…azért a boróka az úr!

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2025. 04. 28. 18:18

Világszinten a gin kategória még növekedésben van, ám a fejlődés üteme az elmúlt 2-3 év során érezhetően lassult. Ugyanakkor a gin világa mindenhol gazdagodik és innovatív megoldásokkal újul meg. Itthon egyre több főzde próbálkozik új márkák, új ízek bevezetésével – változó eredményekkel. A hazai piac meghatározó szereplőit trendekről,  termékfejlesztésről, márkahűségről kérdeztük.

A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.

Míg a prémium és a prémium+ gin szegmens az IWSR adatai szerint visszaesést mutat olyan kulcspiacokon, mint az Egyesült Királyság és Spanyolország, addig az USA-ban, Franciaországban és Japánban jó eredményekkel büszkélkedhet. Az új termékfejlesztések során a brandek világszerte helyi ízekből és a környező kultúrából merítenek inspirációt (és marketingsegítséget), termékeiknek egyedi, helyspecifikus jelleget adnak. Egyes márkák helyi vagy vadon gyűjtött növényeket, illetve – a terroir kiemelésére – helyi forrásból származó vizet használnak, míg mások egyéb termékeik gyártásából származó melléktermékekre – például bor- vagy gabonapárlatokra – építve más italkategóriákhoz kapcsolják ginkínálatukat.

A szakemberek szerint a gin kategória fejlődésével az innovációk egyre több izgalmat és kifinomultságot hoznak, túlmutatva az egyszerű gyümölcsös ízesítéseken. Nem elhanyagolható eredmény az sem, hogy a márkák egyre többet tesznek a gyártás és csomagolás fenntartható fejlesztéséért.

Lassulás itthon is

Piri Attila
marketingigazgató
Heinemann Testvérek

– 2017-ben 33 000 9 literes karton volt a hazai ginfogyasztás éves volumene – értékel Piri Attila, a Heinemann marketingigazgatója –, ami 2023-ban közel 130 000 kartonra nőtt. Az NIQ retail piaci riportja szerint a gin kategória 2024 őszén – hosszú idő után – stagnálást mutatott. Az idei februári számok 2%-os csökkenést jeleznek a tavalyi év hasonló időszakához képest.

A kategória dinamikája jelentősen mérséklődik a korábbi évek növekményéhez viszonyítva, de így is egyedülálló: a gin a legkisebb kategóriából nőtte ki magát az utóbbi 6-7 évben. Nagyon sok, kisebb volument képviselő márka jelent meg a piacon, és emellett, illetve ezen belül, az ízvariációk is növelték az italfajta választékát. A fogyasztók nyitottnak tűntek ezek kipróbálására, így a szuperprémium kategória jelentősége mellett a standard termékek árversenye is érzékelhető.

A Heinemann szuperprémium kategóriában a Roku gint forgalmazza, prémium kategóriában a Lariost, standard ginünk a Finsbuy. Ezeken kívül a szintén magas minőséget képviselő Scapegrace új-zélandi gincsaládot értékesítjük.

– Európa legtöbb országában megfigyelhető a ginfogyasztás enyhe csökkenése – magyarázza Kovács Dávid Gábor, a Zwack marketingigazgatója –, ami az érett piacok esetében a túltelítettségből fakad. Magyarországon ugyanakkor a ginpiac még mindig növekedést mutat, különösen a prémium és prémium+ kategóriákban. Az utóbbi években a fogyasztók egyre inkább a minőségi italokat keresik, és a gin továbbra is az egyik legkedveltebb szeszes ital maradt a koktélok világában. Bár az alacsonyabb árkategóriájú termékek forgalma stagnálhat, a prémium, valamint az ízesített ginek iránti kereslet továbbra is stabil növekedést mutat, ugyanakkor a klasszikus borókaalapú ginek továbbra is jelentős részesedést tartanak meg.

A hazai gyártású ginek között a madagaszkári fűszerek felhasználásával készülő Kalumba kiemelkedő helyet foglal el, egzotikus fűszerezésével és egyedi ízvilágával a prémium szegmensben kapott helyet. A Kalumba gin és a klasszikus White gin mellett elérhető Mango, Blood Orange és Maracuja ízekben is.

