Az online előfizetéseken és streaming szolgáltatásokon igyekszünk a legtöbbet spórolni
Az európai fogyasztók nagy része magabiztos a pénzügyi helyzetét illetőleg, azonban sokaknak, különösen a fiatalabb korcsoportok számára nehézséget okoz a megtakarítás és a havi költségek nyomon követése. A fogyasztók többsége igyekszik olcsóbb élelmiszerüzletekben, vagy olcsóbb helyettesítő terméket vásárolni, valamint mellékállást vagy jobban fizető állást keresni annak érdekében, hogy növelje bevételét. A legtöbben pedig az edzőtermet és a streaming előfizetésüket lennének hajlandóak feláldozni – derül ki az Intrum legújabb Európai Fogyasztói Fizetési Felméréséből.
Az európai fogyasztók általánosságban véve bizakodóak az anyagi helyzetüket illetően, ugyanakkor egyes területeken felmerülnek aggodalmak a pénzügyi ellenálló képességükkel kapcsolatban. Az Intrum által végzett Európai Fogyasztói Fizetési Felmérés (ECPR) legfrissebb eredményei alapján az derült ki, hogy az európaiak többsége magabiztos abban, hogy képes minden hónapban kifizetni számláit. A válaszadók 41 százaléka kifejezetten, míg további 32 százalékuk meglehetősen biztos benne.
Ugyanakkor az adatok azt mutatják, hogy a megtakarítási képességünkben és a havi kiadások nyomon követésével kapcsolatban már kevésbé vagyunk bizakodóak. Csak a megkérdezettek 21 százaléka állította határozottan, hogy minden hónapban képes lesz félretenni vészhelyzet esetére vagy hosszú távú megtakarítási célokra. A havi költségek nyomon követésében és az adósságtörlesztésben, az online előfizetések törlesztésében is kevesebb az önbizalom: a megkérdezettek 36 százaléka nagyon magabiztos, míg 34 százalékuk csak meglehetősen biztos ezen a téren.
A Z generáció a legkevésbé magabiztos pénzügyileg
Az európai fogyasztók pénzügyi biztonságérzete érzékelhetően különbözik az egyes generációk között. Bár a fogyasztók általánosságban pozitívak a háztartási pénzügyeikkel kapcsolatban, a fiatalabb Z generáció kevésbé biztos a havi kiadásaik nyomon követésében és a számláik kifizetésében, szemben a baby boomer generációval.
A boomerek 77 százaléka úgy gondolja, hogy minden havi számláját képes kifizetni, míg a Z generáció csak 70 százaléka vélekedik így. A boomerek 76 százaléka képes nyomon követni a havi költségeit és online előfizetéseit, míg a Z generációnak csak 64 százaléka képes ugyanerre. Az egyes európai országokban is eltérő pénzügyi magatartás figyelhető meg. Görögország (20%) és az Egyesült Királyság (16%) után Magyarországon (15%) a legnagyobb azok aránya, akiknek vannak kétségeik arról, hogy képesek rendezni havi számláikat.
Az infláció és a magas kamatkörnyezet az aggodalmak legfőbb forrásai, amelyek megnehezítik a fogyasztók számára a megfelelő pénzügyi tervezést és megtakarítást. Az európaiak átlagosan nem tudnak megfelelni az 50-30-20 szabálynak, vagyis annak, hogy a jövedelmük 50%-át a fix havi kiadásokra költsék, 30%-át a vágyaik kielégítésére (például szórakozás, vásárlás), és 20%-ot megtakarításra, befektetésre tegyenek félre. Átlagosan többet, a bevételünk 56%-át fordítjuk a fix kiadásokra, és az ideálisnál kevesebbet tudunk szórakozásra és megtakarításra felhasználni. Megfigyelhető az is, hogy az X generáció, valamint a női fogyasztók általában többet költenek az alapvető kiadásokra és kevesebbet önmagukra.
Elsőként az edzőtermi bérletről és a streamingről mondanánk le
A válaszadók közül sokan aktívan próbálnak megbirkózni a pénzügyi kihívásokkal, és számos intézkedést tesznek a költségvetésük rendezése érdekében. A megkérdezettek legnagyobb része, több mint fele, az online előfizetéseken és streaming szolgáltatásokon igyekszik spórolni. Emellett 45 százalékuk gondolkozik másodállás felvételén is, annak érdekében, hogy növelje jövedelmét. Mindemellett a megkérdezettek fele úgy véli, hogy a vállalkozások általában nem eléggé támogatóak a jelenlegi pénzügyi kihívásokkal kapcsolatban.
A jövőre nézve az európaiak túlnyomó többsége pesszimista a mindennapi javak és szolgáltatások árának növekedése tekintetében. Közel 90 százalékuk tervezi, hogy 2024-re változtat kiadásain, hogy biztosabban fedezni tudja a megélhetési költségeknek. Az európai 56 százalékos átlaghoz képest jóval több magyar, 68 százalék, azzal próbál lefaragni a havi kiadásokból, hogy olcsóbb üzletekben és diszkont áruházakban vásárol és a márkás élelmiszerek helyett a sajátmárkás termékeket választja. Több mint a magyarok fele spórol a nem alapszükségleteken és közel felük próbál jobban fizető állást találni. Valamivel több mint tíz százalékuk mondja azt, hogy szükség esetén kihagyná egy vagy akár több a számla kifizetését.
Általánosságban nézve a fogyasztók annak érdekében, hogy fedezzék a havi kiadásokat, legszívesebben az edzőtermi és a streaming előfizetésük számláját nem fizetnék be. Leginkább a mobiltelefon előfizetés, a hitelkártyák és az áramellátás kifizetését tartják elsőszámú prioritásnak. Ugyanakkor a többi korosztályhoz képest a Z generáció kevésbé hajlandó lemondani a streaming szolgáltatásokról, inkább a telefonszámlája kifizetéséről mondana le.
Felmérésünk alapján látszik, hogy a magyar fogyasztók közel fele (48%) kifejezetten határozottan állítja, hogy a havi számláit gond nélkül ki tudja fizetni, a megkérdezettek háromnegyede pedig tudatosan nyomon tudja követni havi kiadásait. Ugyanakkor annak érdekében, hogy ne legyenek pénzügyi nehézségeik, a magyar fogyasztók jelentős része igyekszik csökkenteni mindennapi kiadásait – például olcsóbb üzletekben vásárol vagy lemond bizonyos előfizetésekről – mondta Üveges Judit, az Intrum értékesítési igazgatója.
Az Európai Fogyasztói Fizetési Jelentésről
Az Intrum, Európa vezető követeléskezelő vállalatcsoportja évente elkészíti Európai Fogyasztói Fizetési Jelentését (ECPR – European Consumer Payment Report). A reprezentatív felmérés független adatfelvételen alapul, a lekérdezés online formában történik. A jelentés a Longitude által 20 európai országban végzett külső felmérésen alapul. A felmérés 2023-as kiadásában összesen 20 000 fogyasztó vett részt. A kutatás terepmunkáját július 19. és 2023. szeptember 1. között végezték.
Az Intrumról
Az Intrum az iparág vezető követeléskezelési szolgáltatásokat nyújtó vállalata, mely Európa 20 országában van jelen. Az Intrum vállalatok fellendülését segíti azzal, hogy támogatja ügyfeleit, és olyan megoldásokat kínál, amelyek igénybevételével mérhetően javul ügyfeleinek cash-flow-ja és hosszú távú jövedelmezősége. A társaság küldetésének fontos része, hogy az egyéneket és a vállalatokat is támogassa az adósságmentesség elérésében. Az Intrum mintegy 10 000 elkötelezett szakembere közel 80 000 vállalatnak segít Európa-szerte. 2022-ben az Intrum árbevétele elérte a 19,5 milliárd svéd koronát. Az Intrum központja Stockholmban, Svédországban található, részvényeit a Nasdaq Stockholm tőzsdén jegyzik. Tovább információkért látogasson el a http://www.intrum.com weboldalra.
Kapcsolódó cikkeink
A STEM érdeklődésű Z-generációs fiatalok határozott elképzelésekkel lépnek be a munka világába egy új kutatás szerint
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok,…
Tovább olvasom >Teljesítőképességük határára értek a fogyasztók – The RRD CPG + Grocery Consumer Report
A gazdasági nyomás fokozódásával a vásárlók egyre inkább az ár-érték…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >