Az IKEA felmérése szerint a magyarok több mint fele tervez újításokat otthonában a következő két évben
A válaszadók több mint fele tervezi, hogy a következő két évben változtatni fog otthonán – derül ki az IKEA legfrissebb Élet otthon jelentéséből, amely a magyarok otthonukhoz fűződő viszonyát vizsgálta. Az eredmények azt mutatják, hogy a válaszadók 42 százaléka úgy érzi, hogy az otthona a legkellemesebb hely, ahol az idejét eltöltheti. Ugyanakkor a magyarok 31 százaléka tervez költözést, további egyharmaduk (34%) pedig jelenlegi otthonuk felújításába kíván belevágni. Erre az igényre reagálva az IKEA májusban egy új tervezési segédeszközzel, az IKEA Kreativval jelentkezett, amely a mobilalkalmazás része, és az IKEA.hu weboldalon asztali verzióban is használható. Az IKEA Kreativ lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy kiterjesztett valóságban hatékonyan és kreatívan megtervezzék otthonuk belső terét.
A költözés valószínűsége a válaszadó életkorával csökken. Míg a Z-generáció tagjainak 58 százaléka fontolgatja a költözést, addig a „baby boom” nemzedékéhez tartozóknak csak 18 százaléka. Az idősebb generációk nagyobb valószínűséggel újítják fel jelenlegi otthonukat, mint a fiatalabb generációk (41%, szemben a Z-generáció 14%-ával). A saját ingatlannal rendelkezők kisebb valószínűséggel költöznek, mint a bérlők, viszont nagyobb valószínűséggel döntenek a felújítás mellett.
A fő okok, amiért a válaszadók költözést terveznek, a nagyobb hely iránti vágy (19%), az adott lakóhely elhagyása (18%), a munkához, iskolához vagy családhoz való közelebb kerülés (17%), a megélhetési költségek csökkentése (16%), és végül, de nem utolsósorban, a fenntarthatóbb életmód iránti vágy (12%). Ezek az adatok azt a növekvő tendenciát tükrözik, hogy a magyarok egyre inkább a kényelmesebb és fenntarthatóbb lakhatást keresik.
„A költözés vagy felújítás mellett szóló döntést gyakran az motiválja, hogy olyan teret hozzunk létre, amely amellett, hogy esztétikus, teljes mértékben funkcionális is, és illeszkedik a lakók életstílusához”
– mondja Andor Katalin, az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős Consumer and Customer Insights Managere.
Ha az otthonukról van szó, a magyarok nagyra tartják a személyes szabadságot
A magyarok 28 százaléka állítja, hogy időnként táncra perdül vagy énekel, ha egyedül van, és ötöde mondta azt, hogy olykor meztelenül járkál a lakásban. Érdekesség, hogy a férfiak (14%) a nőknél (34%) kisebb valószínűséggel énekelnek és táncolnak, amikor egyedül vannak, de nagyobb valószínűséggel járkálnak néha meztelenül otthonukban (férfiak 25%, nők 16%). A háziállat-tulajdonosok 14 százaléka állítja, hogy kiskedvencük uralja az otthonukat. Ezek az adatok azt tükrözik, hogy a magyarok otthonukra az önkifejezés és a jóllét kötetlen pillanatainak tereként tekintenek.
„Az otthon a magyarok számára nemcsak egy hely, ahol megpihenhetnek, hanem egy olyan tér is, ahol teljesen önmaguk lehetnek”
– mondta Andor Katalin, majd hozzátette:
„Akár a nappaliban rögtönzött táncbemutatókra, akár az otthoni szabadság érzésére gondolunk, az eredmények azt mutatják, hogy az otthoni környezet kulcsfontosságú a személyes önkifejezés és a kellemes közérzet szempontjából.”
A teljes Élet otthon jelentés itt tölthető le.
Az IKEA Élet otthon kutatásának 10 éve:
Az IKEA Élet otthon kutatása lehetőséget ad arra, hogy alaposabban megvizsgáljuk az otthonok működését a világ minden táján, és megnézzük, hogyan tehetnénk jobbá azt. Az elmúlt 10 év során a maga nemében az egyik legnagyobb és legjelentősebb kutatási projektté vált, amely többféle megközelítés kombinációjával vizsgálja az emberek igényeit és álmait szerte a világon.
Az otthonok felkeresése központi eleme mindannak, amit az IKEA-nál teszünk, beleértve az Élet otthon jelentést is. Ha az emberekkel ott találkozunk, ahol élnek, akkor jobban és nagyobb empátiával tudjuk megérteni az otthoni problémáikat. Az otthonok felkeresése mellett kutatási módszertanunk minden esetben országos reprezentatív felmérést foglal magába több országban. A legjobb kutatási ügynökségekkel dolgozunk együtt annak biztosítása érdekében, hogy adatgyűjtésünk megbízható és reprezentatív legyen.
Az Élet otthon kutatás 2014-ben indult, hogy az otthonok gyakorlati aspektusait vizsgálja, és az évek során lakókörnyezetünk emocionális felmérésére is kiterjedt. Az Élet otthon kutatás egyik legfontosabb jellemzője, hogy azt is vizsgálja, milyen érzéseket táplálnak az emberek a lakóhelyükkel kapcsolatban, nem csak azt, hogy mit csinálnak ott. A funkcionális és emocionális szempontok ilyen kombinációja segített létrehozni egy olyan keretet, amely az otthoni élet jobbá tételéhez nyolc érzelmi szükségletet fogalmaz meg. Az idei kutatás alapját az otthon e nyolc érzelmi szükséglete képezte.
Az IKEA Élet otthon jelentés 2023 módszertana
A felmérés 38 országban zajlott, és összesen 37 428, 18. életévét betöltött személy vett benne részt, akik országosan reprezentatív mintát alkottak. 36 országban több mint 1000 embert, 2 országban pedig több mint 500 embert kérdeztünk meg. A kvantitatív kutatást a YouGov végezte az online CAWI (computer-assisted web interviewing) módszerrel. Az adatgyűjtésre 2023 májusa és júniusa között került sor.
Kapcsolódó cikkeink
IKEA Soroksár: A jövő áruháza
Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Az IKEA a vásárlók oldalán állva több mint 2,1 milliárd eurót fektetett be az árak csökkentésébe
Ma az Ingka Csoport 39,6 milliárd eurós IKEA kiskereskedelmi forgalomról adott hírt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >