Az italgépgyártás ismét fellendülőben van
A német italgépgyártás a pénzügyi és gazdasági válság közepette megtartotta vezető szerepét a világpiacon, és 2010-ben, valamint az év eddigi részében ismét jelentős növekedést könyvelhetett el. A – 2011. november 9. és 11. között a Nürnbergi Vásárközpontban lezajló – Brau Beviale vásáron ez az innovatív ágazat alkotja a technológia kiállítási terület magját, amelyhez az összesen 1300 kiállító kereken egyharmada sorolható. Az ital-alapanyagok, a logisztika és a marketing kínálati területekkel együtt a világ idei legfontosabb, italgazdasági beruházási javak vására 32000 szakmai látogatót vár.
A Német Gép- és Berendezésgyártók Szövetségében (VDMA) működő Élelmiszergyártó Gépek és Csomagológépek Szakmai Szövetség úgy becsüli, hogy a csomagológépek világpiaca az italcsomagoló gépekkel együtt az elmúlt évben 20,7-ről kereken 24 milliárd euróra erősödött. A legnagyobb részesedése ebben a volumenben Németországnak van jó 20%-kal, Olaszország, Japán, az USA és Kína előtt. Ezzel egyidejűleg az elmúlt évben a Kínai Népköztársaság volt a legfontosabb exportáló ország a német csomagológépek számára.
2011. első negyedévében is tovább nőtt a csomagológépekre beérkező megrendelések száma. Ezért a VDMA Szakmai Szövetség a teljes 2011-es évre kb. 11% forgalmi többlettel számol.
A csomagológépek gyártási volumene 2010-ben 7,4%-kal, 4,75 milliárd euróra nőtt. Az italcsomagoló gépek terület átlagon felüli mértékben, csaknem 15%-os plusszal járult ehhez hozzá. A gyártási volumen itt
1,55 milliárd euróra nőtt. Az italgyártó gépek szegmensében, amelyre erősen rányomják bélyegüket a nagy projektek, beleértve az új sörfőzdéket, a gyártási volumen 2010-ben 334 millió euróval körülbelül az előző évi szinten maradt. Összességében nézve ez az italgyártó gépek terület számára, amely lényegében kereken 100 gyártót foglal magában 14000 foglalkoztatottal, az elmúlt évre kereken 1,9 milliárd euró gyártási volument eredményezett. Ebben az értékben nincsenek benne a műanyag palackokat gyártó gépek, például a nyújtásos fúvóformázó gépek. Ezek statisztikailag a műanyaggyártó gépekhez vannak sorolva. Mivel a PET-et, amely az egész világon az italos palackok legtöbbet használt alapanyaga, és ezen túlmenően az italgyártó gépek, úgymint szerelvények és szivattyúk komponense is, statisztikai szempontból más helyen tartják nyilván, az ágazat forgalma az italgépgyártásban vélhetően kb. kétszer olyan nagy lenne, mint ami a statisztikákból látszik.
A német italgépgyártás a jövőben is jó növekedési esélyeket lát. A világ népességének növekedése és a növekvő jólét a sűrűn lakott régiókban éppúgy hozzájárul ehhez, mint a telített piacokon megfigyelhető erőteljes termékdifferenciálódás. Az ágazat ezt a növekedést olyan berendezésekkel támogatja a palackozott italoknál, amelyek mind ökológiai, mind ökonómiai minőséget képviselnek. Itt már évek óta a prioritási listán van az energiahatékonyság témája. A legújabb példa a nyújtásos fúvóformázó gépeké, amelyek az energia- és a fúvólevegő-szükségletet egynegyedével csökkentik. Az energiaigényes sörcefre-gyártásnál korszerű energiagazdálkodással akár 20 százalék primer energia takarítható meg.
A túlsúlyban lévő PET-palackokhoz történő anyagfelhasználásnál időközben palackonként hat vagy hét gramm pehelysúly is lehetséges.
PETpoint: Koncentrált PET-kompetencia a 7A csarnokban
Újdonság 2011-ben: Az italgazdaság két vezető vására, a müncheni drinktec és a Brau Beviale együttműködik a PET területen. Ennek szakmai háttere az ezen a területen megfigyelhető szokatlanul gyors innovációs ciklus.
A PETpoint, a drinktec PET-szegmense ezért 2011-től a nürnbergi Brau Beviale vásáron is képviselteti magát – nyersanyagokkal, előforma-gyártással, nyújtásos fúvóformázó és fúvóformázó berendezésekkel, palackozó berendezésekkel, kupakgyártó berendezésekkel, címkézéssel, újrahasznosítással és tartozékokkal.
Go to Brau Beviale: Expedíciós jármű keletre és vissza
A PETplanet Insider szakmai magazin figyelemfelkeltő Brau Beviale promóciós túrát szervez, és ezzel nagy reklámot csinál a vásárlátogatásnak, és természetesen a PET csomagolóanyagnak. Az út Kelet-Európa fontos piacain keresztül vezet, amelyek jelenleg stabil, kb. 4%-os gazdasági növekedéssel remekelnek (www.ost-ausschuss.de). Az expedíciós járműben, amely vastag betűkkel hívja fel a figyelmet a 'Go to Brau Beviale' (Irány a BrauBeviale) jelszóra, október 3-án a nürnbergi Vásárközpontból két szerkesztő kerekedik fel a keleti irányba vezető útra. Útjuk Ausztrián, Szlovénián, Horvátországon, Szerbián, Bulgárián, Törökországon, Örményországon, Azerbajdzsánon (igen, be van tervezve egy találkozás az Eurovíziós Dalfesztivál nyerteseivel!), Románián és Magyarországon át vezet, és pontosan a vásár kezdetére ismét visszatérnek Nürnbergbe. Útközben fontos PET-palackozókat látogatnak meg, interjúkat készítenek, fényképeznek és az egyes országokra jellemző PET-palackokat gyűjtenek, amelyeket később kiállítanak a vásárban. Október 3-tól online dokumentáció készül mindarról, amit ők ketten túrájukon átélnek (www.petpla.net). És ami a BrauBeviale-hoz kapcsolódóan várja őket – a szívélyes fogadtatás és a kiadós zuhany után – ez a PET-palackok iránt érdeklődő szakmai világ egész Európából! A jármű közvetlenül a vásári történések középpontjában parkol le. Akik többet szeretnének megtudni, azok kalandos Survival-Flair-ben tájékozódhatnak a Public Viewingben. Kempingszéken ülve, diavetítés keretében, az útinapló bemutatásával együtt nézhetik végig a túrát, és a polcfalon szemtől-szembe megcsodálhatják a bejárt országokból származó nemzetközi PET-palack gyűjteményt.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >