Az ír élelmiszerboltok inflációja elérte a 2008 óta mért legmagasabb szintet

Szerző: Gáspár Kinga Dátum: 2022. 07. 25. 10:02

A Kantar piackutató legfrissebb adatai szerint az élelmiszerboltok inflációja 7,7%-ot ért el a 2022. július 10-ig tartó 12 hétben, ami 2008 augusztusa óta a legmagasabb szint. Írországban ebben az időszakban 3,1%-kal estek vissza a fogyasztói élelmiszerek házhoz szállítására fordított kiadásai, az elmúlt négy hétben pedig 0,9%-kal.

22%-os piaci részesedésével a Tesco Írország vezető kiskereskedőjévé vált

Az infláció továbbra is kulcsfontosságú kihívást jelentett a kiskereskedők, a gyártók és a márkák számára, miközben a fogyasztók az olcsóbb termékeket választották az infláció hatásainak leküzdésére.

Az egyes tételekért fizetett átlagár azonban 6,3%-kal nőtt – jegyezte meg a Kantar.

Emer Healy, a Kantar vezető kiskereskedelmi elemzője megjegyezte: „Sok fronton növekvő költségeket tapasztalunk, és a vásárlók heti élelmiszerszámlája sem kivétel a szabály alól. Az élelmiszerek és italok árai folyamatosan emelkednek, és ennek a vásárlási költségvetésre gyakorolt ​​hatása sok fogyasztó számára elkerülhetetlen.”

Fogyasztói trendek

A márkás élelmiszerekre fordított fogyasztói kiadások aránya 47,6%-ra csökkent a 2020-as 49,6%-ról, a vásárlók 72 millió euróval kevesebbet költöttek márkás termékekre az előző év azonos időszakához képest, mivel az olcsóbb, a kereskedők saját márkás kínálatát választották. A saját márkás termékek értékesítése 1,5%-kal nőtt a 12 hetes időszakban, a vásárlók 19 millió euróval többet költöttek el éves szinten.

A Tesco, a Dunnes, a Lidl és az online kiskereskedők saját márkás értékesítése együttesen 21,1%-kal nőtt, megelőzve a teljes saját márkás piacot – tette hozzá Kantar. Az adatok szerint a kiskereskedők márkái jelenleg az ír élelmiszer-piac 46,7%-át teszik ki a fogyasztói kiadások tekintetében, szemben a 2020-as 44%-kal.

Egyéb kiemelések

Az elmúlt négy hétben a vásárlók további 540 000 eurót költöttek elvitelre, 1,5 millió eurót üdítőitalokra, 170 000 eurót hűtött hamburgerekre és grillsütőkre, valamint 656 000 eurót grillezett friss kolbászokra.

Emer Healy így nyilatkozott: „A korlátozásoktól mentes nyár és a üdvözölt napsütés miatt az ír fogyasztók megragadták az alkalmat, hogy összejöjjenek családjukkal és barátaikkal.”

A grillezés költségei azonban átlagosan 7,4%-kal nőttek az előző év azonos időszakához képest – jegyezte meg Kantar.

Júliusban 15%-kal nőtt az online élelmiszer-eladások száma, a vásárlók 6,1 millió euróval többletet költöttek a tavalyi évhez képest. Az új online vásárlók további 4,8 millió euróval járultak hozzá a teljes kiadáshoz, míg a saját márkás termékek online értékesítése 21%-kal ugrott meg júliusban, mivel a vásárlók további 10,9 millió eurót költöttek.

Legjobb kiskereskedők

22%-os piaci részesedésével a Tesco Írország vezető kiskereskedőjévé vált, szűk, 0,1 százalékponttal megelőzve a Dunnes Stores-t. A Tesco további négymillió vásárlóval bővült a legutóbbi 12 hetes időszakban.

A 21,9%-os piaci részesedéssel rendelkező Dunnes Stores 1,5%-os növekedést produkált az új vásárlóknak köszönhetően, amelyek további 23,2 millió euróval járultak hozzá a teljes értékesítési teljesítményéhez.

A 21,5%-os részesedéssel rendelkező SuperValu vásárlói továbbra is gyakrabban tértek vissza üzleteibe, mint bármely más kiskereskedő.

A piac 13,5%-át birtokló Lidl új vásárlókat is fogadott üzleteibe, ami további 13,6 millió euróval járult hozzá összteljesítményéhez – tette hozzá Kantar.

Az Aldi piaci részesedése 12,6% volt, az új vásárlók számának 1%-os növekedése és a visszatérő vásárlók miatt – jegyezte meg Kantar.

European Supermarket Magazine

Kapcsolódó cikkeink