Az új visszaváltási rendszer még a fasorban sincs a Greenpeace szerint
Az elmúlt időszakban az italcsomagolások visszaváltási rendszere aggasztó tendenciát mutat Magyarországon a Greenpeace friss felmérése szerint. Az év elején bevezetett visszaváltási díjas palackoknak szinte nyoma sincs a boltok polcain, és a visszaváltó automaták is szinte üresek. A helyzet szerintük lesújtó, és a gyártók és üzletláncok közös felelőssége van ebben a problémában.
A Greenpeace szerint a gyártók kihasználják a kormány által biztosított féléves haladékot, ami lehetőséget adott az újfajta visszaváltható palackok bevezetésére. Azonban a gyakorlatban kevés előrelépés történt ezen a téren, és a legtöbb üzletlánc halogatja a saját márkás italok visszaváltható csomagolásban való forgalmazását. Ennek következtében hatalmas mennyiségű PET-palack fogy el, amelyeknek nagy része nem kerül újrahasznosításra.
A Greenpeace által végzett felmérés során 16 boltban vizsgálták meg az új visszaváltási rendszer jelenlétét. Csak három üzletben találtak olyan italcsomagolásokat, amelyek visszaváltási díjjal rendelkeztek, és ezeket csak két Aldi és egy Spar üzletben találták meg. Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország vegyianyag-szakértője szerint még olyan nagyvállalatok sem gyártanak saját márkás italaikat visszaváltható üvegbe, akik évek óta zöld üzenetekkel kampányolnak.
A felmérés azt is kimutatta, hogy a boltokban nem kaphatók többutas, újratölthető üveg- és PET-palackok sem, ami tovább súlyosbítja a helyzetet.
Bár februárban már több mint 1600 helyen találkozhattunk a MOHU automatáival, amelyek a palackok visszaváltását segítik, mégsem volt mit visszaváltani, mivel az új visszaváltható palackok még mindig kevésbé elterjedtek.
A Greenpeace felhívja a figyelmet arra, hogy sürgősen cselekedni kell a visszaváltható palackok elterjedésének elősegítése érdekében, hiszen a jelenlegi tendencia súlyos környezeti problémákat okozhat a jövőben. A gyártók és az üzletláncok felelőssége alapvető fontosságú a fenntartható jövő érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
Boltoknak és vendéglátóhelyeknek egyaránt megéri csatlakozni a REponthoz
Egyre több helyen biztosított az italcsomagolások visszaváltása, mivel megéri csatlakozni…
Tovább olvasom >Újra pezseg a szénsavas piac
A szénsavas üdítők piaca 2024-ben kihívásokkal teli, de növekedést mutató…
Tovább olvasom >A MOHU REpont applikációján keresztül már csaknem 12 milliárd forintot kaptak vissza a fogyasztók
Már csaknem 10 milliónál jár a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Húsvéti hosszú hétvége: így alakul az üzletek nyitvatartása 2025-ben
A húsvéti ünnepek idején alaposan átalakul a hazai üzletláncok nyitvatartása:…
Tovább olvasom >A várakozásokon felül alakult az euróövezet ipari termelése februárban
Februárban a várakozásokon felüli mértékben növekedett az euróövezet ipari termelése…
Tovább olvasom >Zsigó Róbert: átlagosan majdnem húsz százalékos az árrésstop hatása
Az árrésstop bevezetésének hatására négy hét alatt átlagosan 18,6 százalékkal…
Tovább olvasom >