Az üdítőital- és gyümölcsléfogyasztás 10 százalékkal esett vissza tavaly
Tíz százalékkal esett vissza tavaly a magyarországi üdítőital- és gyümölcsléfogyasztás – közölte csütörtökön az MTI-vel a Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetsége, amely szerint ezzel 2012-ben is folytatódott az alkoholmentes italgyártó ágazat mélyrepülése.
A szövetség hangsúlyozza, hogy az éves szinten 170 milliárd forint termelési értéket előállító, közvetve és közvetlenül több tízezer embernek munkát adó hazai gyártók 2011-ben és 2012-ben mintegy 700 embert kényszerültek elbocsátani a kisebb forgalom, az alapanyagköltségek emelkedése és a növekvő adóterhek miatt. Az elbocsátások várhatóan 2013-ban is folytatódnak.
A szövetség adatai szerint szénsavas üdítőitalokból tavaly 54,6 litert fogyasztott évente egy-egy ember, ez az érték 2011-ben még csaknem 57 liter volt. Gyümölcsléből is keveset fogyasztottak a magyarok: tavaly 20,4 liter fejenként, míg az azt megelőző évben 23,7 liter volt a fogyasztás.
Az alkoholmentes italok hazai piaca – az ásványvizek kivételével – évek óta zsugorodik; a kedvezőtlen folyamat 2008-tól drasztikusan felgyorsult.
„A magyar élelmiszeripar egyik legfiatalabb és korábban lendületesen növekvő ágazata a csökkenő kereslet és az emelkedő költségek miatt 2004 és 2011 között összességében 11 milliárd forintos veszteséget halmozott fel” – emelik ki a gyártók.
Az élelmiszeripart általában sújtó tehernövekedés – növekvő energia és üzemanyagárak, az alapanyagok drágulása – mellett jelentősen megugrottak az alkoholmentes italágazatot különösen érintő adók, illetve egyéb jogcímen kivetett új közterhek is, így a környezetvédelmi termékdíj, a népegészségügyi termékadó, vagy az élelmiszerlánc-felügyeleti díj – olvasható a közleményben.
A szövetség kiemeli, hogy a környezetvédelmi termékdíj, a népegészségügyi termékadó és az áfa-elvonások csaknem 30 százalékkal nőttek tavaly, egyetlen év alatt.
A költségek növekedését a gyártók a csökkenő kereslet mellett nem tudják érvényesíteni a fogyasztói árakban, az ágazat termékeinek árindexe ezért csaknem egy évtizede elmarad az infláció és a költségszint növekedése miatt indokolt mértéktől. A fogyasztói árak átlagosan mindössze 10-30 százalékkal emelkedtek 2005-óta.
Mindezek következtében a Magyarországon gyártott termékek komoly versenyhátrányt kénytelenek elszenvedni a külföldről érkező import termékekkel szemben, a cégek az exportot erősítő beruházások helyett így a túlélésért küzdenek.
Az alkoholmentes italok értékesítésének visszaesése közvetlenül érinti az ágazat agrárbeszállítóit és a kereskedelmet is, ami halmozódó veszteségeket jelent a magyar gazdaság számára – hívják fel a figyelmet a gyártók.
A szövetség reméli, hogy a magyar államháztartás egyensúlyi helyzetének javulása idővel lehetőséget teremt az élelmiszeripari különadók fokozatos csökkentésére. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >