Az online kedvezmények enyhítették a brit kereskedők nehézségeit júliusban
A pénteki hivatalos adatok szerint a brit vásárlók a vártnál többet költöttek a múlt hónapban, miután elcsábították őket az online vásárlási ajánlatok, de az eladások volumene úgy tűnik, hogy újra csökkenni fog, mivel a háztartások az elmúlt 40 év legmagasabb inflációjával néznek szembe.
Az inflációtól és az évszaktól megtisztított kiskereskedelmi forgalom 0,3%-kal nőtt júliusban – ez az első növekedés az elmúlt három hónapban –, ellentétben a közgazdászok 0,2%-os visszaeséssel kapcsolatos várakozásaival a Reuters közvélemény-kutatása szerint. Az eladások 1,2%-kal estek vissza a júliusig tartó három hónap alatt – miután a májusi és júniusi eladásokat az eredeti becslésekhez képest lefelé módosították – és 3,4%-kal alacsonyabbak az egy évvel korábbinál, nagyjából összhangban az előrejelzésekkel.
„A kiskereskedők elmondták, hogy az eladásokat számos ajánlat és promóció növelte” – mondta Darren Morgan, az Office of National Statistics (ONS) statisztikusa.
A növekedést túlnyomórészt az online és postai rendelések volumenének 4,8%-os emelkedése hajtotta, ami december óta a legnagyobb havi ugrás.
Az Amazon a múlt hónapban tartotta éves Prime Day promócióját, amely a korábbi években egybeesett a brit kiskereskedelmi eladások felfutásával, bár az ONS szerint több online kereskedőnél nagyobb kiadások figyelhetők meg, különösen a háztartási cikkekre.
A többi kiskereskedőnek rossz hónapja volt, az élelmiszerek mennyisége mindössze 0,1%-kal nőtt az Erzsébet királynő jubileumát ünneplő júniusi fellendülés után, miközben a ruházati eladások 1,2%-kal estek vissza. Az autósok 0,9%-kal kevesebb üzemanyagot vásároltak, amit az ONS annak tulajdonított, hogy a rendkívül meleg időben kevesebbet vezetnek. Az ONS szerint az eladások hosszabb távú tendenciája csökkenő volt, és a Bank of England arra figyelmeztetett, hogy a magas infláció valószínűleg recesszióba billenti Nagy-Britanniát még ebben az évben.
„Mivel a vásárlók vásárlóerejének a magas infláció miatti megszorítása és a fogyasztói hangulat alacsony szinten van, a kiskereskedők kilátásai továbbra is rosszak” – mondta Martin Beck, az EY ITEM Club gazdasági főtanácsadója.
A fogyasztói árak éves inflációja júliusban 10,1%-ra ugrott, ami 1982 óta a legmagasabb, a júniusi 9,4%-ról, amit a háztartások energiaszámláinak korábbi meredek emelkedése mellett az élelmiszerárak emelkedése okoz. A GfK fogyasztói felmérése kimutatta, hogy a háztartásokat „elkeserítette” a megélhetési költségek emelkedése, és hangulatuk a leggyengébb volt a sorozat 1974-es kezdete óta.
A szabályozott háztartási energiaszámlák az elmúlt évben megduplázódtak, és októberben ismét növekedni fognak. Iparági elemzők előrejelzése szerint az átlagos éves számlák januárra meghaladják a 4000 fontot (4768 dollár), szemben az egy évvel ezelőtti körülbelül 1000 fonttal.
A szupermarketek arról számoltak be, hogy a vásárlók olcsóbb termékekre váltanak, az Iceland fagyasztott élelmiszerek forgalmazója pedig ezen a héten közölte, hogy akár 100 font értékű kamatmentes kölcsönt ad legszegényebb vásárlóinak.
Kapcsolódó cikkeink
2025-ben magához térhet a fogyasztás
Mi jellemezte a magyar gazdaságot az elmúlt negyedévben? Mikor kap…
Tovább olvasom >Brexit-tanulmány: meredeken visszaesett az EU-val folytatott brit kereskedelem
Meredeken visszaesett az Európai Unió és Nagy-Britannia kétoldalú kereskedelmének értéke…
Tovább olvasom >Az EU kiskereskedelmi kiadásainak aránya tovább csökken: jelentés a GfK-tól
A GfK legfrissebb tanulmánya szerint az Európai Unió kiskereskedelmi kiadásainak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >