Azért novemberben nekirontottunk a boltoknak
A napicikkeseknek, de nagyon. Volt ebben laborhatás is. Meg az ünnepek. És a papagájhatás. Nem pánik, csak a háziasszony a legokosabb. Április óta 12%-kal még nem nőtt az élelmiszer vegyes boltok nyugtás bevétele. Az iparcikkeseknél kisebb lett a gödör. Kész csoda, hogy a gyógyszertárakban még van mit eladni: bő harmadával ugrott a bevétel. Eredmény: 2-3%-os növekedés (volumen, naná, eddig).
November első felében (november 1-13 között) az online kasszás boltos körben, amiben a webáruház nincs benne, 4,1%-kal többet költöttünk, mint egy évvel korábban. Az áprilisi 10%-os zuhanás óta eltelt időszakban ekkorát még nem ugrott a boltos világ.
Az online kasszás bevételek folyóáras adatok, így azért számolni kell a már visszafogottabb drágulással is, valamint a webáruházak növekedésével. Az egész hónapos Black Friday sorozat, amiből a papagájok is tanulhatnak, a járványhatás óvatosságával együtt nyilván nagyobbat dob a novemberi mérlegen. De a sok Black Friday még a hagyományos boltokat is tolja felfelé, hiszen szeret a vásárló a pénztárban is fizetgetni (a pénze nagyobb része ott folyik el), élmény ez a javából és ki lehet mozdulni. és a hagyományos boltok is egyre többen rácsatlakoznak a Black Friday sorozatokra, ami úgy egyébként igazából már a piacszerzésről szól: aki nem lép egyszerre. nem kap vásárlót estére.
A háziasszony a legokosabb
Nyilván a háziasszonyok is latolgattak, nem csak a kormány, a járványügyi szakemberek és a boltosok. Némi riadalmat, vagy legalább fültővakarást azért okozott, hogy a laborunknak kikiáltott sógoréknál boltokat is bezártak, mint mi áprilisban, és ha két héttel követjük őket, akkor mi lesz. Hát annyi lett, hogy a napicikk vásárolgatás ugrott meg, nyilván a 19 órás zárás is tolt egyet a forgalmon, biztos, ami biztos alapon. Ha már kevesebb időm van vásárolni ennivalót, veszek többet egyszerre. Is.
A boltos világ nagy nyertese a gyógyszertár, 35% (34,8%) a megugrás. Ez sok magyarázatot nem igényel, maszk, antibakteriális fertőtlenítő és vitamin fogy szépen, és nyilván gyógyszerféleség is. Ez azért már spájzolás is, hiszen közelíti a márciusi másfélszeres megugrást.
Az iparcikkek körében a november nagy vesztese a kulturális, szabadidőcikkek kereskedései, 20% mínusszal. Ez olyan területeket jelent, mint a könyv, játék, sportszer. Korábban a híradástechnikát emelte ki a heti monitoros statisztika, ennél nagyobb, 30%-os esésekkel, most ezt nem jelzi. Nyilván abban bíznak a háziasszonyok, hogy nem zárják be ezeket a boltokat, ráér az ajándékokat ott megvenni.
Az üzemanyagokból 7,1%-os a bevételkiesés, hiába az ingyenes parkolás miatti nagyobb forgalom.
Az októberi és a novemberi költekezés értékét megbecsülve, a statisztikában várható webes vásárlásokkal és a boltos drágulással is számolva, a következő kép rajzolódik ki a boltos világról:
KSH, érték: milliárd forint, változás: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest, október, november: becslés heti monitoros online kasszaadat alapján, becsülve a boltokra külön számolható inflációt és a webáruházi forgalmat (web kasszaadat nincs)
És az első három negyedév hivatalos mérlege alapján a következő kép rajzolódik ki a boltos világról:
KSH, érték: milliárd forint, változás: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest,
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >