Az evés rejtett örömei
Enni gyanúsan jó dolog. Az rendben van, hogy az étkezéssel elűzzük a zavaró éhségérzetet és ízélményekkel kényeztetjük magunkat – állítja a Mindennapi Pszichológia cikke –, de mindenki érzi, hogy az evés ennél sokkal többet jelent. És vajon mi az öröm az ételek puszta szemlélésében?

Az evés öröme hamar elmúlik, a nyomasztó stressz viszont megmarad
Állandó örömforrás, de hogy pontosan mit is ad nekünk, azzal nem mindig vagyunk tisztában… Az érzelmi evés jelensége közismert: sokan, ha valamilyen stressz éri őket, enni kezdenek, mégpedig a szükségesnél jóval többet. Az érzelmi evők számára ez egyfajta megküzdési stratégia, az evés okozta örömmel próbálják ellensúlyozni, elfedni a negatív lelkiállapotot. Ám sajnos ez hibás módszer, akárcsak az összes olyan stratégia, mely nem a fennálló probléma forrásának megszüntetését célozza. Az evés öröme hamar elmúlik, a nyomasztó stressz viszont megmarad, ráadásul most már tetézve a bűntudattal, melyet a túlzott evés okoz. S ha az így kialakuló, egyre rosszabb hangulatot valaki újabb evéssel kúrálja, akkor ez menthetetlenül túlsúlyossághoz és betegségekhez vezet, melyek ismét csak stresszhatást jelentenek…
A stresszcsökkentő evés amúgy logikus elméletével csak az a gond, hogy egyre több kutatás jelzi, az emberek nemcsak akkor esnek neki a kényeztető ételeknek, ha gondjuk van, hanem akkor is, ha öröm éri őket. Vagyis csak kétféle ember használja táplálkozási szükségleteitől függetlenül örömforrásként az evést: boldog és boldogtalan.
A teljes cikk a Mindennapi Pszichológia 2020. 5. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
Önvezető autók a nagyvárosban – ilyen algoritmusokon dolgoznak a magyar kutatók
Sokan azt gondolják, hogy az önvezető autók fejlesztésében a technológia…
Tovább olvasom >Nem a csillag számít: a negatív véleményt is látni akarja a magyar vásárló
A MediaMarkt friss kutatása szerint a vásárlók többsége maga is…
Tovább olvasom >Kié a bizalom? – így változik a hazai influencerpiac
A magyar internetezők kétharmada rendszeresen fogyaszt influencertartalmakat, de egyre tudatosabban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kutatás: Óriási a szakadék a turisták környezettudatossága és valós utazási szokásai között
Bár egyre több turista vallja magát környezettudatosnak, utazási szokásaikban ez…
Tovább olvasom >Csak egyszerű alapanyagokból! Vágod? – A nap videója
Főleg tofu és uborka. De ahogy tálalják… Persze késkezelésből azért…
Tovább olvasom >Mit rejt a fehérneműd? – A nap képe
A divattervező Calvin Klein provokatív reklámkampányokat használt arra, hogy párbeszédet…
Tovább olvasom >