Az IBM jobb hónapokat jósol a kereskedőknek
Nyáron a tavalyinál jóval több bútor, ősszel jóval több ruha fogy majd Amerikában – állítják az IBM Smart Commerce jelentései. A vállalat analitikája az okos kereskedelmi döntésekhez ad prognózist, a kutatók értékesítési trendekkel, kulturális változásokkal, összetett gazdasági folyamatokkal számolnak. Előrejelzéseik már a közösségi médiát is szondázzák.
A kereskedelem alapvető igénye egyre pontosabban kifürkészni a fogyasztók várható döntéseit, időben megsejteni a vásárlások közelgő trendjét. Aki erre képes, elcsípheti az értékes költést, ott és akkor, amikor kész megtörténni. Az előrelátó kereskedő jó érzékkel gondoskodik róla, hogy a boltban az éppen megfelelő termékmix fogadja a vásárlókat, készlete elegendő, de ne eltúlzott legyen, s a lehető legjobban hasznosuljanak a reklámköltései.
A vásárlási trendek kutatóinak hatalmas belső és külső adattömegeket kell átszűrniük – a korábbi értékesítések számaitól, a változó költségektől és áraktól akár a munkanélküliség, vagy az elkölthető jövedelem évtizedes alakulásáig. Munkájukban ma már olyan technológiákra is támaszkodhatnak, amelyekkel a változatos forrásokból származó tengernyi fogyasztói adat érzékenyen elemezhető, és pontos előrejelzések alkothatók..
Az IBM Smart Commerce egy átfogó kezdeményezés, amely elsősorban az online, mobil és közösségi vásárlás trandjeihez való alkalmazkodásban segíti a kereskedőket. A divízió munkája statisztikai és elemző szoftverekre támaszkodik, amelyek a hosszabbtávú eladási trendeket és a szezonális csúcsokat is figyelik. A bolti értékesítésre vonatkozó előrejelzésekhez általában az Egyesült Államok Statisztikai Hivatala által gyűjtött gazdasági adatokból dolgoznak, online értékesítési prognózisaik pedig az IBM Benchmark adataira épülnek, egy analitika-alapú összehasonlító eszközre, amely több mint 500 vezető kereskedelmi vállalat valós idejű eladási adataiból merít.
Ébredező vásárlói bizalom: kedv a lakberendezésre
Az IBM idei kereskedelmi előrejelzései a növekvő vásárlói bizalom első jeleiről adnak hírt. A bútorok és lakberendezési tárgyak piacán például két izgalmas trend hajtja majd értékesítést.
Egyrészt a kínai időszámítás szerint február 4-én a Sárkány Éve köszöntött be, ez várhatóan népszerű esztendő lesz a házasulandók között, ami jelentősen megdobhatja a bútoreladásokat is.
A másik fontos tendencia, hogy az utóbbi években a „kiegészítők” koncepciója az öltözködés területéről lassan átterjedt a lakberendezésére is. Az elmúlt években egyre több lakástulajdonos döntött úgy, hogy nem költözik, hanem marad eddigi otthonában. A lakások jellemző mérete csökkent, s ez arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy bútoraikat a kisebb terekhez illeszkedve „újraméretezzék”. Ahogy egyre többen találnak munkát, növekszik a felhasználható jövedelem, és a bérlési kedv is megint javul Amerikában.
A kereskedők hasznot húzhatnak a vásárlói magatartás változásából, ha jól gondolják újra termékkínálatukat, promóciós gyakorlatukat, illetve agresszívabb marketinget társítanak lakberendezési termékeikhez. Például azokat a fogyasztókat, akik mostanában alakíttatták át a konyhájukat, érdemes új étkészlettel, kéztörlőkkel, szőnyegekkel megkeresni, amik teljessé tehetnek egy megújult lakóteret.
Divatra mozduló férfiak
A ruházati cikkek értékesítésére vonatkozó adatokból az a meglepő tendencia rajzolódott ki, hogy idén nyáron a férfi ruházati termékek értékesítése 8%-kal nőhet, nagyobb mértékben, mint a női, vagy a gyermek ruházaté. A férfiak idén nagyobb kedvvel frissítik fel ruhatárukban a formálisabb ingek és nadrágok készletét, de a vékony nyakkendők és nadrágtartók is kapósabbak lesznek. Az értékesítés javulása egy erősödő trendet érzékeltet: a férfiak egyre több affinitással közelítenek a divathoz – különösen az üzleti világban.
Ezzel párhuzamosan változóban a női ruházat vásárlásának logikája is. Korábban az amerikai hölgyek a karácsony előtti időszakra időzítették a vásárlásokat, de 2011-ben már inkább a mini vásárlási alkalmak mintázata érvényesült, kiemelkedésekkel Valentin Nap, Anyák Napja környékén, és a közelgő iskolakezdés előtt.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megugrott a FAO globális élelmiszerár indexe
Az elmúlt 18 hónap legmagasabb értékére ugrott az élelmiszer-alapanyagok globális…
Tovább olvasom >Suppan Gergely: magasabb növekedési pályára állhat a gazdaság
Magasabb növekedési pályára állhat a magyar gazdaság 2025-től – mondta…
Tovább olvasom >Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >