Az inflációs nyomás továbbra is velünk marad
Az inflációs nyomás továbbra sem ereszti a cégeket. Habár az augusztusi infláció még a várakozásoknál is kedvezőbben alakult, a hazai nagyvállalatok számára mégis nehézséget jelent a működés szempontjából a K&H nagyvállalati növekedési index szerint. Ennek oka, hogy egyre kevésbé tudják már beépíteni az áraikba a drágulást.
Az augusztusi 3,4 százalékos infláció pozitív meglepetést okozott a 3,6-3,7 százalékos várakozásokhoz képest. Ezzel idén éves átlagban 3,9 százalékos lehet a fogyasztói árak emelkedése, és a várakozások szerint jövőre is hasonló szinten, 4 százalék körül lehet számítani a jelenlegi kilátások alapján. Habár ez az érték nem tűnik magasnak a korábbi, kétszámjegyű értékek mellett, a cégek számára még ezen a szinten is nehézséget jelent a fogyasztói árak emelkedése.
„A hazai nagyvállalatok esetében azt látjuk, hogy trendszerűen emelkedik azoknak a cégeknek az aránya, amelyeknek a működésére jelentős negatív hatással van az infláció. Legutóbb a cégek 79 százaléka jelezte azt, hogy az idei infláció negatívan befolyásolja a cég működését. Ennek az az oka, hogy az inflációt egyre kevésbé tudják beépíteni az értékesítési áraikba, 2021 év vége óta gyakorlatilag folyamatosan emelkedik azoknak a vállalatoknak az aránya, ahol már csak az inflációnál kisebb mértékben tudnak árat emelni”
– tájékoztatott Bodor Tibor, a K&H Vállalati divízió vezetője a kétmilliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkező hazai cégek körében végzett kutatás eredményei alapján.
A fogyasztói árak emelkedésének hatása a folytatásban is meghatározó lehet. A legtöbb cég ugyanis ezt jelölte meg a legfontosabb tényezőnek, ami a következő 12 hónap során hatással lesz nyereségességére.
„Jól látható, hogy míg három évvel ezelőtt az infláció csupán marginális volt a cégek eredményessége szempontjából, addig az elmúlt egy évben a legmeghatározóbb tényezővé vált, még a beszállítói áraknál és a vevői kapcsolatoknál is nagyobb hatással bír”
– emelte ki Bodor Tibor.
A K&H nagyvállalati növekedési index kutatásról
A hazai nagyvállalatok jelentős gazdasági szerepe miatt a K&H Csoport 2014-től kezdődően átfogó negyedéves kutatást végez, amelyben feltérképezi a hazai nem-állami nagyvállalati szektor aktuális helyzetét, valamint, hogy hogyan látják saját cégük és a gazdasági környezet változásait a következő egy évben. A kutatás 200 darab, a 2 milliárd forint éves árbevételt meghaladó, nem állami tulajdonú cég döntéshozójának megkérdezésével történik. A felmérést az Impetus Research készítette 2024. május 21. és június 7. között a K&H Egészséges Társadalomért Alapítvány megrendelésére.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: anyagi biztonság? nagyon vegyes a kép
A középkorú magyarok 26 százaléka rendelkezik 589 ezer forintos jövedelemmel,…
Tovább olvasom >Negyedével csökkentek tavaly a közvetlen külföldi beruházások Közép-, Kelet- és Délkelet Európában
Negyedével csökkentek tavaly a közvetlen külföldi befektetések Közép-, Kelet- és…
Tovább olvasom >K&H fenntarthatósági index: több a jó szándék, de a tettek még váratnak magukra
A 300 millió forintnál nagyobb árbevételű hazai vállalatok körében végzett…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rendhagyó versenyen születhet meg a jövő vásárlási élménye
Elindult a jelentkezés Magyarország első bevásárlóközpontban szervezett hackathonjára. A Westend…
Tovább olvasom >Lanyhul a horvát ingatlanláz: új célpontokat keresnek a befektetők
Évek óta töretlenül népszerű volt a horvát tengerpart a cseh…
Tovább olvasom >Nyári szünet: több százezer forintot költenek a magyar családok
A nyári szünet a kikapcsolódás mellett komoly logisztikai feladatokat és…
Tovább olvasom >