Az idő a legdrágább áru – karácsonyi csúcs a logisztikában

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 12. 22. 11:01
🎧 Hallgasd a cikket:

A karácsonyi időszak hagyományosan élénküléssel jár a darabárus szállításban. A Raben szakértőinek tapasztalatai szerint ugyanakkor az év végi csúcs már nem novemberben kezdődik: szeptember–októberben a készletezés erősödik, október végétől pedig a kiszállításban jön a tartósan magas terhelés. A legnagyobb kihívást viszont a karácsony előtti 50. és 51. hét jelenti, amikor már nem csak a mennyiség, hanem az „időre érkezés” is szűk keresztmetszetet jelenthet az ellátási láncban. A megoldás kulcsa a fegyelmezett, adatvezérelt tervezés.

A karácsonyi időszak logisztikájára jellemző, hogy a rendszer egyszerre több fronton terhelődik: a szokásosnál több árut kell kezelni és szigorúan időben, sokszor rövid határidővel célba juttatni. Ilyenkor a legkisebb csúszások is gyorsan összeadódnak a láncban. A Raben Trans European Hungary kereskedelmi és marketing vezetője, Üveges Zoltán szerint igaz, hogy a volumenek a szezon végén, különösen az 50–51. héten csúcsosodnak ki, de év végi hajrá valójában már szeptember–októberben elkezdődik a készletezés erősödésével, október végétől pedig a kiszállításban tapasztalható tartósan magas, átlagosan 20–30 százalékos volumennövekedéssel járó terhelés.

„3–4 hónappal karácsony előtt már látjuk a megrendelésállományokon, gyakorlatilag előre kirajzolódik, milyen lesz az ünnepi szezon. legnagyobb kihívást idén is a volatilitás adja: egy-egy utánrendelési hullám akár egy héten belül megugraszthatja a volument, miközben egy csúcsrajáratott időszakban kellene hirtelen pluszkapacitást mozgósítani. Szűk keresztmetszet több ponton is kialakulhat – a belföldi utolsó kilométeren, az átrakók áteresztőképességénél, vagy akár a nemzetközi szakaszon”

– mondta Üveges Zoltán.

FMCG: a legérzékenyebb szektor, a legszorosabb ütemezéssel

Az FMCG szektor a legérzékenyebb a karácsonyi vásárlási időszakra: az élelmiszerek mellett ide tartozik számos egyéb termékkategória is (például kozmetikumok vagy dekorációs termékek). Az FMCG-ügyfelek jelentős részének már hetekkel karácsony előtt biztosítania kell, hogy a termékek elérhetőek legyenek az üzletekben. Emiatt a szezon logisztikai szempontból nem december közepén indul, hanem korábbi készletfeltöltésekkel és sok kategóriában az ajándékszettekhez kapcsolódó plusz műveletekkel egészül ki, majd az év végére, az 50–51. hétre szoros ütemezésben zárul. A karácsony a logisztika számára is rendkívül intenzív időszak, hiszen az ágazatnak meg kell birkóznia a megnövekedett vásárlásokkal együtt emelkedő működési igényekkel. A logisztikai folyamatok hatékonysága alapvetően meghatározza, hogy a karácsonyi bevásárlásra induló tömegek megtalálják-e a keresett termékeket.

E-kereskedelem: rövidebb lánc, nagyobb elvárás, magasabb készenlét

Az e-kereskedelem saját szabályok szerint működik, mivel a logisztikai lánc lerövidül: az operátor raktárából közvetlenül a fogyasztóhoz jut el az áru, aki maga dönti el, mikor rendel és mikorra kéri a kiszállítást. Ebben az esetben a logisztikának rendkívül magas rugalmasságot biztosító erőforrásokra kell fókuszálnia, amelyek hirtelen megnövekedő vásárlások kezelésére is alkalmasak. Ugyanakkor az ilyen szintű szállítási készenlét magas költségekkel jár.

A karácsony előtti hetekben ezért a piacon különösen felértékelődnek az utolsó biztos határidők, ez az az időpont, ameddig egy adott csatornán (belföldi vagy nemzetközi, házhozszállítás vagy átvételi pont) a rendszer még nagy biztonsággal tud teljesíteni. Az 51. hétben már nem a mikor a legolcsóbb, hanem a mikor a legbiztosabb logika érvényesül.

Egy nem tökéletes terv is jobb, mint a találgatás

„Másfél évtizedes hazai tapasztalatunk az, hogy az ünnepek előtti hetekben a logisztika leginkább az időről szól. Ilyenkor a raktári műveletek, a vonali szállítás és a kézbesítés egyszerre feszes. Azt látjuk, hogy a megoldás kulcsa a fegyelmezett, adatvezérelt tervezés. Egy nem tökéletes, de időben megosztott előrejelzés többet ér, mint a találgatás: ebből lehet kapacitást szervezni, és ebből lehet a csúcsot kezelhető hullámokra bontani”

– mondja Üveges Zoltán.

A Raben tapasztalata szerint azok a gyártói és kiskereskedelmi partnerek tudnak a legstabilabban működni, akik előrejelzést adnak, és a volument a lehető legkevesebb meglepetéssel engedik rá a rendszerre. A szakaszos, impulzív rendelési minták viszont tervezhetetlenné teszik a kiszállítást és könnyen torlódásokhoz vezetnek A Raben a csúcsidőszakra célzottan készül plusz kapacitásokkal, ugyanakkor a hatékonyságot ésszerű keretek között kell tartani: nem az a cél, hogy korlátlan tartalék álljon rendelkezésre, hanem hogy rugalmas, kontrollált működéssel, pontos információáramlással lehessen kezelni a kilengéseket.

Kapcsolódó cikkeink