Két tűz között az orosz Svetofor
Egyre nagyobb nyomás nehezedik otthon a Nyugat-Európában Mere és My Price néven ismert orosz Svetofor diszkontkereskedőre. A szabályok betartásának megsértésével kapcsolatos vádak és a nagyobb kereskedőkkel egyre kiélezettebbé váló verseny veszélyezteti korábban agresszív expanzióját, és visszafoghatja lendületét Nyugat-Európában.

Sebastian Rennack
international retail analyst
Aletos Retail
A szabályozó és a versenytársak felől is egyre nagyobb nyomás nehezedik az orosz Svetoforra, amely „My Price” néven nemrégiben kezdte meg újbóli működését Nyugat-Európában. A kiskereskedő korábban több nyugat-európai országban bezárta Mere üzleteit, nemrégiben azonban új arculattal tért vissza.
A Forbes Russia szerint az ország fogyasztóvédelmi és közegészségügyi hatósága, a Roszpotrebnadzor a Svetofor több mint 70 moszkvai üzletének felét további ellenőrzések céljából bezáratta. A döntést megelőzően a vállalatot számos vád érte a higiéniai előírások megsértése, a termékek rossz minősége, a beszállítóknak történő késedelmes fizetés és a nem megfelelő áruvisszaküldés miatt. Az orosz élelmiszergyártókat képviselő Rusprodszojuz jelentése szerint az oroszországi élelmiszer-kereskedőkkel szemben beérkező összes panasz fele a Svetoforra vonatkozik. A vállalat jelenleg szabályozói vizsgálat alatt áll, ami rámutat a működésével kapcsolatos növekvő aggodalmakra.
Néhány évvel ezelőtt a Svetofor az orosz élelmiszer-kiskereskedelem feltörekvő csillagának számított. A “fapados” diszkont, melynek székhelye a szibériai Krasznojarszkban van, gyorsan az országos élelmiszer-kereskedők élvonalába emelkedett. Ivan Fedyakov, az Infoline piackutató vezérigazgatója szerint a Svetofor 2022-ben árbevétele alapján az öt legnagyobb orosz élelmiszerlánc közé került. A szakember becslése szerint azonban 2024 első kilenc hónapjában a cég forgalma az előző évhez képest 2,2%-kal csökkent, ezzel évek óta először negatívba fordult bevételének alakulása. Becslések szerint a kiskereskedő nettó árbevétele 2023-ban meghaladhatta a 340 milliárd orosz rubelt (3,4 milliárd euró).
A Svetofor gyors terjeszkedése korábban arra késztette Oroszország két legnagyobb élelmiszer-kereskedőjét, az X5 Groupot és a Magnitot, hogy konkurens keménydiszkont-formátumokat hozzanak létre. A piacvezető X5 Group 2020 októberében indította útjára Chizhik nevű láncát, mely 2024 decemberére már 2346 üzletet számlált. A formátum 2024-es teljes évi nettó árbevétele az előző évhez képest 102%-kal 84,3 milliárd rubelre (kb. 830 millió euró) ugrott, ami alátámasztja a diszkontok iránti erőteljes fogyasztói keresletet. Mindeközben 2021-ben piacra lépett a Magnit Moya Tsena („My Price”) diszkontlánca, amely 2024 közepére már több mint 1200 üzletből állt. A kereskedő pedig jelezte, hogy hosszú távon több mint 10.000 ilyen üzletet kíván nyitni országszerte.
A szabályozói vizsgálódás és a nagy élelmiszerláncok által egyre fokozott verseny komoly kihívást jelent a Svetofor számára, ami visszafoghatja újólagos lendületét Nyugat-Európában.
Kapcsolódó cikkeink
Frissesség, kényelem, érték – újradefiniálja a hipermarket formátumot Svédországban az ICA Maxi
Szembemegy a svédországi ICA Maxi a hipermarketek Európa-szerte tapasztalható hanyatlásával.…
Tovább olvasom >Közép-Európa a non-food diszkontok célkeresztjében
Az Action, a Woolworth és a Tedi Közép- és Délkelet-Európában…
Tovább olvasom >Oroszországban gyorsult a kiskereskedelmi forgalom növekedése, stagnált a munkanélküliség
Oroszországban gyorsult a kiskereskedelmi forgalom növekedése és stagnált a munkanélküliség…
Tovább olvasom >További cikkeink
MEGJELENT A TRADE MAGAZIN LEGFRISSEBB SZÁMA!
Megjelent a Trade magazin legújabb, 2025/6-7. száma, amelynek bővített digitális…
Tovább olvasom >