Az Unilever 2025-re átáll a 100 százalékban újrahasznosítható műanyag csomagolóanyagokra
Az Unilever bejelentette, hogy 2025-ig az összes műanyag csomagolóanyaga teljes mértékben újrafelhasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható lesz. A vállalat egyúttal arra szólította fel a napi fogyasztási cikkeket (FMCG) gyártó ipar szereplőit, hogy gyorsítsák fel az ún. körkörös gazdaság megvalósításáért tett erőfeszítéseiket.
Az Ellen MacArthur Alapítvány (EMF) adatai szerint a globálisan felhasznált műanyag csomagolóanyagok mindössze 14 százaléka kerül újrahasznosító üzemekbe, miközben 40 százaléka hulladéklerakókban végzi, harmada pedig a törékeny ökoszisztémákat szennyezi. A várakozások szerint 2050-re a világ óceánjaiban több műanyag lesz, mint hal.
William McDonough építész és a körkörös gazdaság eszméjének vezető képviselője úgy véli, hogy a csomagolási megoldások ún. bölcsőtől bölcsőig szemléletű újratervezése napjaink egyik legnagyobb globális dizájnkihívásának számít – hasonló léptékűnek, mint a globális klímaváltozás kapcsán a megújuló energiaforrások alkalmazása.
Az ENSZ által megfogalmazott globális fenntarthatósági célok egyike – sorrendben a 12. – a fenntartható fogyasztás és termelés megteremtése. E cél eléréséhez kulcsfontosságú, hogy a műanyag csomagolóanyagokat értékes, hatékonyan és eredményesen kezelendő nyersanyagnak tekintsük. Ez egyben azt is jelenti, hogy a „kinyer-legyárt-eldob” („take-make-dispose”) fogyasztási modellt egy teljesen körkörös modell váltja fel.
Az Unilever azért, hogy segítsen átalakítani a műanyag csomagolóanyagok globális anyagáramlását, az alábbiak mellett kötelezte el magát:
• 2025-ig teljes mértékben átáll a teljes mértékben újrafelhasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható műanyag csomagolóanyagokra.
• További három évvel meghosszabbítja tagságát az EMF-ben, továbbá támogatja és jóváhagyja az alapítvány New Plastic Economy (Új Műanyag-gazdaság) kezdeményezését. Ennek részeként 2020-ig közzéteszi a csomagolásban felhasznált műanyagok teljes palettáját azért, hogy segítsen az iparág számára egy műanyag-protokoll megalkotásában.
• Egy olyan technikai megoldás tesztelésébe invesztál, amely a többrétegű tasakok újrahasznosítását szolgálja. Ez elsősorban azon partmenti területek számára fontos, ahol a legnagyobb a veszélye annak, hogy a műanyaghulladék az óceánba kerül. Az Unilever azt is vállalta, hogy ennek a megoldásnak a részleteit megosztja az ipar szereplőivel is.
Az Unilever már korábban, a fenntarthatósági terve részeként (Unilever Sustainable Living Plan, USLP) kötelezettséget vállalt arra, hogy az ebben az évtizedben felhasznált csomagolóanyagok tömegét harmadával csökkenti 2020-ig, illetve 2025-ig legalább 25 százalékra növeli az újrahasznosított műanyagok arányát a csomagolásban. A vállalat 2015-ben teljesítette azt a vállalását, amely szerint gyárai egyáltalán nem küldenek nem veszélyes hulladékot a hulladéklerakókba.
„Műanyag csomagolásaink kulcsszerepet játszanak abban, hogy termékeinket vonzóvá, biztonságossá és élvezhetővé tegyék vásárlóink számára. Világossá vált, hogy amennyiben továbbra is szeretnénk kiaknázni ennek a sokrétűen használható anyagnak az előnyeit, nekünk és az egész iparágnak többet kell tennünk azért, hogy a fogyasztói felhasználás utáni fázisban is felelősen és hatékonyan bánjanak vele” – mondta Paul Polman, az Unilever elnöke.
„Az óceánokat szennyező műanyaghulladék problémájának kezeléséhez arra van szükség, hogy rendszerszintű megoldásokat dolgozzunk ki. Elsősorban olyan megoldásokat, amelyek megakadályozzák, hogy a műanyagok az élővizekbe kerüljenek. Azt reméljük, hogy ezek a kötelezettségvállalások az iparág más szereplőit is arra ösztönzik majd, hogy közös erőfeszítéseket tegyenek azért, hogy az összes műanyag csomagolóanyag újrahasznosítható legyen és az újrahasznosításukra is sor kerüljön. “
„Arra is szükség van, hogy a kormányokkal és más érintettekkel partnerségben dolgozzunk együtt azért, hogy közösen támogassuk a visszagyűjtési és az újrafeldolgozási infrastruktúra fejlesztését és kiterjesztését – mindez létfontosságú a körkörös gazdasággá alakulás folyamatában. Végső soron azt szeretnénk, hogy az iparág összes műanyag csomagolóanyaga teljes mértékben visszaforgatható legyen.”
„Az Unilever azzal, hogy a műanyag csomagolóanyagok terén ambiciózus körkörös gazdasági célok mellett kötelezte el magát, egyrészt kézzelfogható rendszerszintű változásokhoz járul hozzá, másrészt erős üzenetet is küld a teljes FMCG-iparnak. A gyártási folyamat során a tervezés és az anyaghasználat terén megtett lépések, kombinálva a termékhasználat utáni fázist érintő stratégiákkal együtt azt mutatják meg, hogy rendszerszintű megközelítésre van szükség ahhoz, hogy az Új Műanyag-gazdaság valósággá váljon” – mondta Ellen MacArthur.
„Igencsak időszerű, hogy optimalizáljuk a csomagolóanyagokat és a műanyagokat, illetve fontos, hogy az érintett emberek, közösségek és vállalatok, vagyis a beszállítók, gyártók, kiskereskedők, vásárlók és fogyasztók immár együtt tudnak dolgozni, mégpedig közös értékek alapján, közös célért azért, hogy a jövendő nemzedékek számára valóban hasznos értéket teremtsenek” – mondta William McDonough.
Az Unilever – kötelezettségvállalása részeként – azt is biztosítja, hogy 2025-re technikailag lehetővé teszi műanyag csomagolásainak újrafelhasználását vagy újrahasznosítását, továbbá megalapozott és bizonyítékokkal alátámasztott példákkal szolgál arra, hogy az újrahasznosítás a műanyag-újrafeldolgozók számára gazdaságilag is életképesnek számít.
Kapcsolódó cikkeink
Megérkezett a Starbucks ünnepi italkínálata: új ízek és nosztalgikus kedvencek a téli hónapokra
A hideg hónapok beköszöntével a Starbucks ismét elhozza az ünnepi…
Tovább olvasom >Rovarok az étrendünkben: a fenntarthatóság új dimenziója
A rovarok, mint élelmiszer, világszerte egyre nagyobb figyelmet kapnak. Sütve,…
Tovább olvasom >Az Alfa Group gyorsítaná az ingatlanok zöld átállását Magyarországon
Jelentősen fel kell gyorsítani a hazai ingatlanpiac ESG követelményeknek való…
Tovább olvasom >További cikkeink
Csökkent a Ryanair nyeresége az első üzleti félévben: bevételnövekedés mellett mérsékelt eredmény
A Ryanair, Európa egyik legnagyobb fapados légitársasága, jelentős nyereségcsökkenést könyvelt…
Tovább olvasom >Megérkezett a Starbucks ünnepi italkínálata: új ízek és nosztalgikus kedvencek a téli hónapokra
A hideg hónapok beköszöntével a Starbucks ismét elhozza az ünnepi…
Tovább olvasom >Új szereplő a magyar légi piacon: decemberben indulhat a Hungary Airlines
A Cargo Facts nemzetközi légi teherszállítási portál jelentése szerint a…
Tovább olvasom >