Magazin: Az igényesebb és az olcsóbb csomagolóanyagok is kelendők
Az igényesebb és az olcsóbb csomagolóanyagok iránt is nagy az érdeklődés hazánkban. A környezetvédelem is egyre gyakrabban megjelenik a választási megfontolások között. A megkérdezett cégek szerint az új termékdíj-szabályozás ellentmondásos, és nehezen átlátható.
Krajcár Zsolt, a Krajcár Csomagolóipari Kft. tulajdonosa szerint a hazai csomagolóanyagok piacát erősen befolyásolja a multinacionális kereskedelmi láncok erősödése, ami a csomagolási költségek csökkentésében figyelhető meg. Sok területen jellemző az egyszerűsítés, a minőségi szintek visszafogása. Ugyanakkor a prémiumkategóriákban, a réspiacokon és hobbiterületen funkcionálisan és optikailag is a legmagasabb igényszintet követelik meg.
Válság mélyítette gondok
A tulajdonos elmondása szerint cégük újdonságként az egyre népszerűbb álló tasakok visszazárható formáját gyártja és kínálja mind hazai, mind külföldi vállalatoknak, jellemzően PET/PE-szerkezetből. Magyarországon ez a magas szintű kivitelezés újdonságnak számít.
Krajcár Zsolt meglátása szerint a hazai csomagolóipar flexibilis ágazatában már korábban is túlkínálat volt, a válság pedig csak tovább mélyítette a problémákat. Általánosan megfigyelhető tendencia az elérhető nyereség csökkenése. Az élelmiszeriparban tevékenykedő magyar cégek jelentős része csak a hazai piacban gondolkodik, ezért a növekedési lehetőségeik korlátozottak. Ezzel gyakorlatilag a kitörési pontoknak számító felsőkategóriás termékek gyártása a minimális rendelési mennyiségek miatt nem tud teret nyerni, és ezzel együtt a magasabb elvárásokat közvetítő csomagolások sem tudnak bekerülni a forgalomba.
Új irányok felé
kacsingatnak
A tulajdonos szerint a termékdíj-szabályozás jelentősen érinti vállalkozásukat. Mint a csomagolóanyag előállítója, a cég kerül a kötelezetti körbe a vevők helyett. A termékdíj érvényesítése az árakban a kezdeti időszakban valószínűleg problémát fog okozni néhány partner esetében, de ha ezt alaposabban mérlegelik, rá fognak jönni, hogy csökkenek az adminisztratív költségeik, ugyanakkor a gyártóké növekedni fog.
Azonban az új termékdíjtörvény tervezete még ellentmondásokat tartalmaz, így Krajcár Zsolt munkatársai számára nem teljesen világos, hogy mennyiben módosul, illetve bővül feladatkörük. Ennek következtében a törvény teljes hatását sem tudják előre megjósolni. Csak reménykedni tudnak, hogy üzletpolitikájukat nem befolyásolják a változások. A Krajcár Csomagolóipari Kft.-nél mindenképp véghez szeretnék vinni az elkezdett fejlesztéseket, illetve már az új irányok felé kacsingatnak a mind magasabb hozzáadott érték előállítása érdekében.
Alapanyag, te drága!
– Hazánkban a csomagolási alapanyagok tekintetében jelentős mértékben megnőtt a környezetbarát csomagolóanyagok aránya – véli Bánkuti Edit, a Csom 2001 Kft. ügyvezető igazgatója. Itthon a lebomló adalékokat tartalmazó termékek a nyugati országokhoz képest később jelentek meg. Ott már az ügyvezető igazgató szerint nem is ezek a lebomló adalékokat tartalmazó termékek a preferáltak, hanem az újra feldolgozható anyagok a slágerlistások. A gazdasági helyzet, az alapanyagok árának jelentős emelkedése miatt sok cég a csomagolóanyagon igyekszik spórolni, így csökkent a kereslet. Bánkuti Edit szerint a reklámtáskák környezetvédelmi termékdíja nagyon magas, így annak forgalma minimálisra csökkent.
Az ügyvezető nagy feladatnak nevezte a folyamatosan változó termékdíjszabályok közötti eligazodást. Cégük szinte minden évben programfejlesztésre kényszerül, hogy egyszerűen és könnyen megoldható legyen a termékdíjas számlázás vagy a termékek tömegének feltüntetése a bizonylaton.
– A partnerek kevesebb reklámtáskát vásárolnak, mert a termékdíj többszöröse a termék árának, még a jelenleg érvényben lévő levonással is gyakran azonos mértékű a táska ára és a termékdíj összege. A bonyolult adminisztráció miatt sokan kérik az átvállalást – zárja gondolatait Bánkuti Edit.
Technológiai lépések
vevői igényre
– Amellett, hogy termékeink a nemzetközi elvárásoknak megfelelnek, versenyképesek, a vevőink felhasználása, az egy főre jutó fajlagos csomagolás mennyisége elmarad a nyugat-európai szinttől – ismerteti Vaszkun István, a Dunapack Kft. értékesítési osztályának vezetője.
Tapasztalata szerint itthon több műanyag rekeszt, farekeszt használunk. Továbbá stagnálás tapasztalható a belföldi kereslet tekintetében, ezért a vállalat többletkapacitásait az export irányába hasznosítja.
A magyar piacon Vaszkun István meglátása szerint kétféle irány látszik kirajzolódni: a piac egy része a minél olcsóbb csomagolóanyagok felhasználása felé fordul a költségeik csökkentése érdekében. A másik rész pedig az egyre igényesebb, legmagasabb színvonalon nyomtatott (például digitális nyomtatás és UV-lakkozás) csomagolóanyagok felhasználása felé irányul. Ugyanakkor itthon is szempont a környezetvédelem érdekében az olcsó, de környezetbarát csomagolások használata.
Ami pedig a vállalat újdonságait illeti, az értékesítési osztályvezető elmondta, hogy gyáraikban termékfejlesztő szakembereket foglalkoztatnak, a piacon alkalmazott újdonságokkal rendszeresen szakmai díjakban részesülnek. Vevői igényekre technológiai lépéseket is felvállalnak, így az előző évben új, igényes kivitelre alkalmas berendezést is vásároltak, bízva abban, hogy a piacon majd elterjed, és más vevőket is érdekelni fog a költségtakarékos, a polcon csak a látható oldalon lévő igényes nyomat, a teljes doboz felülete helyett.
Újdonság a Dunapack kínálatában a TWIN BOX vagy a DUALBOKSZ, ami igazi áttörés lehet az SRP-csomagolásban. Ezek a kimetszett, több ponton ragasztott dobozfajták a csomagolóeszköz-gyártósor mellett egy gyors mozdulattal töltésre kész állapotba hozhatók, így növelhető a csomagolásnál a teljesítmény, minimalizálható a ragasztószalag felhasználása.
Vaszkun István ismertette, hogy vevőik a költségtakarékosság miatt kevesebbet csomagolnak, visszatérő csomagolásokat használnak, és keresik az olcsóbb termékeket. Ugyanakkor a környezetvédelmi termékdíj változása nehézségeket fog jelenteni a Dunapack és vevői számára is, mert az alapanyagárak emelkedése után ez további árszintnövekedést jelent majd, ami még több igénycsökkentést hoz, mennyiségben és minőségben egyaránt.
Vass Enikő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >Nagy Márton: továbbra is alacsony szinten az infláció
Az infláció az előzetes kormányzati jelzéseknek megfelelően kedvező, alacsony szinten…
Tovább olvasom >NAV: a lakosság csak megbízható, ismert online áruházakból rendeljen
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) azt tanácsolja a lakosságnak,…
Tovább olvasom >