Az IKEA kutatása szerint a magyarok 77 százaléka mobilozik az ágyban
Az alvás elengedhetetlen a testi és lelki egészségünk megőrzéséhez. Az IKEA legújabb kutatása azonban rávilágít arra, hogy sok magyar küzd az alváshiánnyal és 45 százalékuk átlagosan 6 vagy annál kevesebb órát alszik. De mit árul el a magyarokról a hálószobájuk?

A magyarok 62 százaléka jobban alszik tiszta és rendezett környezetben
Az IKEA eddigi legnagyobb globális felmérésével[1] lerántotta a leplet az emberek éjszakai szokásairól, hogy megmutassa a minőségi alvás útjában álló akadályokat. A kutatás betekintést nyújt és különféle megoldásokat kínál arra, hogy az alvás mindenki számára pihentető és élvezetes legyen. Az 57 országra kiterjedő felmérésben Magyarország is részt vett.
Fontos számunkra, hogy hol és hogyan alszunk
Bár mindenkinek más az ideális alvási környezete, a kényelem és a megfelelő tér kulcsfontosságú szerepet játszik: a válaszadók 66 százaléka franciaágyon alszik, amely egyensúlyt teremt a kényelem és a közös tér között. 19 százalékuk egyszemélyes ágyban alszik, míg 11 százalékuk kanapén, utóbbi arányszám feltételezhetően a nappaliban alvó szülőket mutatja. A kutatás szerint a magyarok 62 százaléka jobban alszik tiszta és rendezett környezetben.
Az alvás mindenki számára egy kicsit mást jelent
A legnépszerűbb alvási pozíció a magyarok körében az oldalt fekvés behajlított lábakkal, amelyet a válaszadók 42 százaléka részesít előnyben. Közel harmaduk (31%) ugyanígy oldalt alszik, de kinyújtott lábakkal. A háton alvást csupán 11 százalékuk választja, míg 16 százalék a hason fekvést tartja a legkényelmesebbnek.
A magyarok 47 százaléka ritkán vagy soha nem alszik egyedül, és 50 százalékuk osztozik az ágyán partnerével. A válaszadók 15 százaléka gyermekével, 4 százaléka pedig háziállatával alszik együtt.
A párok alvási szokásai is eltérőek: közel felük (49%) nem követ semmilyen szabályt, az alvási pozíciójuk hangulatuktól és kapcsolatuk dinamikájától függően változik. 26 százalékuk egymásnak háttal alszik, hogy zavartalan pihenést biztosítsanak maguknak. 15 százalékuk a legnagyobb biztonságérzetet ölelésben találja meg, míg minden tizedik pár egymással szemben alszik, összebújva.
Nem tudunk lemondani a digitális szokásokról
Bár mindenki tisztában van azzal, hogy a jó minőségű alvás elengedhetetlen az egészségünk és jólétünk szempontjából, a valóságban gyakran háttérbe szorítjuk. A kutatás rávilágított arra, hogy a digitális eszközök dominálnak a magyarok éjszakai rutinjában: 77 százalékuk használja a mobiltelefonját az ágyban, 62 százalékuk tévézik elalvás előtt, míg közel harmaduk (31%) laptopot vagy tabletet használ az esti órákban. A technológia így a lefekvési rutin szerves részévé vált, de gyakran az is előfordul, hogy éppen az elalvás útjába áll.
Az IKEA legújabb kampányában egy apró, de hatékony hálószobai segítségre hívja fel a figyelmet: a DEKAD ébresztőóra segít megszabadulni attól a rossz szokástól, hogy folyton a telefonunkat ellenőrizzük, és természetesebb reggeli ébredést biztosít – kék fény, értesítések és szüntelen szundi funkció nélkül.
A magyarok 14 százaléka rendszeresen altatót szed
Az alvás nem csupán egy fiziológiai folyamat, hanem életmódunk és belső világunk tükre is. Sokan órákig forgolódnak az ágyban, és folyamatosan cikázó gondolataik miatt nem tudnak elaludni. Az alvászavarok elleni küzdelem miatt a magyarok 14 százaléka rendszeresen altatóhoz nyúl, ezen belül pedig 5 százalékuk pedig naponta szed gyógyszert, hogy legalább valamennyi pihenést biztosítson magának.
A kutatás továbbá rávilágított, hogy a magyarok 13 százaléka rendszeresen rémálmokkal küzd, amelyek megszakítják az alvásukat és rontják a regenerálódásukat. Ezzel szemben 24 százalék hetente többször is számára kellemeset álmodik, amely hozzájárul a nyugodtabb éjszakákhoz.
Egyesek szerint az alvás időpazarlás
Az úgynevezett „alvásimádók” csoportjába a válaszadók közel harmada (31%) tartozik, akik előnyben részesítik a pihentető alvást a társasági eseményekkel szemben, és az alvást az egyik legnagyobb örömforrásnak tekintik.
Jobb alvás, jobb élet
Az IKEA elkötelezte magát amellett, hogy a 2025-ös pénzügyi évben még nagyobb hangsúlyt fektet az egészséges és pihentető alvásra, hogy segítse vásárlóit olyan hálószobák kialakításában, ahol az álmok valóra válhatnak. Az IKEA weboldalán 6 lépésben mutatja be a jobb alváshoz vezető utat.
Kapcsolódó cikkeink
Érdekes eredménye van az alkohol- és egyéb drogfogyasztási szokásokról szóló felmérésnek
Európában a fiatalok között a cseh tizenöt-tizenhat éveseknek van a…
Tovább olvasom >PwC Value in Motion: Az AI gazdaságélénkító hatása 2035-ig elérheti a 15%-ot
A PwC legfrissebb kutatása szerint az AI (mesterséges intelligencia) a…
Tovább olvasom >K&H: már közel 400 ezer forint megy el nyaralásra
A nyaralást tervező középkorú magyarok átlag 397 ezer forintot szánnak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Itthon csak importban fogy a bio – kitörési pont lehet a közétkeztetés
Bár a bioélelmiszerek hazai kiskereskedelmi forgalma dinamikusan nő, még mindig…
Tovább olvasom >Új lendületet kapna az egységes piac: uniós stratégia a kereskedelmi akadályok lebontására
Az Európai Bizottság új stratégiával frissítené fel az egységes piacot:…
Tovább olvasom >Nem a patikákon múlik – önkéntes árkorlátot kérne a kormány a gyógyszerpiaci szereplőktől
A kormány a nem támogatott gyógyszerek árának letörését tűzte ki…
Tovább olvasom >