Itthon a Zwack forgalmazza továbbá a Gordon’s és Tanqueray gint is. A Tanqueray négy klasszikus gin­alapanyagból készül (boróka, borsos koriander, aromás angyalgyökér, édesgyökér). A London Dry típus mellett olyan ízesített variánsai is elérhetőek, mint a sevillai narancsból készült Flor de Sevilla, a fekete ribizliből készült Blackcurrant Royale, a citrusos Rangpur, a szuperprémium minőségű No.Ten, valamint a Tanqueray 0.0% alkoholmentes ital is.

A gint a prémiumizáció – és a sipping típusú fogyasztás terjedése – ellenére ma is többnyire koktél-alanyagként kezelik, az ízesített fajták felfutása után újra a hagyományos ginek népszerűbbek

Jó, jobb, legjobb

Árok Gábor
üzletágvezető
Coca-Cola HBC
Magyarország

– Az NIQ kutatásai igazolják a feltevést, miszerint a ginpiac növekedése megtorpanni látszik – mutat rá Árok Gábor, a Coca-Cola HBC Magyarország prémium alkoholok üzletágvezetője. – Tavaly a kategória volumenben 3%-kal csökkent, ugyanakkor értékben 3%-ot nőtt a megelőző évhez képest. Ebből az a tény is kirajzolódik, hogy a magasabb árkategóriába tartozó prémium és szuperprémium ginek értékesítése növekszik, míg a saját márkás ginek eladásai megtorpanni látszanak. Az NIQ decemberi MAT-adatai alapján a szuper- és hipermarketekben, valamint a diszkon­terekben továbbra is az ízesített variánsokat keresik leginkább a fogyasztók, annak ellenére, hogy az ízesített ginek növekedési üteme lassulóban van a trendriportok adatai alapján.

A gin kategóriában a Coca-Cola HBC Magyarország az itthon és globálisan is az egyik legnépszerűbb Bombay Sapphire London dry gin márkát forgalmazza három elérhető változatban. Az ikonikus ital a világ egzotikus tájairól származó 10, kézzel válogatott gyógynövény keverékét tartalmazza. A Bombay Sapphire Sunset egy különleges és kiegyensúlyozott ízvilágú gin, amelyben a gyógynövények mellett a kurkuma, az indiai kardamom és a spanyol mandarin aromái is megjelennek. A Bombay Sapphire Premier Cru egy szuperprémium termék, amely a kézműves desztilláció és a gondosan válogatott alapanyagok harmóniáját képviseli.

Mosonyi Csaba
területi értékesítési
vezető
Sovereign Brands

– Nem látok csökkenést a magyar piacon – hangsúlyozza Mosonyi Csaba, a Sovereign Brands területi értékesítési vezetője –, inkább a korábbi évek dinamikus növekedése konszolidálódott, lassult be, más kategóriák, például a spritzek, rumok előretörésével.

Az ízesítettek felfutása után most már a hagyományos ginek ismét népszerűbbek. Edukáltabbak a fogyasztók, értik a különbségeket a ginek között, hajlandóak egy különlegesebb fűszerezésű ginért több pénzt fizetni. Egyre gyakrabban fordul elő, hogy tisztán fogyasztva, lassan ízlelgetve fedezik fel a különböző fűszereket a párlatokban. Azért persze a túlnyomó többség gin-tonikként fogyasztja továbbra is.

A Sovereign Brands a McQueen and the Violet Fog gint vezeti be Magyarországon is. Ez felső kategóriás kézműves termék, amelyet a gin hazájától távol, a brazíliai őserdők közelében készítenek. Kézműves technológiával készül, egy 500 literes rézüstben készítenek cukornád alapú édeskés párlatot, amit 21 különböző fűszerrel ízesítenek. Különlegesség a McQueen Ultraviolet Edition, amely a sötétlila színben pompázó hibiszkusszal és vörös áfonyával ízesített változat.

A boróka a király!

Sgánetz Eszter
brand manager
DunaPro Brand

– 2025-re Magyarországon a ginfogyasztás – elemez Sgánetz Eszter, a DunaPro Brand Kft. brand managere – más európai országokhoz hasonlóan az előző évek jelentős növekedéséhez képest kismértékű csökkenést mutat. A volumen nagyobb részét még mindig a klasszikus dry ginek adják, azonban a fogyasztók szomjaznak az újdonságokra, ezért számos gyártó próbálkozik ízesített ginek értékesítésével. Emiatt került a DunaPro portfóliójába a Portofino Gin, amelynek alapját gondosan válogatott boróka, a citromhéj, a rozmaring, a levendula és a zsálya adja, amelyeket egy rézlepárlóban desztillálnak.

A Dunapro portfóliójában két prémium ginmárka is található: a Bulldog London Dry Gin és a Portofino Dry Gin. A Bulldog egy dinamikus, karakteres ital, míg a Portofino egy olasz ihletésű, elegáns és frissítő gin, amely a mediterrán növények aromáit ötvözi, ezáltal könnyed és citrusos jegyeket hoz. Mindkét márka a prémium kategóriába tartozik: a legkiválóbb növényi összetevőkből készülnek, és egyedülálló és harmonikus ízvilágot kínálnak a fogyasztók számára. A két prémium márka mellett a MIX alkoholos RTD (Ready to drink) italok között forgalmazzuk két gin­alapú termékét: a Gin&Passionfruitot és a Gin&Mangót.

Bárány Péter
tulajdonos
Grand Spirit

– Eltekintve az egyetlen évig élő trendektől, az egész alkoholkategória megtorpant – állítja Bárány Péter, a Grand Spirit tulajdonosa –, és ez sok kategóriát lefelé húz. A hazai piac dinamikája más, mint a nemzetközié, még a gin-tonik divat is később érkezett meg hozzánk. A magyar ginkészítők mellett a nemzetközi cégek is kilőtték az utolsó puskaporukat, bődületes mennyiségű ginből válogathat a fogyasztó. Ez valószínűleg kimutatható változásokat fog okozni a kisebb brandeknek, az ismert termékeknél stagnálásra számítok.

A legismertebb termékünk a hárs- és az akácvirágról ismert Búzavirág gin, melyet felső közép prémium kategóriába pozicionálunk, akárcsak teljesen fekete változatát, a „fekete bárányt”. Emellett a Zsolnay Porcelánmanufaktúrával van egy közös projektünk – a Zsolnay Gin –, amelyet a bel- és a kültartalomnak megfelelően a szuperprémium kategóriába helyeztünk.

Azt gondolom, hogy a volumen a jövőben is a klasszikus gineknek kedvez, hiszen koktélalapanyagnak is inkább ezt célszerű használni az ízesített változatokkal szemben. Az ízesített ginek továbbra is portfolióbővítésnek jók. Alkoholtartalom szempontjából itt is el kell érni az uniós rendeletnek megfelelő minimum 37,5% fokot. Az ezt a kategóriát választó fogyasztók már nem az alkoholt keresik az italban, ami tökéletes előszobája az alkoholmentes párlatok térhódításának.

A gin alapfűszerei a boróka mellett a koriander, angyalgyökér, kardamom, búzavirág, rózsaszirom, szerecsendió virág, hibiszkusz, szecsuáni bors, de a nagy választékban kapható készletek sok más fűszerféleséget is ajánlanak az otthoni ízesítéshez

Új ízek

– Az ízesített ginek száma megnőtt – mondja Piri Attila –, az újonnan megjelenő márkák mellett az új ízek is osztoznak a volumenen. A prémium ginek általában 40% vagy afölötti alkoholtartalommal rendelkeznek. Nálunk a Roku 43%-os, a Finsbury Platinum 47%-os, a Larios 40%-os. Az ízesítettek 37,5%-osak, és ez a jellemző egyébként az alacsonyabb árkategóriájú ginekre is.

A hazai ginmárkáknak helyük van a piacon. Jellemzően a szuperprémium kategóriát képviselik; nem a mainstream HoReCa üzletek forgalmazzák őket, de ahol a gin nagyobb szerepet kap és külön ginlap is készül, úgy gondolom, ott kihagyhatatlanok. A prémiumizáció jellemző a retail csatornára is, portfólióban jelentősen erősödött e termékek disztribúciója. Ugyanakkor nem gondolnám, hogy a fogyasztó a nemzetközi márka helyett választ hazai gyártású márkát. A prémium kategóriában jellemző, hogy a ginkedvelők kipróbálják az új márkákat, ízeket. A márkahűség kevésbé jellemző a kategóriára, de egy adott ízvilág meg tudja fogni a fogyasztót. Azt, hogy milyen márkától vesz el konkrétan a hazai gin volument, nehéz lenne megmondani.

