbevételünk, miközben évről évre egyre többet forgatunk vissza ebből beruházásokra. Tavaly minden korábbinál többet, 7,5 milliárd forintot fektettünk be Magyarországon. Ennek köszönhető, hogy ma a Coca-Cola HBC Magyarország az ország legnagyobb üdítőital-gyártója és az egész régió egyik legdinamikusabban fejlődő vállalata, amely közvetett módon mintegy 13 ezer embernek biztosít megélhetést.
Vállalati brandként is jól szerepelnek, miért fontos ez annyira Önöknek?
– Büszkék vagyunk az eredményeinkre, ami megmutatkozik az elismerésekben is. Különösen büszke vagyok arra, hogy a fiatalok és állást keresők körében a Coca-Cola HBC Magyarország a legvonzóbb munkahely az FMCG-vállalatok körében. Nemrég vettük át a PwC Nívódíját, nem sokkal korábban pedig a Randstad munkáltatói márka felmérésén kerültünk az élre – nem először – az FMCG-vállalatok mezőnyében. Őszintén örülök ezeknek az eredményeknek, hiszen jövőnk sikerének a kulcsa a fiatal tehetségekben rejlik. Egy elkötelezett, felkészült, kreatív munkatársakból álló csapattal minden esélyünk megvan arra, hogy növekedési pályán maradhassunk. Ez egyébként más iparágakban is ugyanígy van: azok a vállalatok fejlődnek, ahova a legtehetségesebbek mennek dolgozni.
Milyen irányba tart ez a fejlődés?
– A Coca-Cola HBC Magyarországnál nap mint nap azért dolgozunk, hogy sikerünk vezető italgyártóként megkérdőjelezhetetlen legyen, és értéket teremtsünk vállalatcsoportunk, vásárlóink, partnereink és közösségeink számára. Célunk, hogy a Hellenic vállalatcsoporton belül is élen járjunk a növekedésben, amit felelős, fenntartható és profitábilis növekedési stratégiánkkal, portfóliónk folyamatos fejlesztésével, valamint felkészült, elkötelezett csapatunkkal érünk el. Büszkék vagyunk arra, hogy teljes körű italgyártóként széles termékkínálatot biztosítunk fogyasztóink számára. Olyan portfóliót fejlesztünk, amelyben fogyasztóink a nap bármely szakában megtalálják az igényeiket maradéktalanul kielégítő, magas minőségű termékeket. Továbbra is bízunk a fogyasztási alkalmak köré épülő stratégiánkban. Ezekhez a pillanatokhoz társítottuk az általunk kínált legmegfelelőbb italokat, hogy a termékportfóliónk a hét minden napjának minden órájában képes legyen a fogyasztói igényeknek megfelelni.
Elköteleződtek a következő generáció támogatása, valamint a fenntarthatóság, környezetvédelem mellett. Milyen konkrét célokat tűztek ki maguk elé a következő pár évben?
– A fiatalok, hátrányos helyzetűek, kismamák, kisgyerekes anyukák és fogyatékkal élők ingyenes képzésével foglalkozó #énjövőm programunkba több mint 7000 résztvevőt vontunk be a 2017-es indulás óta. A programot nemrég Effekt2030 díjjal is jutalmazták a Mindenki Társadalma kategóriában. Nagyon jó ütemben haladunk afelé, hogy 2020 végéig a kitűzött célt, a 8000 résztvevő bevonását messze túlszárnyaljuk.
Ami a csomagolást illeti: a bolygónkat elárasztó szemétre kiemelt figyelmet fordítunk napjainkban. Meg tudom érteni, hogy a téma felkorbácsolja az érzelmeket, engem is felzaklat, amikor szemetet látok a parkokban szétdobálva, és akkor is, amikor a tengerpartokat és óceánokat elborító hulladékhegyekről látok képeket. Mi, a Coca-Cola HBC-nél pontosan értjük a problémát, és azt is, hogy feladatunk van vele, hiszen mi magunk is előállítunk, eladunk palackos üdítőket. Sokan kérdezik tőlem, hogy miért nem hagyunk fel egyszerűen a műanyag csomagolás használatával?
A helyzet az, hogy ebben a pillanatban ez a legjobb csomagolóanyag, ami a rendelkezésünkre áll – azért, mert gyártásának és szállításának környezeti hatása szempontjából biztonságos, higiénikus, tartós, rugalmasan felhasználható, visszazárható és újrafelhasználható. A legtöbb probléma, amivel manapság szembenézünk, leginkább abból fakad, hogy mi történik a műanyaggal annak felhasználása után: akár a hulladéklerakó helyeken, akár szemétként a környezetünkben szétszórva. Ennek nem feltétlenül kellene így lennie. Ha elegendő palackot, megfelelő minőségben vissza tudnánk gyűjteni, ezek értékes alapanyaggá is válhatnának, hiszen ezek újra feldolgozhatók és újrafelhasználhatók. Stratégiai partnerünkkel, a The Coca-Cola Companyvel összefogva, egy átfogó, több évre kiterjedő terv végrehajtásába fogtunk bele, és a projektünknek a Hulladékmentes Világ nevet adtuk. Ebben 3 célt tűztünk ki magunk elé:
minden elsődleges csomagolásunknak 100%-ban újrahasznosíthatónak kell lennie
PET-palackok előállításához növekvő arányban újrahasznosított PET-et kell felhasználnunk
2030-ra éppannyi műanyag palackot vagy aludobozt fogunk visszagyűjteni, mint amennyit értékesítünk.
Ha már az elköteleződésről beszélünk: Ön közel 20 éve dolgozik a Colánál, most több év után újra itthon, méghozzá a legmagasabb pozícióban. Így volt megírva?
– Nálunk nem én vagyok az egyetlen, aki közel két évtizedes múltra tekinthet vissza a vállalatnál. Számomra a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. volt az első és egyetlen munkahelyem. 2003-ban kerültem be a cég Management Trainee programjába, de akkor arról álmodni sem mertem volna, hogy egy napon én vezethetem a Coca-Cola HBC magyarországi csapatát. Lengyelországi pályafutásom után idén április 1-től mégis én tölthetem be ezt a pozíciót. Komoly kihívás, nagy elismerés számomra ez a kinevezés, ugyanakkor az elmúlt években a különböző munkakörökben elért eredményeim, a megszerzett tapasztalat és természetesen a kollégáimba vetett bizalom elég magabiztosságot ad nekem ahhoz, hogy bátran szembe tudjak nézni a feladattal. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >Így panaszkodnak a magyar dolgozók generációi – országos kutatás Steigervald Krisztiánnal
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül…
Tovább olvasom >NIQ: Nem hátba veregetésre, mentorfigurákra van szüksége a fiataloknak
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >