Magazin: Az igényesebb és az olcsóbb csomagolóanyagok is kelendők

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 11. 22. 12:28

Az igényesebb és az olcsóbb csomagolóanyagok iránt is nagy az érdeklődés hazánkban. A környezetvédelem is egyre gyakrabban megjelenik a választási megfontolások között. A megkérdezett cégek szerint az új termékdíj-szabályozás ellentmondásos, és nehezen átlátható.

Krajcár Zsolt, a Krajcár Csomagolóipari Kft. tulajdonosa szerint a hazai csomagolóanyagok piacát erősen befolyásolja a multinacionális kereskedelmi láncok erősödése, ami a csomagolási költségek csökkentésében figyelhető meg. Sok területen jellemző az egyszerűsítés, a minőségi szintek visszafogása. Ugyanakkor a prémiumkategóriákban, a réspiacokon és hobbiterületen funkcionálisan és optikailag is a legmagasabb igényszintet követelik meg.

Válság mélyítette gondok

A tulajdonos elmondása szerint cégük újdonságként az egyre népszerűbb álló tasakok visszazárható formáját gyártja és kínálja mind hazai, mind külföldi vállalatoknak, jellemzően PET/PE-szerkezetből. Magyarországon ez a magas szintű kivitelezés újdonságnak számít.

Krajcár Zsolt meglátása szerint a hazai csomagolóipar flexibilis ágazatában már korábban is túlkínálat volt, a válság pedig csak tovább mélyítette a problémákat. Általánosan megfigyelhető tendencia az elérhető nyereség csökkenése. Az élelmiszeriparban tevékenykedő magyar cégek jelentős része csak a hazai piacban gondolkodik, ezért a növekedési lehetőségeik korlátozottak. Ezzel gyakorlatilag a kitörési pontoknak számító felsőkategóriás termékek gyártása a minimális rendelési mennyiségek miatt nem tud teret nyerni, és ezzel együtt a magasabb elvárásokat közvetítő csomagolások sem tudnak bekerülni a forgalomba.
Új irányok felé
kacsingatnak

A tulajdonos szerint a termékdíj-szabályozás jelentősen érinti vállalkozásukat. Mint a csomagolóanyag előállítója, a cég kerül a kötelezetti körbe a vevők helyett. A termékdíj érvényesítése az árakban a kezdeti időszakban valószínűleg problémát fog okozni néhány partner esetében, de ha ezt alaposabban mérlegelik, rá fognak jönni, hogy csökkenek az adminisztratív költségeik, ugyanakkor a gyártóké növekedni fog.

Azonban az új termékdíjtörvény tervezete még ellentmondásokat tartalmaz, így Krajcár Zsolt munkatársai számára nem teljesen világos, hogy mennyiben módosul, illetve bővül feladatkörük. Ennek következtében a törvény teljes hatását sem tudják előre megjósolni. Csak reménykedni tudnak, hogy üzletpolitikájukat nem befolyásolják a változások. A Krajcár Csomagolóipari Kft.-nél mindenképp véghez szeretnék vinni az elkezdett fejlesztéseket, illetve már az új irányok felé kacsingatnak a mind magasabb hozzáadott érték előállítása érdekében.

Alapanyag, te drága!

– Hazánkban a csomagolási alapanyagok tekintetében jelentős mértékben megnőtt a környezetbarát csomagolóanyagok aránya – véli Bánkuti Edit, a Csom 2001 Kft. ügyvezető igazgatója. Itthon a lebomló adalékokat tartalmazó termékek a nyugati országokhoz képest később jelentek meg. Ott már az ügyvezető igazgató szerint nem is ezek a lebomló adalékokat tartalmazó termékek a preferáltak, hanem az újra feldolgozható anyagok a slágerlistások. A gazdasági helyzet, az alapanyagok árának jelentős emelkedése miatt sok cég a csomagolóanyagon igyekszik spórolni, így csökkent a kereslet. Bánkuti Edit szerint a reklámtáskák környezetvédelmi termékdíja nagyon magas, így annak forgalma minimálisra csökkent.

Az ügyvezető nagy feladatnak nevezte a folyamatosan változó termékdíjszabályok közötti eligazodást. Cégük szinte minden évben programfejlesztésre kényszerül, hogy egyszerűen és könnyen megoldható legyen a termékdíjas számlázás vagy a termékek tömegének feltüntetése a bizonylaton.

– A partnerek kevesebb reklámtáskát vásárolnak, mert a termékdíj többszöröse a termék árának, még a jelenleg érvényben lévő levonással is gyakran azonos mértékű a táska ára és a termékdíj összege. A bonyolult adminisztráció miatt sokan kérik az átvállalást – zárja gondolatait Bánkuti Edit.
Technológiai lépések
vevői igényre

– Amellett, hogy termékeink a nemzetközi elvárásoknak megfelelnek, versenyképesek, a vevőink felhasználása, az egy főre jutó fajlagos csomagolás mennyisége elmarad a nyugat-európai szinttől – ismerteti Vaszkun István, a Dunapack Kft. értékesítési osztályának vezetője.

Tapasztalata szerint itthon több műanyag rekeszt, farekeszt használunk. Továbbá stagnálás tapasztalható a belföldi kereslet tekintetében, ezért a vállalat többletkapacitásait az export irányába hasznosítja.

A magyar piacon Vaszkun István meglátása szerint kétféle irány látszik kirajzolódni: a piac egy része a minél olcsóbb csomagolóanyagok felhasználása felé fordul a költségeik csökkentése érdekében. A másik rész pedig az egyre igényesebb, legmagasabb színvonalon nyomtatott (például digitális nyomtatás és UV-lakkozás) csomagolóanyagok felhasználása felé irányul. Ugyanakkor itthon is szempont a környezetvédelem érdekében az olcsó, de környezetbarát csomagolások használata.

Ami pedig a vállalat újdonságait illeti, az értékesítési osztályvezető elmondta, hogy gyáraikban termékfejlesztő szakembereket foglalkoztatnak, a piacon alkalmazott újdonságokkal rendszeresen szakmai díjakban részesülnek. Vevői igényekre technológiai lépéseket is felvállalnak, így az előző évben új, igényes kivitelre alkalmas berendezést is vásároltak, bízva abban, hogy a piacon majd elterjed, és más vevőket is érdekelni fog a költségtakarékos, a polcon csak a látható oldalon lévő igényes nyomat, a teljes doboz felülete helyett.

Újdonság a Dunapack kínálatában a TWIN BOX vagy a DUALBOKSZ, ami igazi áttörés lehet az SRP-csomagolásban. Ezek a kimetszett, több ponton ragasztott dobozfajták a csomagolóeszköz-gyártósor mellett egy gyors mozdulattal töltésre kész állapotba hozhatók, így növelhető a csomagolásnál a teljesítmény, minimalizálható a ragasztószalag felhasználása.

Vaszkun István ismertette, hogy vevőik a költségtakarékosság miatt kevesebbet csomagolnak, visszatérő csomagolásokat használnak, és keresik az olcsóbb termékeket. Ugyanakkor a környezetvédelmi termékdíj változása nehézségeket fog jelenteni a Dunapack és vevői számára is, mert az alapanyagárak emelkedése után ez további árszintnövekedést jelent majd, ami még több igénycsökkentést hoz, mennyiségben és minőségben egyaránt.

Vass Enikő

Kapcsolódó cikkeink