Az utazás jövője: mesterséges intelligencia válthatja le az utazási irodákat

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 27. 11:21

A turizmus világszerte robbanásszerűen növekszik, különösen Ázsiában, ahol a bővülő középosztály egyre többet költ szabadidős utazásra. A Boston Consulting Group (BCG) friss felmérése szerint a jelenlegi évi 5000 milliárd dolláros globális költés 2040-re megháromszorozódhat, meghaladva a 15 ezer milliárd dollárt. Ennek ellenére az utazási irodák nem feltétlenül lesznek a fő haszonélvezői ennek a fejlődésnek – a feltörekvő országokban ugyanis már most is egyre többen fordulnak a mesterséges intelligenciához (AI) az utazások megszervezésében.

Kína, India, Vietnám és Szaúd-Arábia lakóinak több mint fele – Kínában 65 százalék – használ AI-alapú eszközöket vagy chatbotokat útitervek és foglalások készítésére. Ezek az országok egyre inkább túlszárnyalják a hagyományos turisztikai nagyhatalmakat, miközben az utazók demográfiája és igényei is radikálisan átalakulnak.

A trendek szerint az Y és Z generációs fiatalok uralják az utazási piacot, gyakrabban indulnak egyedül, és szívesen kombinálják az üzleti és szabadidős utakat – különösen az említett ázsiai országokban. A digitális kényelem, a mobiltelefonon keresztül elérhető szolgáltatások, valamint a személyre szabott élmények iránti igény meghatározóvá vált. A közösségi média és más utazók véleménye sokkal fontosabb tényezővé vált, mint a klasszikus reklámok.

Mindezek ellenére a BCG kutatása szerint az utazók 79–85 százaléka továbbra is fontosnak tartja az emberi kapcsolatot az utazásszervezés során – ez az ellentmondás lehetőséget hagy az alkalmazkodásra a hagyományos irodáknak is. A jövő nyitott: ha a környezet változik, a szereplők is változhatnak vele. Az utazás egyre személyesebb, digitálisabb – és egyre inkább mesterséges intelligencia által vezérelt.

Kapcsolódó cikkeink