Az év utolsó hónapjában az átlagosnál csaknem kétszer több virsli fogy
Decemberben a virsli és pezsgő termékkategóriák forgalmában növekszik a hipermarketek és csökken a diszkontok súlya.
Szezonális jelleget talán leginkább a virsli- és pezsgőfogyasztás
ölt hazánkban. Évek óta jellemző, hogy az egy évben elfogyasztott pezsgőmennyiségnek
valamivel több, mint a felét decemberben vásárolják meg a háztartások, a virslifogyasztás
pedig akár meg is duplázódhat az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz
képest – állapítható meg a háztartások privát fogyasztását figyelemmel kísérő
GfK Hungária ConsumerScan adatai alapján.
A pezsgőfogyasztás Magyarországon kifejezetten szezonális
jellegű – a karácsonyi ünnepkörhöz, valamint az év eleji báli szezonhoz
kapcsolódik. A háztartások által egy év alatt otthoni fogyasztásra vásárolt
pezsgőmennyiség mintegy fele decemberben kerül a bevásárlókosarakba. A tavalyi karácsonyi
szezonban, az év utolsó hónapjában az így elfogyasztott pezsgő és habzóborok teljes
mennyisége két százalékkal növekedett, de ebből – az átlagárak enyhe növekedésének
köszönhetően – négy százalékkal magasabb bevételt realizálhattak az üzletek.
A hazai pezsgőforgalom lendületét nagy részben a kategória
forgalmában egyre jelentősebb arányt képviselő alkoholmentes gyerekpezsgők
iránti kereslet adja: míg az alkoholtartalmú pezsgők, habzóborok mennyiségi
forgalma 2006-ban mintegy két százalékkal mérséklődött, a kölyökpezsgők volumene
mintegy ötödével nőtt.
A háztartások privát fogyasztását mérő GfK ConsumerScan
adatok szerint az otthoni fogyasztásra beszerzett pezsgőféleségek enyhén csökkenő,
ám továbbra is döntő része – több mint 80 százaléka – édes, – a szárazpezsgők
és a habzóborok volumene ugyanakkor 2006-ban számottevően nőtt.
A 2006. január és november között a háztartások által
vásárolt pezsgőmennyiség mintegy 37 százaléka diszkontüzletekben, 32 százaléka
pedig hipermarketekben került a bevásárlókosarakba. Ez az arány azonban decemberben
jelentősen megváltozott. Az év utolsó hónapjában a hipermarketek részesedése a
forgalomból 38 százalékra emelkedett, míg a diszkontoké 23 százalékra esett
vissza. Az évvégi vásárlások szerepét vizsgálva tehát jelentős eltérés
tapasztalható a két bolttípus között: míg a hipermarketek pezsgőforgalmának
akár 60 százaléka is származhat a decemberi beszerzésekből, addig a
diszkontokban ez az arány mindössze 40 százalékot ér el.
A hipermarketek mellett a szupermarketek és a kisboltok
eladásai szempontjából is nagyon fontos a december.
A pezsgő literenkénti átlagára 582 forint volt 2006 decemberében.
Ez az összeg a tavalyi utolsó negyedévben tapasztalható áremelkedések miatt – szemben
az előző évekkel –, csak minimálisan, 5 százalékkal maradt alatta az év többi
hónapján tapasztalható árnak. Mind a hipermarketekben, mind a diszkontokban ennél
olcsóbban – 542 forintért, illetve 544 forintért – juthattak a fogyasztók egy
liter pezsgőhöz. Míg azonban a diszkontokban egész évben ezen az áron kínálták
e nemes italt, addig a hipermarketek az év többi részében magasabb – 587
forintos – fogyasztói árakkal dolgoztak.
Az szilveszter másik hagyományos kedvence a virsli. E
húskészítmény éves forgalomban jellemző decemberi súlya ugyan a pezsgőénél mérsékeltebb,
a kategória értékesítésében mégis jelentős. Az év utolsó hónapjában egy átlagos
hónaphoz képest akár 70-100 százalékkal is több virslit vásárolnak a fogyasztók.
Az évek során tapasztalt tendencia ugyan a decemberi hónap csökkenő szerepét
mutatja, ám még 2006 decemberében is 73 százalékkal fogyott több virsli, mint
egy átlagos hónapban.
A virslit leggyakrabban a hipermarketekben és diszkontokban szerzik
be a vásárlók. A pezsgőkhöz hasonlóan, azonban, ha a decembert összevetjük az
év többi részével, kiderül, hogy míg decemberben a hipermarket, mint beszerzési
hely, jelentősége növekszik, addig a diszkontoké csökken. Míg a januártól
novemberig tartó időszakban minden negyedik virslit valamely diszkontüzletben
vásárolják meg a háztartások, addig decemberben ez csupán minden ötödik
termékre igaz. Az év utolsó hónapja a szakboltok, azaz hentesüzletek számára is
kedvező – náluk tavaly decemberben valamivel több, mint két és félszer annyi
virslit vásároltak a hazai háztartások, mint egy átlagos hónapban.
Az idei év január és október között eltelt időszakában a
magyar fogyasztók 5 százalékkal vásároltak kevesebb virslit. Leginkább – 22
százalékkal – a láncba szerveződött kisboltokban megvásárolt mennyiség csökkent,
míg a hipermarketekben 3 százalékkal, a szupermarketekben 4 százalékkal esett vissza
a fogyasztók által beszerzett mennyiség. Ezzel szemben a diszkontokban 2
százalékkal növekedtek a háztartások vásárlásai. A nagyobb piaci részesedéssel
bíró kereskedelmi csatornákban 5-7 százalékkal került többe egy kilogramm virsli,
mint az előző év azonos időszakában.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >