Az utazási kibercsalásokra is figyelmeztet az MNB nyári kampánya
A nyaralás alatti pénzügyi kockázatok csökkentését támogatja a Magyar Nemzeti Bank (MNB) új fogyasztóvédelmi kampánya.
A jegybank csütörtöki közleményében jelezte: az ügyfélpanaszok szerint folytatódnak a szállásadói, autókölcsönzői és egyéb partnerekre hivatkozó kibercsalási kísérletek.
A fogyasztók egyes esetekben ismert szálláskereső portálok hivatalos üzenőfelületén újabb értesítést kapnak vendéglátójuktól. A sürgető, a foglalás törlésével fenyegető üzenetek szerint a foglalást ismét meg kell erősíteni bizalmas kártyaazonosítóik, illetve a kétfaktoros ügyfélhitelesítés kódjainak megadásával. Az azonosítókkal azután pénzt emelnek le az ügyfél számlájáról.
Az ügyfeleket megtévesztheti, hogy a bűnözők sokszor látszólag nem kérnek újabb pénzt, illetve a megszokott szálláskereső cégek felületéről jön az értesítés. Ennek oka az lehet, hogy a kibercsalók előzőleg hozzáfértek az adott szállásadók számítógépeihez, innen tudják meg a vendégek konkrét szállásfoglalásainak részleteit – ismertette az MNB.
A kibercsalások ellen érdemes korlátozni a bankkártyák vásárlási és készpénzfelvételi limitjeit, illetve egyszer használatos virtuális kártyával fizetni a szállásfoglalást. Célszerű igénybe venni a kártyás tranzakciókat azonnal jelző sms vagy felugró ablakos banki értesítési szolgáltatást, gyanús tranzakciók észlelése esetén pedig azonnal letiltatni a kártyát
– hívta fel a figyelmet a jegybank.
Változatlanok a közösségi oldalakon meghirdetett szolgáltatáshoz, áruhoz kötődő csalások. Előfordulhat, hogy a csalók nyári munkavégzést hirdetnek, amelyhez előzetes befizetéseket kérnek. Ha a fogyasztók a csalók által küldött hamis banki honlapokon adják meg bizalmas kártya- vagy bankszámla-azonosítóikat, szintén veszélybe kerül a pénzük.
A megküldött honlapok helyett érdemes a hivatalos weboldalon teljesíteni a fizetést. Gyanús lehet az is, ha elkérnek az online tranzakciókhoz nem szükséges további adatokat, például a bankkártya PIN-kódját vagy a kétfaktoros ügyfélazonosítókat
– figyelmeztet az MNB.
Az online vagy telefonon megkötött utasbiztosításoknál a legtöbb jogvita oka, hogy a biztosítottak szerint a biztosító jogtalanul utasítja el a kártérítési igényt, vagy sokkal kevesebbet fizet ki. A vita elkerülhető, ha az utasbiztosítási díjak mellett az ügyfelek előzetesen alaposan ellenőrzik a biztosítók által kínált szolgáltatások feltételeit, kifizetési limitjeit és a szerződéses tartalmakat.
A jegybank szerint az egyes konstrukciók kiválasztásánál célszerű figyelni a nyári utazás módjára, az utazás céljára, illetve az egyéni adottságokra is.
Az MNB új fogyasztóvédelmi kampányában Pénzügyi Navigátor honlapja tematikus tartalmai, a vármegyeszékhelyeken elérhető Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodák, illetve a jegybank ügyfélszolgálatának munkatársai segítségével ad tanácsokat.
Kapcsolódó cikkeink
Élénk húsvéti légiforgalmat kezelt a HungaroControl
A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a…
Tovább olvasom >Tíz év alatt meg akarják duplázni a vízitúrázók számát Magyarországon
A Nemzeti Víziturisztikai Stratégia legfőbb célkitűzése, hogy Magyarországon a következő…
Tovább olvasom >Újabb ICOMOS-díjat nyert a Market Építő Zrt. ROM Vándor programja
A Market ROM Vándor programja 2025-ben ismételten elnyerte az ICOMOS…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntartható növekedés: a globális hullámkarton piac 206 milliárd dollár fölé emelkedhet 2032-ig
Áttörés előtt áll a csomagolóipar: a hullámkarton globális piaca 2032-re…
Tovább olvasom >Megnövelten hőálló PET-csomagolóanyagot fejlesztett a Pro Form Kft. és a Műegyetem
Közösen fejlesztett megnövelt hőállóságú PET-csomagolóanyagot a Pro-Form Ipari és Kereskedelmi…
Tovább olvasom >Egyelőre nem engedjük át a takarítást a robotoknak
Az ár-érték arány a legfontosabb szempont a magyarok körében amikor…
Tovább olvasom >