Kovács Dávid Gábor, Zwack

Kovács Dávid Gábor
marketingigazgató
Zwack

– A trendek alapján a fogyasztók – fejti ki Kovács Dávid Gábor – különösen a gyümölcsös ízekre (például fekete ribizli, citrusfélék) és az egzotikus, fűszeres jegyekre (például hibiszkusz, kardamom, vanília) fogékonyak. Az alkoholtartalom tekintetében a 37,5–43% közötti ginek dominálnak, de a könnyedebb, 30% körüli verziók – ezeket már a szeszes ital kategóriába soroljuk – is egyre népszerűbbek a fiatalabb generáció és az alkalmi fogyasztók körében.

A ginpiacon a márkahűség viszonylag alacsony, mivel a fogyasztók szeretik kipróbálni az új ízeket és márkákat. Ugyanakkor a prémium kategóriában egyes fogyasztók hajlamosak egy-egy bevált márkához ragaszkodni, és növekvő hangsúlyt fektetnek az ital eredeti ízvilágának élvezetére.

A hazai gyártású prémium és prémium+ ginek egyre nagyobb szerepet kapnak a piacon, és jelentős konkurenciát jelentenek a nemzetközi márkáknak, mind a kiskereskedelemben, mind a vendéglátásban. A magyar fogyasztók nyitottak ezekre a termékekre, különösen az egyedi ízvilágot és kiváló minőséget képviselőkre.

Márkahűség és kíváncsiság

– A gin kategóriában létezik márkahűség – véli Árok Gábor –, de alapvetően nem olyan erőteljes, mint mondjuk a whiskyében. A gin esetében a fogyasztók nyitottabbak a kísérletezésre, legyen szó a népszerű gin tonic long drinkekről vagy a klasszikus ginalapú signature koktélokról. A Bombay Sapphire márkával a long drink italokra fókuszálunk, amelyeket a különböző fűszerek vagy más összetevők hozzáadásával lehet személyre szabni, például citrommal és kakukkfűvel, vagy éppen rozmaringgal. Ezekhez az italokhoz kiváló alapanyagokat kínálunk termékportfóliónkban, amelyben megtalálhatók az olyan mixeritalok is, mint a Kinley tonikok és a prémium Three Cents termékek is.

A rendelkezésre álló adatok alapján azt látjuk, hogy továbbra is a nemzetközi márkák uralják a hazai ginpiacot – volumenben és értékben egyaránt. A hazai márkáknak lehetőségük van a vendéglátásban teret nyerni és a kísérletező kedvű fogyasztókkal megismertetni a termékeiket. Ugyanakkor a gin egy relatíve kis szegmenst foglal el a hazai prémium alkoholok piacán, néhány erőteljesebb piaci szereplővel, így a hazai kisebb ginmárkáknak igazán kreatívnak kell lenniük ahhoz, hogy egy nagyobb szeletet hasíthassanak ki a tortából.

– Létezik ugyan márkahűség a hazai ginfogyasztók világában – mondja Mosonyi Csaba –, de én inkább az ízvilághoz való ragaszkodást látom. Egy-egy márka egy-egy ízébe szeretnek bele a fogyasztók, és aztán ezt vásárolják újra – tehát a jó ízélmény fogja meg a fogyasztót. Jó példája ennek a McQueen Ultraviolet Edition, vagy hogy más márkát is említsek, a Malfy Rosa vagy a Beefeater Pink Strawberry.

A hazai gineknek volt egy felfutása, több hazai szeszfőzde, főleg pálinkafőzdék kezdtek el gint készíteni, azt gondolva, hogy nem nehéz egy alapszeszt befűszerezve finom párlatot előállítani, ha már ilyen menő a gin kategória. Így született meg sok hazai ginmárka; készítőik közül azok tudtak, tudnak sikeresek lenni, akik tényleg jó technológiával, szakértő hozzáértésével és jó brandinggel készítették és dobták piacra terméküket. Ezek tényleg kiváló minőségű, harmonikus ízvilágú ginek, felveszik a versenyt a nagy külföldi gyártók márkáival. A többség azért nem ilyen, ezek az italok nem maradnak sokáig a piacon.

