Az új gondolkodás bölcsője
Csak azok osszák az igét, akiknek csillog a szemük – tartja a mondás, és mi Zánkán járva ilyennek láttuk a Canter Borházon minket végigvezető két lelkes, és legfőképpen tudatos fiatal szakembert. Amiről pedig Gelencsér Gergő főborász és Istvándi Tamás értékesítési vezető joggal mondhatják el, hogy jelentős szerepük volt teljesítményében, az a Badacsonyi Pincegazdaság utódja; a Canter kategóriájában minden bizonnyal egyedülálló Magyarországon, de európai viszonylatban is a legmodernebbek közé tartozik.
A valamikor közismert Badacsonyi Pincegazdaság magán viselte a nagyüzemi gazdálkodás minden bélyegét, ennek megfelelően termékei fokozatosan piacképtelenné váltak. Az Észak-Balaton öt borvidékén szőlővel és több pincészettel rendelkező gazdaság átalakítása két évvel ezelőtt kezdődött, Demján Sándor, az ismert üzletember döntése alapján. Ma a Canter Borház 165 ha saját kezelésű szőlővel gazdálkodik.
A változások középpontjában a minőség állt, ám a legkézzelfoghatóbb „eredmény” a zánkai borház kiépítése volt. Páratlan üzem épült, amely külső elemeinek tervezésekor nem a különleges látványelemek felvonultatása volt a lényeg, hanem egy tiszta technológiájú, átlátható pince kialakítása.
– Olyan az egész – fogalmaz találóan Istvándi Tamás –, hogy ha lefényképeznének előtte, akár Üdvözlet Új-Zélandról felirattal is szétküldhetnénk a fotót bárhová, annak tartalmát senki sem kérdőjelezné meg!
A bortermelő családokból származó két fiatalember rendkívül határozottan látott a borászat portfóliójának átalakításához. A vezetőváltásig meglévő mennyiségi szemlélet kiirtását érezték elsődleges feladatuknak; volt mit tenniük! A meglévő 45-féle termék nemcsak minőségileg nem felelt meg a mai elvárásoknak, de elavult megjelenésük és ésszerűtlen árpozicionálásuk is akadályozta az értékesítőmunkát. (Összesen évi egymillió palackról beszélünk – ezt a mennyiséget, az idei 750 ezer palackról emelve, az elképzelések szerint két év múlva éri el újra a Canter.)
– A felszerelés alkalmas mind újvilági, mind francia stílusú borok előállítására – mondja el Gelencsér Gergő –, bár, minthogy a munkát két éve kezdtük itt, egyelőre értelemszerűen elsősorban az előbbi kategóriában elkészült termékeinkre lehetünk büszkék.
Kezdetnek megszüntették a régi fajták közel 70 százalékát, majd megkezdődött a megmaradtak átformálása és az új borcsaládok kialakítása. Saját ötleteiket sem kezelték finomkodva: csak a legéletképesebbeket fejlesztették tovább. Mára két új termékcsalád maradt a választékban, és folyik a klasszikusok kiszerelésének „ráncfelvarrása”. Jelenleg 18 fajtából és a hordószelekciós borokból áll a kínálat.
A Canter zászlóshajója a Dandelion család, tagjai a könnyedséget, üdeséget képviselik, illatos, könnyű szőlőfajtákból készülnek, és a Balaton reprezentatív borfajtáit testesítik meg. Díjnyertes címkéje nagyon 21. századi, bármelyik francia borászat büszke lehetne rá. A kissé feljebb pozicionált Kővirág család tagjaiban inkább a bor terroir jellege lett kihangsúlyozva. A minőséghez alakított árakat a tapasztalatok szerint a piac elfogadta.
A minőségnek rendeltek alá mindent a teljesen automatizált pincében is. A jól átlátható folyosórendszerben korrózióálló acéltartályokban érlelődnek a környék legszebb szőlőiből készülő borok. A palackok töltésének idejét nem a kereskedelem mindenkori megrendeléseihez, hanem a bor érésének csúcsához alkalmazkodva határozzák meg, így a bortároló kalodákban 120-150 ezer palack ital várja szinte folyamatosan vevőjét.
Az ifjú szakemberek úgy fogalmaznak: a Balaton legszebb arcát akarják megmutatni, hogy saját generációjuk is úgy tekintsen rá, mint a legszebb magyar borok szülőhazájára. Tele vannak tervekkel, és nemcsak a termékfejlesztést illetően; biztosak lehetünk abban is, hogy belátható időn belül megteremtik a pincelátogatás lehetőségét, és egy vinotékával gazdagítják a Canter Borház tevékenységi körét.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >Rekordszámú feladatot oldottak meg az iskolások: az Etesd az Eszed oktatóprogram népszerűsége töretlen
Véget ért a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az Okos…
Tovább olvasom >A TikTok hódítója: Dubaji csokiőrület a Lidlben
A karácsonyi ünnepek közeledtével egyre nagyobb kereslet mutatkozik egy igazán…
Tovább olvasom >