Színvonal és preferencia

– A márkahűség egyre inkább jelen van a ginek piacán – magyarázza Sgánetz Eszter –, különösen a prémium kategóriában. A fogyasztók véleményem szerint ma is elsősorban koktélalapanyagnak tekintik a gint, hiszen nemcsak a vendéglátóhelyeken, hanem otthon is előszeretettel készítenek gin-tonik koktélt. Bár a gin még mindig népszerű koktélalapanyag, a prémium márkák és az egyedi, különleges ízek egyre inkább segítenek abban, hogy a fogyasztók az italt ne csak koktélokhoz, hanem önmagukban kortyolva (sipping) is válasszák.

A hazai gyártású prémium és prémium+ ginek egyre ismertebbek a piacon. Innovatív ötleteikkel komoly kihívói lehetnek a jövőben a nemzetközi márkáknak akár retailben, akár vendéglátásban.

Hogy a márka prémium imidzsét még inkább kiemelhessék, kiemelt HoReCa-partnereink a Bulldog gin mellé fekete, elegáns poharakat, egyedi itallapot, bárszőnyeget, jégvödröt és neon fali feliratot kapnak tőlünk. Ezek az eszközök nemcsak esztétikai élményt nyújtanak, hanem segítenek a vendégek figyelmének felkeltésében, az érdeklődés növelésében, tehát támogatják a hatékony értékesítést és a hely sikerét.

– Ahogy a világ folyamatosan változik – véli Bárány Péter –, és ahogy napról napra új impulzusok érnek minket, egyre inkább háttérbe szorul a márkahűség. Ha néhány éve még a márka mellett rendíthetetlenül kitartó fogyasztókról beszélhettünk, ma már inkább egy „szofisztikált” és mindent megkóstolni, megismerni próbáló társadalomról. Ez alapjában véve jó dolog, de a márkatulajdonosoknak lényegesen többet kell dolgozniuk, hogy megőrizzék a pozíciójukat.

A hazai ginek aránya a retail értékesítés volumenében pillanatnyilag elenyésző, a vendéglátásban magasabb – ennek több oka is van. Egyre több olyan fesztivál létezik – vendéglátó és zenei is –, ahol a ginek közül csak a magyar márkákat kínálják. Nos, a 2000-es évek közepén a hazai kézműves sörgyártás beindulására az ismert nagy cégek csak legyintettek, az sem zavarta őket, hogy egy általuk szponzorált helyen elérhető volt egy kézműves sörválogatás – érdekes lesz figyelemmel kísérni, mi történik majd a ginek világában. //

Besegít a tudomány

Egy új, néhány másodperc alatt kémiai ujjlenyomatot készítő technika érdekes változásokat hozhat a giniparban. A Heriot-Watt Egyetem és az Edinburgh Egyetem kutatói nukleáris mágneses rezonancia (NMR) spektroszkópiával határozzák meg a gin egyedi jellemzőit és kémiai összetételét, ami lehetővé teszi a gyártók számára, hogy magasabb minőségű és konzisztensebb gineket hozzanak létre, és segít a hamisított termékek azonosításában. A kutatók 16 különböző gin összetételét elemezték a London Dry-tól kezdve a gyümölcsösekig. Az NMR képes megkülönböztetni a ginben lévő molekulák különböző szerkezeti formáit, például a pinén és a limonén ízvegyületeket, és azonosítja az alapanyagokban megjelenő cukorfajtákat.

A gin ízét nem kis részben a – legtöbbször importált – borókabogyók minősége határozza meg: az NMR alkalmazásával az is meghatározható, hogyan hat a klímaváltozás ezek jellegére, illetve minőségükre. A legtöbb ginanalízist jelenleg tömegspektrometriával végzik, ami bár hatékony, ám nem tud teljes képet nyújtani a gin összetételéről egyetlen vizsgálattal, ahogyan azt az NMR teszi. //

Kapcsolódó cikkeink